شورا نهادی نیست که بودجه را تصویب می کند، بلکه نهادی است که در مورد بودجه نظر می دهد


ساعت: 11:19
تاریخ انتشار: 28.08.1401
کد خبر: 1912031

رئیس جمهور گفت: شورا نهادی نیست که بودجه را تصویب می کند، بلکه نهادی است که در مورد بودجه نظر می دهد و می تواند در رابطه با استان یا شهرستان نسبت به بودجه نظر دهد و اگر چه مبنای نظرش مبتنی بر دیدگاه‌های منطقه‌ای و محلی است، باید نگاه کلان ملی هم داشته باشد.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در یازدهمین جلسه شورای عالی استان ها با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی جایگاه ویژه ای دارد، گفت: قانون اساسی مبتنی بر تقویت نظام جمهوری و نظام جمهوری است. اصل توجه به اراده، تمایل و مشارکت مردم شوراهای اسلامی شهر و روستا را یکی از ارکان مهم تصمیم گیری معرفی کرده اند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا ارکان قانون اساسی هستند و تفسیر رکن در قانون اساسی مهم است، افزود: همچنین نقش شوراها در اجرای عدالت اجتماعی و اقتصادی در همه سطوح و مبارزه است. فقر، فساد و تبعیض شوراها و سازوکار شوراها باید به گونه ای باشد که بتواند از هر نوع تبعیض و فساد جلوگیری کند.

رئیسی با تاکید بر اینکه نظرات شوراها به عنوان نماینده مردم باید در بودجه ریزی روستا، شهر یا استان مورد توجه قرار گیرد، گفت: شورا نهادی نیست که بودجه را تصویب می کند، بلکه این نهاد است. که نسبت به بودجه اعلام نظر می کند و می تواند در مورد بودجه تصمیم گیری کند و در مورد استان یا شهرستان اظهار نظر کند و اگر چه مبنای نظرش مبتنی بر دیدگاه های منطقه ای و محلی است، باید نگاه کلان ملی نیز داشته باشد. .

رئیس جمهور به عنوان یکی دیگر از اهداف مهم فعالیت شوراها در کشور، اجرای عدالت بر اساس بررسی سند تملک اراضی را برشمرد و تصریح کرد: یکی از اهداف مهم شوراها و برای کشور اجرای عدالت بیش از همه دولت موظف به اجرای عدالت است و در قدرت مردم خود را موظف به اجرای عدالت می دانیم اما شوراها نیز باید بر اجرای عدالت نظارت کنند.

رئیسی ادامه داد: شوراها در اجرای عدالت نه تنها به محله و شهر خود نگاه کنند، بلکه باید از یک سو به جایگاه خود و از سوی دیگر به جایگاه خود در ارتباط با منطقه و کشور نگاه کنند. این نگاه مبتنی بر سند شهرک سرزمینی در راستای عدالت است که کمک می کند نگاه ما در مسیر عدالت عادلانه باشد.

رئیس جمهور نظرات شوراها در خصوص بودجه و اعتبارات را در رابطه با سند ساماندهی سرزمینی حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: نظر شوراها از این منظر می تواند برای دولت در تهیه و تنظیم مفید باشد. مجلس در تصویب لایحه قانون بودجه.

رایضی با اشاره به تکرار تعبیر مدینه فاضله در کلام فلاسفه خاطرنشان کرد: مدینه فاضله لزوماً به معنای شهر نیست، بلکه هر مکان مسکونی است که مردم در آن زندگی می کنند. این شهر اتوپیایی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ در اینجا سنگ بنای آنچه می تواند شهر و روستای ما را متعادل کند عقلانیت، معنویت، اخلاق و عدالت است که باید در هر یک از مناطق ما حاکم باشد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اعضای شورا باید در منطقه ای که نمایندگی می کنند، اخلاق و عدالت را رعایت کنند، گفت: اینها آرمان ها و اهداف مهمی است که به نوعی در قانون اساسی به آن اشاره شده است و اعضای شورا باید همواره در راستای تحقق تبعیض تلاش کنند. روابط ناسالم و فساد و اجرای عدالت.

تکمیل…

دیدگاهتان را بنویسید