کمیته مددکاری، رفاه اجتماعی یا شهرداری؛ چه نهادی مسئول ساماندهی جمع آوری زباله است؟ زباله جمع آوری آب و نان فقرا نیست


ساعت: 11:12
تاریخ انتشار: 1401/02/07
کد خبر: 1834783

زباله گردی یک پدیده اجتماعی نوظهور است که مانند لکه ای نامناسب بر بدنه شهری می نشیند و روز به روز در حال گسترش است. این در حالی است که شهرداری زباله گردی را جرم می داند اما آیا فقر و لنگش را جرم شبانه می داند؟!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرآت; بافت جامعه اگرچه تحمل آسیب های مختلف اجتماعی اجتناب ناپذیر است، اما در این میان زباله گردی پدیده ای نوین در میان آسیب های اجتماعی است که جلوه علنی گسست اقتصادی و نابرابری در جامعه است.

و این پدیده جدید امروز عادی شده است و زمان و مکان و سن نمی شناسد. کافی است به یک سمت سفر کنید تا شاهد سرگردانی مردم در سطل های ناچاری و درماندگی باشید!!

و اگر در سال‌های گذشته جمع‌آوری زباله فعالیتی برای بی‌خانمان‌ها، کارتن‌خواب‌ها و معتادان بود، در سال‌های اخیر این پدیده گریبان بسیاری از فقرا را گرفته است که چاره‌ای جز گذران زندگی از زباله‌های شهر ندارند.

حضور این افراد تصاویر دردناکی را رقم می زند که زیبنده جامعه اسلامی و ایرانی نیست و قطعا پیامدهای تلخی از نظر اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی و… دارد. علاوه بر آسیب های اجتماعی جمع آوری زباله و تهدید سلامت این افراد در مواجهه با بیماری های فراوان، گاهاً این قشر آسیب پذیر مورد سوء استفاده قرار می گیرند و زنان و کودکان این شغل کاذب با خطرات زیادی مواجه می شوند.

دردناک ترین چیز این است که متاسفانه فاجعه غم انگیز زباله گردی و ایجاد صحنه های اسفناک به پشت زنان و کودکان در سطل زباله برای مردم شهر چندان دردناک نیست. مشکلی عادی که نشان از زخم عمیق بی تفاوتی بر پیکره جامعه امروز ما دارد.

اما کسانی که مسئول نادیده گرفتن این آسیب اجتماعی هستند باید بدانند که عدم توجه به حل مشکلات اقشار آسیب پذیر آنان را به سمت مشاغل کاذب غیراستاندارد سوق داده است و از سوی دیگر عدم برخورد عادلانه با زباله گردها و … یکی از دلایل مهم مطرح شدن این افراد در برابر مسئولان است که مشکلات و مشکلات آنها غیر قابل حل است.


جمع آوری زباله نتیجه فقر و بی عدالتی است

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس در گفت و گو با مرآت، پدیده زباله گردی را آسیب اجتماعی ناشی از شرایط غیرعادی اقتصادی دانست و گفت: . “


abfbf153 7846 4dcd 841f 4a3e6589f2ac خبر خاکستری

این جامعه شناس با بیان اینکه این پدیده ممکن است حاکی از توزیع ناعادلانه ثروت در جامعه باشد، اذعان داشت: به عبارتی می توان گفت چیزهایی که برای برخی دور ریخته می شود، برای برخی دیگر قابل استفاده، قابل استفاده و ضروری است.


زباله های زنان برای یکی دیگر از پدیده شوم زباله جمع آوری

قرایی مقدم معتقد است متاسفانه رشد قارچی این ناهنجاری اجتماعی به حدی رسیده است که زنان و دختران نیز به زباله دانی پیوسته و چرخه جدیدی از مخاطرات اجتماعی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: پدیده زباله گردی علاوه بر اینکه مظهر خشونت و فقر پنهان است، از نظر بصری و زیبایی نیز جلوه ناخوشایندی به شهر می دهد که نشان از عدم حمایت اجتماعی از اقشار آسیب پذیر دارد.

این جامعه شناس به طبقه بندی زباله اضافه کرد: زباله را می توان به سطوح مختلف تقسیم کرد، در یک سطح کودکان کار، در سطح دیگر بزرگسالانی که از نظر معیشتی تحت فشار هستند و در عین حال سرپرست خانوار هستند و سطح بالاتری وجود دارد. معتادانی که همگی به دلیل مشکلات اقتصادی که با آن مواجه هستند به زباله روی آورده اند.


رونق اشتغال تنها راه مقابله با ضایعات است

به گفته قرایی مقدم، افزایش تورم و فشارهای اقتصادی بر جامعه هر روز به گسترش خط فقر و تضعیف طبقه متوسط ​​منجر شده تا جایی که شهرهای دور از حاشیه نشینی و مهاجرت نیز درگیر آن هستند.پدیده شوم اجتماعی.

وی در خصوص راه های مقابله با این پدیده گفت: اگر بخواهیم با زباله ها برخورد کنیم و اجازه کار به آن ها ندهیم باید برای اشتغال و معیشت این قشر از جامعه که تعداد زیادی را تشکیل می دهند چاره اندیشی کنیم. راه حلی اساسی باشد.» مقابله با پدیده رو به رشد زباله گردی، حل معضل اقتصادی جامعه با ایجاد فرصت های شغلی در منزل، حمایت از توانمندسازی اقتصادی و در عین حال رشد و ارتقای فرهنگی جامعه است.


جمع آوری زباله جرم است!

معتبی اعوانی، رئیس سازمان مدیریت پسماند استان سمنان نیز علت رشد معضل زباله گردی را اذعان داشت: هزینه های خانوار و از دست دادن شغل قبلی یکی از دلایل اصلی این امر است.

وی در خصوص سایر عوامل گسترش دفع زباله گفت: دلیل دیگر افزایش تولید زباله است که متاسفانه به دلیل غلبه مصرف گرایی شاهد تولید بی رویه زباله در شهرها هستیم که می توان به عامل رشد اشاره کرد. کار زباله جمع کن است

به گفته اعوانی، مسلماً بر اساس آمارهای موجود امروز، متأسفانه بخش قابل توجهی از زباله گردها را مهاجران غیرقانونی تشکیل می دهند که به دلیل عدم نظارت کافی بر روند کاری خود، به راحتی جذب می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که بر اساس ماده 20 قانون توسعه فضایی اقدام به انتقال زباله به گاراژ جرم تلقی می شود و شهرداری چه اقداماتی برای جلوگیری از این امر انجام داده است، افزود: بر این اساس سازمان مدیریت پسماند تعهد دارد مدیریت این اداره را به عهده بگیرد و بر این اساس فعالیت افراد غیرمجاز و انبارها جرم محسوب می شود و در همین راستا در سال گذشته حدود 20 انبار غیرمجاز در شهرستان سمنان شناسایی، پلمب و پلمپ شد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان همچنین گفت: سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان اولین شهر بازیافت را در کشور دارد و فقط در بالا شهر مجوز صادر می شود و در هیچ جای شهری امکان انجام آن وجود ندارد. و برای کارهای عمومی هیچ مجوزی برای جمع آوری زباله صادر نخواهد شد.


328f0686 8ee7 457b 808f 5f1f1e79ce9f خبر خاکستری

این مقام مسئول درباره راهکارهای شهرداری برای کنترل پدیده جمع آوری زباله گفت: با توجه به اینکه فعالیت جمع آوری زباله سلامت جامعه را به خطر می اندازد و حتی امنیت روانی شهروندان را مخدوش می کند، باید اقداماتی از جمله نصب مخازن زباله خشک در معابر اصلی ساماندهی شود. مربع مربع، – افزایش آموزش شهروندان برای جداسازی هرچه بیشتر زباله در مبدا، راه اندازی اپلیکیشن Siva و شناسایی و جمع آوری مخازن زباله اضافی و بلااستفاده.

اعوانی استخدام پیمانکاران را از دیگر راهکارهای ساماندهی شهرداری در این حوزه دانست و گفت: 50 گاری دستی و لازم به ذکر است که این افراد دارای کد و کارت شناسایی هستند و نظارت لازم بر کار این افراد توسط این افراد انجام می شود. پیمانکار و سازمان مدیریت پسماند.


آماری از تعداد واقعی زباله گردها وجود ندارد

وی در خصوص آمار کلی افراد غیرمجاز که در سطح شهر زباله جمع آوری می کنند، گفت: با توجه به شواهد عینی کارشناسان سازمان مدیریت پسماند که به صورت مستمر از سطح شهر بازدید می کنند، افراد زیادی زباله های خشک کار غیرمجاز را جمع آوری می کنند، اما وجود دارد. آمار و ارقام خاصی از این افراد وجود ندارد.

به گفته اعوانی، لازم به ذکر است سازمان مدیریت پسماند در راستای حمایت از این افراد برای تامین حداقل نیازهای خود اقدام به معرفی زباله گردهایی کرده که نیازمند نهادهای حمایتی از جمله کمیته مددکاری امام خمینی (ره) و بهزیستی هستند.


وقتی نهادها از مسئولیت فرار می کنند

وقتی هر روز بر تعداد زباله گردها افزوده می شود نشان دهنده گسترش فقر در جامعه است. متاسفانه هیچ نهاد و ارگانی پاسخگوی مستقیم این افراد و تشکل آنها نیست و علیرغم ادعای شهرداری مبنی بر معرفی این افراد در حمایت از ارگان هایی مانند کمیته امداد و بهزیستی، پیگیری های خبرنگار مرآت نشان می دهد که هیچ مستقیمی وجود ندارد. حمایت از این ارگان ها انجام می شود.


f430f954 5727 4567 871a 82e089cb95f8 خبر خاکستری

همانطور که سارا امیرجان معاون اجتماعی بهزیستی استان سمنان نیز در این خصوص گفت: حمایت اجتماعی از مردم به عنوان زباله گرد در این نامه این سازمان تعریف نشده است، اما اگر زباله گردها کودکان کار یا افراد معتاد باشند، تحت یک چتر محافظ رفاهی راه اندازی شده است. اما زباله گردهای مسن و متکدیان یا مهاجران جایی در مزایای اجتماعی ندارند.

از این رو می توان نتیجه گرفت که این پدیده نوظهور و شوم اجتماعی که متأسفانه به جرگه اضافه شده است، نیازمند حمایت مسئولان و نهادهای مسئول است تا این افراد را زیر چتر خود تحت همین عنوان و زنجیره آسیب های اجتماعی قرار دهند. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید