اجرای 80 درصد مصوبات مرکز جمع آوری معتادان متجاهر/ تبدیل «دره فرحزاد» به «پارک طبیعت ویژه» پس از جمع آوری معتادان متجاهر


ساعت: 15:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۸
کد خبر: 1816307

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در گفت و گو با دانا، خاطرنشان کرد:

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: 80 درصد مصوبات مرکز تجمع ترک اعتیاد که 10 هزار مورد آن ساماندهی شده است تاکنون محقق شده است و دره فرحزاد یکی از مراکز ترک اعتیاد تهران است. در مراحل پایانی خود پاکسازی می شود و به زودی تبدیل به یک “پارک طبیعت خاص” می شود.


امین توکلی زاده معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در پاسخ به این سوال که اقدامات معاونت فرهنگی اجتماعی برنامه ریزی برای جمع آوری معتادان متجاهر کجا رفتی؟ اعلام کرده ایم به زودی گزارش کاملی از اقدامات انجام شده توسط مردم عزیز ارائه خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه باید انصاف داشت که کار جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر کار بسیار گسترده ای است، ادامه داد: ابتدا باید توجه داشته باشم که این طرح که در گذشته تنها به صورت تجمع موقت معتادان بود. در عین حال ابتدا باید بگویم که کار جمع آوری این گروه نه تنها متعلق به شهرداری، بلکه تعداد زیادی از سازمان های دولتی و غیردولتی است که شهرداری یکی از آنهاست. بنابراین مردم نباید روی این موضوع تمرکز کنند که هر جا گروهی از معتادان را می بینند فکر کنند شهرداری کارش را نکرده است.

توکلی زاده در ادامه بیان کرد: در این کمپ که برای جمع آوری معتادان متجاهر راه اندازی شده بود، بیش از 40 دستگاه، ارگان، نهاد، ادارات، سازمان ها و سازمان های مردم نهاد برای تشکیل کمپ گرد هم آمدند. هدف از اردو این بود که بتوانیم یک کار را انجام دهیم و مجبور نباشیم برای انجام کارهای پیش پاافتاده با دستگاه دیگری مکاتبه کنیم و کار من را از طریق اسناد به جلو نبریم. بلکه باید با سایر دستگاه های مسئول کنار هم بنشینیم و مو به مو و در مجلس مشکلات را حل کنیم.


a9d96e71 5e20 463c 92e2 d45967277ffa خبر خاکستری

وی افزود: این روش کارشکنی ها را از بین می برد و الگویی از همفکری و همدلی در حل مشکلات ایجاد می کند که در مسیر یک هدف واحد حرکت خواهد کرد.

معاون شهردار تهران در تشریح عملکرد مرکز تجمع معتادان متجاهر گفت: در این مدت 18 جلسه برگزار کردیم که هر هفته ساعت 6 صبح روز یکشنبه برگزار می کردیم و معمولا تا ساعت 8.30 صبح به طول می انجامید. البته جلسات اردو به استثنای بازدیدهای میدانی بود که طبق بحث و مصوبات مناطق مختلف برگزار شد. ضمناً این جلسات مستقل از جلسات داخلی شهرداری و شهرداری مناطق بود.

توکلی زاده در تشریح جزئیات مصوبات قرارگاه گفت: تا امروز که خدمت شما و مردم عزیز گزارش می دهم حدود 300 مصوبه در اردو داشته ایم و حدود 80 درصد از این مصوبات در حال انجام و تکمیل است. “

