تکلیف لایحه FATF در شورا به نحو مقتضی مشخص نیست/دولت فعلی باید برای بازنگری اقدام کند

تکلیف لایحه FATF در شورا به نحو مقتضی مشخص نیست/ دولت فعلی باید برای بازنگری اقدام کند

روز جدید یکی از اعضای شورای تشخیص مصلحت در پاسخ به این سوال که فضای مجمع در حال حاضر برای بررسی یا عدم بازنگری در این لایحه است، گفت: این موضوع هیچ ربطی به فضای مجمع ندارد و مربوط به آن است. درخواست دولت و تصمیم رئیس و منشی. او باید دوباره از آن راه برود.

اظهارات احمد واحدی، وزیر کشور، دولت سیزدهم، مبنی بر اینکه «اعضای FATF خود پولشویی و قاچاقچی هستند» فصل جدیدی را در بررسی لایحه شناسایی FATF در مجلس باز کرد. این لایحه پیش از این در آذرماه 1378 حسب مورد به دستور کار شورا بازگشته بود که البته یک بار به درخواست حسن روحانی رئیس دولت وقت و با موافقت رهبری رد شد. با همه اینها بالاخره دولت دوازدهم به پایان رسید اما این لایحه در دستور کار مجمع قرار نگرفت. اکنون اظهارات اعضای دولت سیزدهم نشان می دهد که دولت دیگر نمی خواهد و اصرار دارد این لایحه در مجمع بررسی شود. فراموش نکنیم که اصل رسیدگی به این لایحه در مجلس تشخیص به دلیل اختلاف نظر دولت و هیات امنا است. به نظر نمی رسد دولت فعلی در این زمینه با هیئت امنا مخالف باشد و متکی به متقاضی و متقاضی نیست. سرنوشت این لایحه در شورا به نحو مقتضی چگونه خواهد بود؟

محمدصدر یکی از اعضای شورای تشخیص در گفت و گو با اعتمادآنلاین گفت: این لایحه مدتی است که در دستور کار قرار نگرفته و از زمان طرح مجدد موضوع نیز در دستور کار قرار نگرفته است. برای این کار دولت باید به دنبال ارائه مجدد لایحه FATF به شورا باشد.

صدر با تاکید بر اینکه تکلیف بررسی این لایحه و سرنوشت آن در شرایط فعلی نامشخص است، افزود: پیش از این رهبری به دولت قبل دستور بررسی مجدد این موضوع را دادند و باید در دستور کار قرار می گرفت اما هنوز چیزی مشخص نیست. “

یکی از اعضای شورای تشخیص مصلحت در پاسخ به این سوال که آیا فضای مجمع در حال حاضر برای بررسی این لایحه است یا خیر، گفت: این موضوع ربطی به فضای مجمع ندارد و مربوط به درخواست و تصمیم دولت به رئیس جمهور و منشی است: «باید به این شکل انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید