بازنگری در سیاست های جمع آوری زباله/ انتقال مخازن زباله به زیر زمین نیز راه حلی نیست


ساعت: 09:40
تاریخ انتشار: 08/07/1401
کد خبر: 1906168

یکی از اعضای کمیته شورای شهر تهران با بیان اینکه باید در سیاست های جمع آوری زباله بازنگری شود، گفت: روند جمع آوری زباله در حال حاضر مشکلاتی را برای شهر ایجاد می کند زیرا حجم مخازن با میزان زباله تولیدی مطابقت ندارد.

مهدی اهاریان عضو کمیته شورای شهر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در خصوص جمع آوری زباله ها گفت: میزان زباله تولیدی در تهران بسیار زیاد است و در جمع آوری و دفع آن مشکلاتی وجود دارد. از آن اقداماتی در این زمینه انجام شده است اما کافی نیست و همچنان مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که می توان آن را تغییر عادات مردم دانست چراکه سطل های زباله در معابر و معابر گذاشته شده و شهروندان خود را قرار داده اند. زباله در مخازن در هر ساعت از شبانه روز. متأسفانه این امر باعث شد که دیگر کار جدایی ممکن نباشد و کار را دشوارتر کند.

سیاست های جمع آوری زباله باید بازنگری شود

وی در ادامه با بیان اینکه مدل و سیاست های جمع آوری زباله نیاز به بازنگری دارد و باید به روز شود، گفت: روند جمع آوری زباله در حال حاضر مشکلاتی را برای شهرستان ایجاد می کند زیرا حجم مخازن با میزان زباله تولیدی مطابقت ندارد اما پر شدن ما مخازن دیده می شود. همچنین اضافه شدن مخازن نیاز به بررسی دارد و محل مخازن در کدام منطقه مورد بحث است و از همه مهمتر پارک خودروها در محل مخازن چالشی است که نیاز به تحقیق و مطالعه دارد.

به گفته یکی از اعضای کمیته شورای شهر تهران، یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی شهر تهران وضعیت پسماند است. برخورد با وضعیت زباله و بازیافت آن یکی از مسائل مهم شهری تلقی می شود.

انتقال مخازن زباله به زیر زمین راه حل نیست

به گفته اهاریان، عمر مدل فعلی جمع آوری زباله در تهران به پایان رسیده و باید به سمت مدل های جدید برویم و از جمله بحث مخازن زیرزمینی مطرح شد که علاوه بر گرانی، محدودیت هایی را نیز به همراه دارد. امکان سنجی این طرح

یکی از اعضای کمیته شورای شهر تهران در ادامه جمع آوری زباله را مستلزم مشارکت شهروندان دانست و افزود: شهروندان می توانند با تفکیک زباله و استفاده از روش های هوشمند زباله خشک تحویل داده و از امتیازاتی برخوردار شوند.

اهاریان در بحث کاهش جمع آوری زباله به اجرای طرح MRF اشاره کرد و گفت: شهرداری در این راستا اقداماتی انجام داده است، مرکز تخصصی بازیافت یا MRF مرکز پیشرفته ای است که زباله های جدا شده از مبدا را بازیافت می کند. در پروژه «مروف» با حداکثر تفکیک زباله، شیرابه حاصل نیز بازیافت می شود.

وی در خاتمه گفت: در راستای بهبود روش جمع آوری زباله و رفع مشکلات شهروندان، مسئولان اعلام کردند که به دنبال روش های نوین هستند و اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام شده است، اما همه این اقدامات به تنهایی نیست. مسئولیت پذیر است و برای اصلاح فرآیند لازم است. اقدامات متعددی مانند فرهنگ سازی، تفکیک زباله و غیره وجود دارد، در واقع مسئولان به دنبال راهی هستند تا تفکیک زباله را در مبدا مشاهده کنند.

باید بگویم؛ به طور متوسط ​​حدود 8 تا 9 هزار تن زباله عمومی و خانگی در شهر تهران تولید و جمع آوری می شود و سرانه تولید زباله برای هر تهرانی حدود 900 گرم است در حالی که طبق استاندارد جهانی هر شهروند باید تولید کند. حدود 500 گرم زباله روزانه .به آرامی

دیدگاهتان را بنویسید