وی ادامه داد: در این راستا بسیاری از مجوزهای لازم برای ورود برخی دستگاه ها به عرصه و کمک به تحقق این هدف معمولاً از 6 ماه تا یک سال طول می کشد. اما چون بر اساس رسیدن به یک هدف بزرگ و حذف تهران از مقوله اعتیاد بود که البته کار بسیار سختی است، این روند را در چند روز به کوتاه ترین شکل ممکن رساندیم و هر روز این کمپ را قدرتمندتر کردیم. ما به گرمی با هر کسی یا هر سازمانی که می تواند در این راه به ما کمک کند، دست می دهیم.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در تشریح کارهای انجام شده گفت: در این مدت حدود 10 هزار معتاد متجاهر را ساماندهی کردیم. البته این بدان معنا نیست که همه این افراد معتاد بوده اند. بالاخره در این کار وسیعی که در حال انجام است افرادی بی خانمان هستند و کار ندارند و وابسته نیستند. از بین 10000 نفر سازماندهی شده اشاره کردم که حدود 6100 نفر به مراکز توانبخشی مراجعه کردند. باید انصاف داشت که ساماندهی 6000 معتاد متجاهر واقعاً کار دشواری است و دوستان ما در کمپ زمان و تلاش خود را صرف هر یک از این افراد کرده اند تا هدف اصلی معتادان مبنی بر آزار و اذیت قرار نگرفتن محقق شود. در ابتدا مشکلات زیادی داشتیم. خود معتادان مستاصل، خانواده هایشان مستاصل و جامعه مستاصل بود


019dd82d 2244 455f bd1a 7730ca7b7a8d خبر خاکستری


جمع آوری معتادان متجاهر در دره فرحزاد

وی افزود: در حال حاضر کار بازپروری 6100 نفر از بستگان معتاد آغاز شده و مراحل مختلف بازپروری را آغاز کرده ایم. تا آن زمان، ما در نهایت به جامعه باز خواهیم گشت. همانطور که گفتم در حال حاضر در مرحله اولیه هستیم. “هستند. یعنی از مرحله تشکیلات به مرحله سم زدایی این افراد رسیده ایم. تا اینکه به صحنه اجتماعی معتاد می شودکارایی زمان بر، دشوار و طاقت فرسا است. این افراد پس از سازماندهی مجدد باید سم زدایی شوند. برای تحقق آن با خانواده ملاقات کنید. بر اساس استعدادها و علایقشان، مهارت ها و آموزش را برای آنها شناسایی کنید. هنوز راه درازی برای ارائه گزارش برای خدمت به مردم و رسانه ها در پیش داریم.

تمام مشکلاتی را که احساس می کردیم در مراکز توانبخشی وجود دارد را حل کرده ایم و به تدریج در حال حل آن هستیم و بخشی از آنها را حل کرده ایم. بنابراین اگر کمتر صحبت می‌کردیم، باید آن را در اردو جمع می‌کردیم و می‌گفتیم قبل از اینکه به نتیجه مطلوب برسیم و کمتر در مورد این موضوعات بحث کنیم تا مردم خودشان با اختلافات کنار بیایند و بفهمند چه کار شده است.


4c70ead1 0e46 4c99 8817 1eecbfeae26c خبر خاکستری

توکلی زاده با بیان اینکه الحمدلله این آرزو شکل گرفته و خداوند آن را به سرانجام می رساند، افزود: با وجود اینکه در ابتدای راه هستیم، پروژه هایی در حال تکمیل است. به عنوان مثال پروژه دره فرحزاد در حال حاضر در حال تکمیل است. در حالی که دره فرحزاد یکی از پیچیده ترین نقاط اعتیاد بود. قبل از این دستگاه ها تضاد منافع وجود داشت. منافع مردم و دستگاه های آنجا کار را پیچیده می کرد. منافع مردم در خطر بود. الحمدلله بر سر جلسات برگزار شده به توافق رسیدیم و کار را کلید زدیم، الحمدلله اکنون در مرحله ای هستیم که می توانیم بگوییم چند قدمی تکمیل این پروژه و پاکسازی دره فرحزاد از معتادان متجاهر داریم. تبدیل به پارکی ویژه برای طبیعت گردی و دور شدن از فضایی که زمانی بر آن حاکم بود.

انتهای پیام/



دیدگاهتان را بنویسید