الظواهری چگونه شناسایی و کشته شد؟

الظواهری چگونه شناسایی و کشته شد؟

روز جدید رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در کاخ سفید گفت: آمریکا ایمن الظواهری رهبر القاعده را در عملیاتی در افغانستان کشت.

جو بایدن گفت: الظواهری «ردی از قتل و خشونت علیه شهروندان آمریکایی به جا گذاشت» وی افزود: اکنون عدالت برقرار شده است و این رهبر تروریست دیگر در خارج از کشور وجود ندارد.

بایدن گفت که در اوایل سال جاری سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده محل اختفای ایمن الظواهری را کشف کردند: «او به مرکز کابل نقل مکان کرده بود تا در کنار اعضای خانواده‌اش باشد. پس از بررسی دقیق شواهد قانع کننده برای موقعیت او، دستور آتش دقیق دادم تا او را از میدان نبرد خارج کنند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که طالبان با پناه دادن به رهبر القاعده، توافق دوحه را “به شدت” نقض کرده است.

آنتونی بلینکن در بیانیه ای نوشت: “در حالی که با عدم تمایل یا ناتوانی طالبان در انجام تعهدات خود مواجه هستیم، ما همچنان به حمایت از مردم افغانستان با کمک های بشردوستانه و حمایت از حقوق بشر، به ویژه برای زنان و دختران ادامه می دهیم.”

الظواهری چگونه شناسایی و کشته شد؟

پس از آنکه جو بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی رسما اعلام کرد که نیروی هوایی آمریکا موفق به کشتن ایمن الظواهری، رهبر القاعده شده است، یکی از مقاماتی که نخواست نامش فاش شود، جزئیات این حمله و اینکه نیروهای مرکزی آمریکا سازمان اطلاعات (سیا) نحوه شناسایی و کشته شدن او را منتشر کرد.
این مقام دولت آمریکا به خبرنگاران گفت: «الظواهری چندین سال مخفی بود. عملیات برای یافتن و کشتن او نتیجه پایداری و صبر جامعه اطلاعاتی و ضد تروریسم ایالات متحده است.

پیش از بیانیه ایالات متحده، شایعه شده بود که الظواهری در منطقه قبیله ای پاکستان یا افغانستان است.

گزارش های این مقام به این شرح است: دولت آمریکا چندین سال از شبکه حامی الظواهری مطلع بود و در سال گذشته پس از خروج آمریکا از افغانستان، مقامات آمریکایی متوجه نشانه هایی از حضور القاعده در افغانستان شدند. کشور ساخته بود

در سال جاری، مقامات آمریکایی خانواده الظواهری – همسر، دختر و فرزندان دخترش – را شناسایی کردند و متوجه شدند که آنها در خانه امنی در کابل اسکان داده شده اند و پس از این حادثه، خود الظواهری نیز در اخیراً شناسایی شد. در ماه‌های گذشته، مقامات اطلاعاتی ایالات متحده مطمئن‌تر شدند که الظواهری را به درستی در آن خانه امن شناسایی کرده‌اند و در اوایل آوریل با مقامات ارشد دولت ایالات متحده گفتگو کردند. سپس جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا، با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت‌وگو کرد و او را در این زمینه توضیح داد.

این مقام افزود: «ما توانستیم از طریق چندین منبع مستقل اطلاعاتی الگوهایی را برای اطلاع رسانی این عملیات ایجاد کنیم.» وی ادامه داد: «پس از ورود الظواهری به این خانه امن در کابل، مقامات او را در بالکن منزلش شناسایی کردند – جایی که در نهایت او را شناسایی کرد. هدف قرار گرفته است. مقامات مخفیگاه را بررسی کردند و مطمئن شدند که می توانند عملیاتی برای کشتن الظواهری انجام دهند. آنها همچنین تحقیقاتی را برای اطمینان از اینکه خطری برای غیرنظامیان و خانواده الظواهری وجود ندارد، انجام دادند.

در هفته‌های اخیر، رئیس‌جمهور ایالات متحده جلساتی را با مشاوران کلیدی و اعضای کابینه برای بررسی و ارزیابی اطلاعات برگزار کرده است. در اول جولای، اعضای کابینه، از جمله ویلیام برنز، مدیر سیا، با بایدن در مورد عملیات پیشنهادی صحبت کردند. بایدن درباره چیزهایی که می‌دانند و چگونه می‌دانند سؤالات و جزئیاتی را مطرح کرد و مدل و مدل این خانه امن را با دقت ترسیم کرد و اطلاعاتی را که جامعه با خود به این جلسه آورده بود، مرور کرد.

رئیس جمهور آمریکا درباره روشنایی، آب و هوا، مصالح ساختمانی و سایر عواملی که می تواند بر موفقیت این عملیات تأثیر بگذارد، سؤالاتی را مطرح کرد. رئیس جمهور ایالات متحده همچنین خواستار تحقیق در مورد پیامدهای احتمالی حمله در کابل شد.وکلای سیا گزارش های مقامات اطلاعاتی را بررسی کردند و تأیید کردند که الظواهری به دلیل رهبری او در گروه تروریستی القاعده یک هدف قانونی بوده است.

در 25 ژوئیه، رئیس جمهور ایالات متحده آخرین جلسه توجیهی را برای اعضای کلیدی کابینه و مشاوران برگزار کرد و در مورد چگونگی تأثیر قتل الظواهری بر روابط ایالات متحده با طالبان نیز بحث کرد. در نهایت، بایدن با همه اعضا، درخواست اعتصاب را به شرط کاهش خطر برای غیرنظامیان صادر کرد.

این حمله سرانجام در ساعت 21:48 به وقت محلی 30 جولای با پهپاد و موشک هلفایر در منطقه شیرپور کابل انجام شد.

به گفته یک تحلیلگر آمریکایی، خانه ای که الظواهری در آن مورد حمله قرار گرفت متعلق به یکی از دستیاران ارشد سراج الدین حقانی، وزیر داخله دولت طالبان بوده است. وزیری که مقامات آمریکایی می گویند به شخصیت های ارشد القاعده نزدیک است. این تحلیلگر گفت: عکس‌های منتشر شده از این حمله در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که “R. X-9 نوعی موشک هلفایر است که مجهز به تیغه‌های بلندی است که برای از بین بردن اهداف با انرژی جنبشی برای به حداقل رساندن آسیب‌های جانبی گسترده طراحی شده است.

ایمن ظواهری که بود؟

ظواهری پس از کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر و بنیانگذار القاعده در ماه مه 2011، رهبر این گروه بود. از ظواهری به عنوان نظریه پرداز اصلی القاعده در دوران رهبری اسامه بن لادن و مغز متفکر حملات سپتامبر یاد می شود. در 11، 2001. نقش برجسته او در رهبری القاعده باعث شد که دولت ایالات متحده برای دستگیری او 25 میلیون دلار جایزه تعیین کند.

ایمن ظواهری در 19 ژوئن 1951 در خانواده ای سرشناس در قاهره مصر به دنیا آمد، پدربزرگ ایمن ظواهری امام دانشگاه اسلامی الازهر و پدرش داروساز و استاد دانشگاه قاهره بود.

او در نوجوانی به دلیل عضویت در اخوان المسلمین به زندان افتاد و پس از ادامه تحصیل، چشم پزشک شد و در قاهره به طبابت پرداخت. ظواهری در سال 1973 با همراهان خود گروه جهاد اسلامی را در مصر تأسیس کرد. پس از ترور انور سادات، رئیس جمهور پیشین مصر توسط پیروان این گروه در سال 1981، ایمن ظواهری به همراه صدها تن دیگر به زندان افتاد. وی پس از سه سال سال گذشته از زندان آزاد شد و برای کمک به مجاهدین افغان و مبارزان عرب به عربستان و سپس به پشاور پاکستان رفت و در سال 1993 ظواهری به عنوان رهبر جهاد اسلامی مصر انتخاب شد و خونین آغاز شد. مبارزه برای سرنگونی دولت در سال 1997، ظواهری به عنوان مسئول قتل گردشگران غربی در الاقصر، مصر شناخته شد.
دو سال بعد دادگاه نظامی مصر او را به صورت غیابی به اعدام محکوم کرد و در این سالها الظواهری با هویت جعلی به کشورهای مختلف مانند سوئیس، روسیه، بلغارستان، عراق، ایران و دانمارک سفر کرد.
در سال 1996، وی به مدت 6 ماه توسط نیروهای امنیتی روسیه در جمهوری چچن بازداشت شد زیرا ویزای وی منقضی شده بود. صلیبی ها.» او به دست راست اسامه بن لادن تبدیل شد و در بسیاری از تصمیمات مهم این گروه نقش داشت.تشکیل این جبهه متحد با بمباران دو سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا و کشته شدن 223 نفر همراه بود.

آمریکایی ها با استراق سمع مکالمات ظواهری به نقش بن لادن و القاعده در این حمله پی بردند و دو هفته بعد در اقدامی تلافی جویانه به مقر القاعده در افغانستان حمله موشکی کردند که دستگیری وی باعث شد پاداش 25 میلیونی بعد از حمله آمریکا به افغانستان و سقوط حکومت طالبان، ایمن ظواهری به مناطق صعب العبور مانند بن لادن گریخت.
پس از مرگ اسامه بن لادن، ظواهری رهبری القاعده را برعهده گرفت، وی در این سال ها از مخفیگاه های خود فعال بود، اما با افزایش فعالیت گروه های جهادی مختلف در سراسر جهان و ظهور داعش، نفوذ وی نیز افزایش یافت. سرنگونی حکومت افغانستان و بازگشت طالبان باعث شد تا ظواهری به خانواده اش در کابل بپیوندد و در اوایل سال جاری در آن شهر ساکن شود.

نیروهای اطلاعاتی آمریکا با شناسایی مخفیگاه جدید ایمن ظواهری قصد کشتن وی را داشتند و سرانجام در سن 71 سالگی او را کشتند.

دیدگاهتان را بنویسید