اولین دیدار مقامات دولت بایدن با اعضای طالبان پس از مرگ الظواهری

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مقامات ارشد دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، روز شنبه (9/17 اکتبر) با هیئتی از گروه طالبان دیدار کردند.

شبکه خبری سی ان ان با استناد به این خبر به نقل از دو مقام آمریکایی نوشت که این اولین دیدار چهره به چهره مقامات ارشد دولت بایدن با اعضای طالبان پس از ترور ایمن الظواهری، رهبر الظواهری بود. -گروه القاعده در کابل.

بر اساس این گزارش، معاون سیا و یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور افغانستان برای دیدار با هیئتی از طالبان به شهر دوحه پایتخت قطر رفتند. عبدالحق وثاق، رئیس استخبارات طالبان نیز از جمله حاضران در هیئت طالبان بود.

در ماه اوت سال جاری، ایالات متحده اعلام کرد که ایمن الظواهری را در آپارتمانش در کابل در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین کشته است. این ادعا که به سرعت با شک و تردید مواجه شد و متعاقب آن رفتار مقامات کاخ سفید، تردیدها را در مورد بیان صحیح آمریکایی ها از ماجرا تشدید کرد.

به عنوان مثال، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در 11 اوت گفت که تایید مرگ رهبر القاعده در افغانستان به صورت بصری انجام شده و هیچ تاییدی از طریق آزمایش DNA وجود ندارد. (اطلاعات بیشتر).

بر اساس این ادعا که طالبان ایمن الظواهری را پناه داده اند، آمریکا اعضای این گروه را به نقض «توافق دوحه» منعقد شده بین واشنگتن و طالبان در دوره دولت قبلی آمریکا به ریاست دونالد ترامپ متهم کرد. در این توافقنامه، طالبان متعهد شدند که در صورت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به گروه های تروریستی پناه ندهند.

سی ان ان گفت که پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین ادعایی که در آن ایمن الظواهری کشته شد، مقامات آمریکایی با اعضای طالبان تعامل کردند و از جمله درباره آزادی یک شهروند آمریکایی به نام “مارک فریکز” مذاکره کردند. با این حال، مقامات ارشد دولت بایدن از چند روز قبل از ترور ادعایی الظواهری، ملاقاتی رودررو با اعضای طالبان نداشته اند.

به گزارش سی ان ان، حضور «دیوید کوهن» معاون سیا و رئیس استخبارات طالبان در نشست روز شنبه نشان دهنده تاکید طرف آمریکایی بر مبارزه با تروریسم است. چند هفته پیش، کاخ سفید همکاری با طالبان برای مبارزه با تروریسم را “یک رویداد جاری” توصیف کرد.

«تام وست» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور افغانستان یکی دیگر از مقامات بلندپایه حاضر در این نشست بود. غرب از زمان خروج ایالات متحده از افغانستان در سال گذشته، به طور منظم با مقامات طالبان در تماس بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید