سیاست های جدید خزانه داری آمریکا در عراق برای ایران مشکل ساز می شود/ دیگر نمی توانیم به راحتی در مورد مسائل نفتی و کلان بحث کنیم/ جمع آوری پول برای تجار ایرانی سخت شده است.

سیاست های جدید خزانه داری آمریکا در عراق برای ایران مشکل ساز می شود/ دیگر نمی توانیم به راحتی در مورد مسائل نفتی و کلان بحث کنیم/ جمع آوری پول برای تجار ایرانی سخت شده است.

علی شریعتی، اتاق بازرگانی: چیزی که از شنیده هایمان شنیده ایم این است که اعلام شده می خواهند پول کلانی را که در آنجا نقد می شود شفاف سازی کنند و یکی از شفاف سازی ها می تواند پولی باشد که به ایران می رود. .

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، مقامات آمریکایی و عراقی می گویند که فدرال رزرو نیویورک در ماه نوامبر در تلاش برای کاهش پولشویی و نقل و انتقالات غیرقانونی دلار به ایران و سایر کشورهای عضو، کنترل های شدیدتری بر معاملات بین المللی دلار توسط بانک های تجاری عراق اعمال کرد. خاورمیانه سختگیری تحریم آغاز شد.

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت و گو با «انتخاب» درباره دلیل اتخاذ چنین تصمیمی گفت: کسانی که با عراق همکاری می کنند، می دانند که اگرچه عراق حدود ده میلیارد دلار گردش مالی دارد. ماه از درآمد حاصل از نفت، بانک‌های سیستمی در آنجا مسلط نیستند و خیلی فعال هستند و بیش از 90 درصد معاملات بین افراد از طریق غیربانکی و صرافی انجام می‌شود. از آنجایی که عراق کشوری است که اقتصاد آن 99 درصد نفت است، به گفته بانک‌های آمریکایی. آنها از طریق بانک مرکزی و چندین بانک خصوصی در عراق به این کشور پول تزریق می کنند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع این است که از یکی دو ماه گذشته عراق کمترین تورم را در منطقه ما از نظر تورم دارد، اما اخیرا نرخ ارز از 146 هزار به حدود 155 هزار رسیده است. دینار کمی ضعیف شده است. دلیل این امر کمبود عرضه دلار است که متاسفانه در روزهای اخیر افزایش یافت و نرخ ارز از 100 دلار به 165 هزار دینار رسید. بنابراین، ما دوباره شاهد کاهش ارزش پول عراق بودیم که باعث تورم شد که ممکن است برای مردم ما عادی باشد، اما برای مردم عراق تقریباً یک چیز غیرعادی است.

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: قبل از طرح این موضوع بیشتر گمانه زنی بود تا اخبار رسمی، اما وال استریت ژورنال اعلام کرد که به دلیل بحث ارزهای ایرانی بوده است. آنچه ما از شنیده‌هایمان شنیده‌ایم این است که اعلام شده است که می‌خواهند پول کلانی را که در آنجا نقد می‌شود روشن کنند و یکی از شفاف‌سازی‌ها ممکن است پولی باشد که به ایران می‌رود.»

شریعتی درباره پیامدهای قوانین جدید عراق برای ایران گفت: قطعا از نظر آمریکا و بحث تحریم برای ما مشکل ساز خواهد شد. به همین راحتی که سال گذشته توانستیم درباره مسائل نفتی و کلان بحث کنیم، با توجه به اجباری که آنها می خواهند روی پول ایران بگذارند، ممکن است دشوار باشد. اثر دیگر این است که جریان پول به عراق کاهش یافت، عرضه کاهش یافت و موجی از نارضایتی در میان مردم عراق به وجود آمد که جمع آوری پول را برای تجار ایرانی دشوار کرد. چون با دلار معامله کردند و اگر الان بخواهند دینار را برگردانند حدود 10 درصد ضرر می کنند».

این فعال اقتصادی افزود: در حال حاضر در عراق دو رویکرد وجود دارد. و برخی از آنها فکر می کنند 100 تا 200 هزار دینار کاهش می یابد و برخی از آنها می گویند که دولت سیاست های انقباضی و تعدیلی دارد تا آنها را به 150 برگرداند. به دست آوردن دلار در بازار آزاد تغییر کرده است.

شریعتی در پاسخ به اینکه ایران چه راه های جایگزینی برای دریافت دلار از عراق دارد، گفت: این سوال را باید از کارشناسان تحریم پرسید. قطعاً راه‌های زیادی مانند مبادلات پایاپای و کالایی وجود دارد، اما سیاست خصمانه آمریکا در عراق قطعاً تأثیر منفی بر ورود منافع ما خواهد داشت که امیدوارم با هوشیاری مسئولان این مشکل برطرف شود.»

دیدگاهتان را بنویسید