سلیمی: شنیدم روحانی می‌خواهد در حد مقتضی به شورا برود، اما رهبری فرمودند شورا را قبول نکردید/ آنچه گفتم فقط ممکن است.

سلیمی: شنیدم روحانی می‌خواهد در حد مقتضی به شورا برود، اما رهبری فرمودند شورا را قبول نکردید/ آنچه گفتم فقط ممکن است.

روز جدید رهبری فرمودند آقای روحانی این دیدار را قبول ندارند پس چگونه می توانند در جلسه منشأ نفوذ و خدمات باشند چرا که در دوران ریاست جمهوری خود علیرغم اینکه چندین بار به ایشان تذکر دادم که در جلسه شرکت کنند، اما ایشان می توانند در جلسه حضور داشته باشند. آنها این کار را نکردند. بنابراین ممکن است در این دیدار این موضوع مطرح شده باشد که آقای روحانی خواسته ای داشته باشد و جواب گرفته باشد.»

یکی از فعالان سیاسی درباره دیدار حسن روحانی با رهبر معظم انقلاب گفت: و خدمتی چون در دوران ریاست جمهوری ایشان علیرغم اینکه بارها اشاره کرده ام که در مجمع شرکت خواهند کرد، اما هر کاری انجام ندادند. “

عباس سلیمی در گفت وگو با «انتهاب» درباره دیدار عباس روحانی با مقام معظم رهبری گفت: چنین دیدارهایی بی سابقه و کاملاً طبیعی است. روسای جمهور گذشته از زمان پایان دوره ریاست جمهوری وی دیدارهای متعددی با مقام معظم رهبری داشته اند. آقای خاتمی پس از ریاست جمهوری خود البته قبل از مشکلات سال 88 با وجود مواضع خاص رهبری در دولت اصلاحات، جلساتی با ایشان داشت. آقای احمدی نژاد بعد از ریاست جمهوری نیز با رهبری دیدار کرد، هرچند مشکلات زیادی برای کشور ایجاد کرد.»

وی ادامه داد: آقای روحانی هم علیه القاعده با مردم روی کار آمد، هدایا و خدماتی داشت که خیلی بیشتر از خدماتش بود، اما در عین حال رهبری همیشه روابط خود را با افرادی که فعالیت سیاسی داشتند تنظیم می کردند. این کار را انجام دهند تا بتوانند به فعالیت سیاسی خود در جامعه ادامه دهند. وی ادامه داد: اگر نخواستند یا به اشتباه دیگری ادامه دادند، بحث دیگری است، اما رهبری قطعاً برای کاهش این اشتباهات عمل کرده و خواهند کرد و به عنوان نیروی فعال در خدمت جامعه عمل می کنند. “

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که ممکن است در این جلسه چه بحث هایی صورت گرفته باشد، گفت: ممکن است مسائل مختلفی وجود داشته باشد. «ممکن است از رهبری انتقاداتی به ایشان وارد شود، اما از طرفی ممکن است آقای روحانی مطالباتی داشته باشد که چندان قابل قبول نباشد.

«دقیقاً نمی‌دانم، اما شنیده می‌شود که آقای روحانی می‌خواستند در حد مقتضی به شورا بپیوندند، اما رهبری فرمودند ایشان این جلسه را قبول نکردند، پس چگونه می‌توانند منبع نفوذ و خدمات در جلسه باشند. زیرا سلیمن مین گفت: در دوران ریاستشان با وجود اینکه بارها به آنها تذکر داده ام که در جلسه حضور یابند، اما اصلاً این کار را نکردند. بنابراین ممکن است در این دیدار این موضوع مطرح شده باشد که آقای روحانی خواسته ای داشته باشد و جواب گرفته باشد.»

این پژوهشگر تاریخ معاصر می افزاید: متأسفانه آقای روحانی از آنجایی که ریاست شورای تقلید را نداشت، به دلیل گستاخی خاصی که از ایشان سراغ داریم، به هیچ وجه نه تنها در زمان آقای آملی، بلکه در زمان آقای هاشمی با وجود اینکه همگی خاستگاه سیاسی داشتند و بدون حمایت آقای هاشمی در انتخابات موفق نمی شدند اما علیرغم تذکرات رهبری در جلسه شرکت نکردند. در مورد اینکه چرا در جلسه حضور نداشتند، باید بگویم که قرار بود آقای روحانی در آنجا زیر نظر رئیس جلسه باشد و آنها به دلیل گستاخی که در جایگاه پایین‌تری از ریاست داشتند، دوست نداشتند. “

وی گفت: رئیس جمهور یکی از اعضای مجمع است، در آنجا رئیس دارد و رئیس جمهور هم طبیعتاً باید در مجمع شرکت کند تا مجمع مؤثرتر شود. آهسته آهسته مقام معظم رهبری بارها درباره لزوم حضور ایشان در جلسات تذکر دادند، اما آقای روحانی به این هشدار توجهی نکردند و موضع گرفتند که این جلسه تاثیرگذار نبوده یا از این قبیل تفاسیر که من دقیقا اطلاعی ندارم. بنابراین رهبری در پاسخ به درخواست آقای روحانی گفتند وقتی این دیدار را نمی پذیرند چگونه در آنجا موثر خواهند بود؟

وی تاکید کرد: ممکن است تنها این موضوع در جلسه مطرح شود. اما روح این دیدار بی سابقه است. یعنی نمی توانیم از آن فقط نتیجه مثبت یا منفی بگیریم، زیرا امری عادی است; رئیس جمهور برکنار شده طبیعتاً تلاش خواهد کرد تا از خود دفاع کند.

دیدگاهتان را بنویسید