اشتغال پس از ترک مهم ترین عامل بازگشت معتادان متجاهر به زندگی عادی است/ تعداد کمپ های ماده 16 و نبود کمپ ماده 42 معضل استان کرمان است.


ساعت: 10:14
تاریخ ارسال: 1301/04/13
کد خبر: 1880697

چرخه معیوب دستگیری و رهاسازی معتادان متجاهر؛

تکرار چرخه حبس معتادان متجاهر در طول دوره درمان و رهاسازی پس از خروج از کمپ ترک اعتیاد و عدم مراقبت های بعدی باعث می شود که افراد دوباره در دام اعتیاد بیفتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش راه آرمان، اواخر خردادماه این پایگاه خبری با انتشار گزارشی با عنوان «تفرجگاه هایی که خطرناک شده/ جای خالی مسئولان و راهزنان و معتادان در پارک های شهر» منتشر کرد. مشکل همیشگی شهر کرمان وجود معتادان متجاهر در سطح شهر، پارک ها و حاشیه بزرگراه ها و اماکن عمومی است. به همین منظور علل وقوع چنین حادثه ای را از دیدگاه رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمان و همچنین رئیس اداره کل بهزیستی استان بررسی کردیم.

علیرضا سوری رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار را آرمان گفت: معتادان متجاهر که از پارک ها و سایر اماکن عمومی سطح شهر توسط پلیس جمع آوری می شوند. بسته به مقدار مواد مخدری که حمل می کنند، یک تا دو شب در بازداشت نگه داشته می شوند و پس از پرداخت جریمه آزاد می شوند.

وی افزود: معتادی که دستگیر می شود در صورت تمایل وارد کمپ های ترک اعتیاد می شود و از 21 تا 40 روز برای ترک اعتیاد سپری می کند. اما مشکل اصلی پس از بازگشت این افراد به جامعه این است که در صورت عدم رسیدگی لازم; زمان و هزینه ای که برای ترک فرد صرف می شود هدر می رود.

افرادی که وارد کمپ ها می شوند پس از پاکسازی در جامعه آزاد می شوند

سوری با بیان اینکه برخورد با افراد در کمپ ها کامل نیست، گفت: افرادی که وارد کمپ ها می شوند پس از پاکسازی در جامعه باقی می مانند و از آنجایی که راهی برای رهایی این افراد از کمپ ها وجود ندارد، این افراد به جامعه بازمی گردند. به دلیل شکنندگی و حتی رفتار خانواده به همان بستر قبلی اعتیاد بازمی‌گردند، بنابراین لازم و ضروری است که نهادهای مربوطه فکری اساسی برای این بیماران داشته باشند.

سوری با بیان اینکه به زودی کمپ کبوترخان برای رفع برخی مشکلات ما افتتاح می شود، ادامه داد: اما باز هم باید تاکید کرد که وابستگی روحی و روانی فرد پس از آزادی از کمپ ها وجود دارد به همین دلیل به سمت جاده به حالت قبل برمی گردد، باید روی این کار بیشتر کار شود تا بیماران پس از خروج از کمپ نیازی به دارو نداشته باشند، اگر این روند ادامه پیدا کند، وارد چرخه معیوب دستگیری و آزادی آنها نخواهیم شد.

چرخه گرفتن و نگه داشتن پس از خروج کامل نیست

وی تصریح کرد: افراد آزاد شده از کمپ های مواد مخدر باید مورد حمایت نهادهای ذیربط قرار گیرند تا از این افراد به عنوان نیروی کار استفاده شود و به عنوان یک فرد فعال در جامعه حضور داشته باشند اما متاسفانه چرخه دستگیری و حمایت و مراقبت پس از خروج و ادامه روال عادی به وجود می آید. زندگی این افراد تمام نشده است.

وی گفت: ما برای جمع آوری اطلاعات معتادان به مواد مخدر مشکلی نداریم و می توانیم در کوتاه ترین زمان این کار را انجام دهیم. مسئولان میدان مشتاق مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی هستند، اما تلاش ما بر این است که تعداد مأموران را در مکان‌هایی که معتادان به مواد مخدر جامعه را بد جلوه داده‌اند، افزایش دهیم تا مشکل را حل کنیم.

برگزاری کلاس های آموزشی مفید برای خانواده ها

رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر استان کرمان تصریح کرد: برای روند این کارها باید از این به بعد برنامه ریزی دقیقی برای آینده انجام دهیم و به مدارس دخترانه و پسرانه بیایم و کلاس های مفیدی برای خانواده ها برگزار کنیم تا آنها را در معرض خطر قرار دهیم. آموزش مناسب . راه درست را به فرزندان خود نشان دهید و آنها را از خطرات آگاه کنید.

وی گفت: خانواده ها باید آگاهی های لازم را داشته باشند تا در صورت معتاد شدن فرزندان خود نوع درمان را بدانند و راه های مقابله با شرایط حساس را داشته باشند، متاسفانه خانواده ها ابتدایی ترین اطلاعات را برای حمایت و حمایت از کودکان ندارند و به این صورت هستند و اگر معتاد شوند، نمی دانند چه کنند.

سرهنگ سوری در پایان افزود: ای کاش درمان تکمیل می شد و سالانه 100 معتاد کاهش می یافت و به عنوان افراد فعال به جامعه بازمی گشتند، اما میزان کاهش این افراد زیاد نیست، خانواده ها باز هم نقش بسیار مهمی برای فرد دارند. آنها طرف اعتیاد نیستند.

در ادامه علیرضا واحدی زاده رئیس اداره کل بهزیستی استان کرمان در گفتگو با راه آرمان گفت: کمپ ماده 16 داریم که خروج اجباری را افراد القایی می دانیم.

وی با بیان اینکه مراقبت های اجتماعی وظیفه درمان و مشاوره این افراد را بر عهده دارد و توان مقابله با سایر مشکلات را ندارد، افزود: دستگاه های مربوطه باید در این زمینه دست به کار شده و برای رهایی بیماران امام زمان برنامه ریزی مدون داشته باشند.

وحیدزاده تصریح کرد: پس از جمع آوری معتادان متجاهر توسط نیروی انتظامی و هدایت به کمپ ها، از لحظه دستگیری تا پایان دوره مسئولیت این افراد بر عهده بهزیستی است.

وی با اشاره به اینکه همه معتادان علنی نیستند، گفت: یک فرد عمومی تعریف خاص خود را از نسخه دارد، فردی که در ملاء عام مواد مصرف می کند عمومی است، فردی که در انتهای خط قرار دارد عمومی است، فردی که در عام است. عمومی است او هر کاری انجام می دهد، بنابراین وقتی در مورد یک فرد مشهور صحبت می کنیم، روند بازگشت به زندگی اجتماعی آن شخص اصلا کار آسانی نیست، حتی اگر خود شخص بخواهد، جامعه به راحتی افراد را نمی پذیرد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان تصریح کرد: حتی اگر هزاران معتاد متجاهر در استان ما وجود داشته باشد می توانیم با ارزیابی و حمایت مناسب در طول سال آنها را به عنوان افراد عادی به سطح جامعه بازگردانیم.

وی خاطرنشان کرد: ما تنها استانی هستیم که 4 کمپ ماده 16 داریم حتی پایتخت دو کمپ ماده 16 دارد.

واگذاری دستگاه ها به جای تکمیل درمان و بازگشت به زندگی معتادان

وحیدزاده تاکید کرد: باید بر اجرای تعهدات قانونی همه نهادها در این راستا نظارت تخصصی صورت گیرد. وی تصریح کرد: شاهد هستیم که سازمان ها توپ را به سمت یکدیگر می اندازند و حجم کاری خود را قبول نمی کنند و از زیر بار مسئولیت خود فرار می کنند.

وی اذعان داشت: شاهد بوده ایم که بسیاری از این معتادان در گذشته دارای مهارت و کار بوده اند و این افراد توسط خانواده طرد شده اند و باید بدانیم که روند بازگشت این افراد به جامعه زمان بر است. ما در مورد یک فرد وابسته صحبت می کنیم.» می توان خیلی با دقت و کارشناسانه صحبت کرد، این کار بسیار طاقت فرسا و زمان بر است و حتی با تقسیم پول و منابع مالی هم این کار پیشرفت نمی کند.

وحیدزاده گفت: دستگاه های متعددی ظاهر شد که کار را انجام دادند اما فقط لبیک گفت و متاسفانه در عمل کاری انجام نشد.

وی با بیان مثالی ادامه داد که ما فرد تحت تکفلی داریم که 5 بار به اردوگاه ماده 16 رفته است در حالی که از نظر قانونی فقط 2 بار می تواند به اردوگاه ماده 16 برود، بروید اما متاسفانه در استان کرمان کمپ ماده 42 نداریم. و جامعه با مراجعه های مکرر هزینه های زیادی را متحمل می شود.

وحید زاده در پایان اظهار داشت: در روند انجام این کار مدار کامل نیست. اگر زنجیره دستگاه ها با ساخت قرارگاه اصل 42 که محل سختی است تکمیل می شد، مردم نگران بودند که اگر به نقطه اول برگردند وارد قرارگاه اصل 42 شوند، بنابراین در این بحث ها، باید به صورت تخصصی به این موضوع پرداخته و بحث شود و مردم و نهادها بتوانند این کار را انجام دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید