کاهش سرقت های خرد در کرمان با جمع آوری معتادان متجاهر/ نیاز به تامین اعتبار برای افزایش ظرفیت کمپ ماده 16 در استان


ساعت: 08:14
تاریخ انتشار: 1301/06/12
کد خبر: 1894596

معاون دادستان کل دادگستری استان کرمان گفت؛

محمد ضیاءالدین با بیان اینکه ظرفیت قرارگاه ماده 16 کرمان افزایش یافته است، گفت: مسئولان اعلام کرده اند بودجه مناسبی برای راه اندازی قرارگاه اختصاص نمی یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد ضیاءالدین در گفتگو با را آرمان; وی گفت: همانطور که می دانیم پس از تصویب قانون مبارزه با مواد مخدر در سال 67، اصلاحاتی در این قانون در سال های 76، 89 و 1376 انجام شد. به این ترتیب نگرش قانونگذار نسبت به معتادان متحول شد و معتاد متجاهر که قبل از اصلاح قانون مجرم تلقی می شد، از نظر قانونگذار در اصلاحات فردی بیمار تلقی می شود.

معاون دادستان کل استان کرمان ادامه داد: در این خصوص در ماده 15 قانون این فرد بیمار حق دارد برای درمان و کاهش آسیب به مراکز دولتی، غیردولتی، خصوصی و یا سازمان های مردم نهاد مجاز مراجعه کند. از اعتیاد خلاص شوید و گواهی مناسب مبنی بر ترک اعتیاد یا گواهی درمان دریافت کنید.

وی بیان کرد: در صورت انجام چنین اقدامی از سوی افراد تحت تکفل، این افراد در صورت اقرار به وابستگی و در صورت عدم رعایت تعهدات مندرج در این ماده و از سوی دیگر تحت تکفل، از تعقیب کیفری معاف خواهند بود. سخنان این افراد که توسط مقام قضایی ایجاد شده است، به اعتیاد شدید آنها به مواد مخدر اشاره می کند) با حکم دادگاه طبق ماده. مراکز دولتی برای درمان و کاهش آسیب

ضیاءالدینی افزود: البته تمدید این مدت سه ماه دیگر بنا به درخواست مراکز مذکور بلامانع است. همانگونه که در مواد مذکور آمده است، در مورد معتادان متجاهر فاقد گواهی ماده 16 و 15، مقامات قضایی موظفند اجباراً این افراد را جهت معالجه به مراکز درمانی دولتی که برای این منظور در نظر گرفته شده است، به منظور کمپ اعزام کنند. طبق ماده 16؛ بنابراین اولین شرط این اقدام پس از دستور قوه قضاییه، وجود مراکز ترک اعتیاد با ظرفیت مناسب برای معتادان هر شهر یا استان است.

معاون دادستان کل استان کرمان تصریح کرد: متأسفانه در استان کرمان با توجه به میزان معتادان متجاهر که در همه جای استان به وضوح دیده می شود، اکنون مکان ایجاد شده ظرفیت لازم را ندارد و از طرفی ظرفیت لازم را نیز دارد. زیرساخت‌ها نیز در محدوده‌های خود کم است. به گونه ای که ظرفیت کمپ ماده 16 مواد مخدر در حال حاضر 250 نفر است. این در حالی است که تعداد معتادان بیش از این مقدار است.

وی تصریح کرد: همچنین باید در نظر داشت که هدف از جذب و بازداشت معتادان متجاهر صرفاً نگهداری آنها در یک مکان سربسته نیست، بلکه باید از نظر درمان کلی آنها بر اساس او برای جلوگیری از بازگشت آنها به چرخه اعتیاد اقدام می کند.

ضیاءالدینی گفت: با توجه به دستور وزیر کشور در خصوص جمع آوری معتادان متجاهر باید اعلام شود که آقای وزیر خواهشمند است زیرساخت های لازم را با ظرفیت واقعی برای تعداد معتادان در هر شهرستان ایجاد کنید. با تبصره 1 و 2 ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر. پس از آن قطعا انقلابی در نگهداری معتادان متجاهر و درمان آنها در این موارد رخ خواهد داد.

معاون دادستان کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه تشکیل مراکز موضوع ماده 16 بر عهده دولت است، گفت: جمع آوری معتادان متجاهر توسط نیروی انتظامی در صورت وجود، زیرساختی از مراکز ذیل ماده 16 است، قطعاً و حتماً همانطور که بارها انجام شده است از آنها شنیده شد که بیش از یک هفته طول نخواهد کشید.

وی ادامه داد: به عنوان ناظر مجتمع باهنر کرمان، با توجه به اینکه در این مجتمع به جرایم مواد مخدر و سرقت رسیدگی می شود، این اطمینان را به شما می دهم که اگر مراکز ماده 16 به تعداد لازم در این شهر ایجاد شود، با توجه به اینکه مشخص است اکثر موارد دزدی های کوچکی که در روستاها اتفاق می افتد توسط این معتادان انجام می شود و این منجر به نارضایتی اجتماعی می شود و مردم از دستگاه قضایی می خواهند که آنها را به عدالت بسپارد.

ضیالدینی افزود: به شما و مسئولان این اطمینان را می دهم که در صورت وجود زیرساخت ها و تجمع این گونه افراد، آمار سرقت های خرد در استان کاهش چشمگیری خواهد داشت.

معاون دادستان کل استان کرمان تصریح کرد: به هر حال قوه قضاییه نیز از مسئولان مربوطه به ویژه وزیر کشور که به تازگی وارد استان کرمان شده است می خواهد پس از گذشت 12 سال از اصلاح ماده 16 قانون اساسی به تعهدات قانونی خود عمل کنند. قانون مبارزه با مواد مخدر در راستای ایجاد زیرساخت های مناسب با ظرفیت معتادان در استان می باشد تا بتواند در اسرع وقت پاسخگوی افکار عمومی جامعه مبنی بر عدم جمع آوری معتادان متجاهر باشد.

وی گفت: از سازمان بهزیستی استان و شورای هماهنگی استان کرمان تقدیر و تشکر می کنم که اخیرا با پیگیری های صورت گرفته از سوی قوه قضائیه و معاونت اجتماعی استانداری کرمان در تلاش برای افزایش ظرفیت قرارگاه ماده 16 استان کرمان هستند. استان و همه مسئولین استان در این مهم اتفاق نظر دارند. آنها گزارش می دهند بودجه مناسبی که باید در این زمینه از سوی کشور برای ایجاد کمپ به استان اختصاص داده شود، تخصیص نمی یابد.

ضیاءالدینی با اشاره به ماده فوق خاطرنشان کرد: از وزیر کشور تقاضا دارم با در نظر گرفتن وضعیت استان پهناور کرمان در این زمینه توجه ویژه داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید