خودروهای وارداتی چگونه و چگونه ثبت می شوند؟

خودروهای وارداتی چگونه و چگونه ثبت می شوند؟

با توجه به اینکه اولین مرحله ثبت نام خودروهای خارجی وارداتی از امروز آغاز می شود؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه ای شرایط تحویل و ثبت نام این خودروها را اعلام کرد.

از امروز (15 اسفند، شنبه) ثبت نام خودروهای وارداتی آغاز می شود. تعداد خودروهایی که عرضه می‌شوند بر اساس تعداد ثبت‌نام‌هایی که انجام می‌شود تعیین می‌شود، اما به گفته مدیر پروژه واردات خودرو وزارت امنیت، در مدت شش ماه حداقل ۱۰۰ هزار خودرو فروخته شده است. متقاضیان باید تا تعیین حق تقدم مبلغ 500 میلیون تومان را در حساب نیابتی خود مسدود و طبق زمان بندی مشخص شده بر اساس خودروهای عرضه شده و ثبت نامی، مبلغ اولیه را پر و واریز کنند.

بر این اساس متقاضیان خرید خودروهای وارداتی از ساعت 12 ظهر امروز (شنبه 15 اسفند) برای ثبت درخواست خود به سایت saleauto.ir مراجعه کنند.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، جزئیات، نحوه ثبت نام، شرایط ثبت نام و هر آنچه که متقاضیان باید بدانند به شرح زیر است:

فرآیند فروش خودروهای وارداتی در سه مرحله انجام می شود:

1- ثبت نام داوطلبان و انجام مراحل انتصاب

2- آگهی تحویل خودروی وارداتی را درج کنید و طبق برنامه از متقاضیان واجد شرایط خریداری کنید

3- تحویل خودروهای وارداتی به خریداران

شرایط ثبت نام متقاضی و مراحل تعیین وقت

با راه اندازی سامانه یکپارچه saleauto.ir فروش خودروهای وارداتی از امروز (شنبه 15 اسفند 1401)، متقاضیان تا روز پنجشنبه (20 اسفند) فرصت دارند در این سامانه ثبت نام کنند.

نکته مهم این است که ثبت نام زودهنگام به معنای اولویت بندی شما برای تخصیص خودرو نیست و با توجه به تاکید مسئولان وزارت حراست، زمان ثبت نام در اولویت قرار نمی گیرد. بنابراین متقاضیان خرید خودروهای خارجی وارداتی تا پایان هفته فرصت ثبت نام دارند و نیازی به ثبت درخواست خود در ساعات اولیه راه اندازی سامانه نیست.

بر این اساس متقاضیان خرید خودروهای وارداتی قبل از ثبت نام در سامانه باید با مراجعه به شعب بانک های منتخب (تجارت، ملت، صادرات، ملی، فرم بلوکه کردن 500 میلیون تومانی خرید خودرو خارجی را تکمیل کنند. و کرزالحسن مهر ایران). این پول در حساب شخصی متقاضیان باقی می ماند و به سادگی مسدود می شود.

لازم به ذکر است سایر بانک های واجد شرایط نیز پس از اتصال به سامانه معرفی خواهند شد.

از دیگر شرایط ثبت نام در سامانه فروش خودروهای خارجی که به منظور توزیع عادلانه اتخاذ شده است، امکان احراز شرایط طرح های فروش خودروهای داخلی در سال های اخیر از جمله نداشتن سابقه خرید خودرو صفر از خودروسازان داخلی یا از طریق بورس کالا در 48 ماه گذشته گواهینامه رانندگی، نداشتن شماره ثبت پلیس فعال (شرط نداشتن شماره ثبت پلیس فعال تا زمان تحویل خودروهای وارداتی بررسی می شود)، عدم ثبت نام در طرح های فروش خودروسازان و عرضه آنها در بورس و غیره

با توجه به عدم ثبت نام در سایر طرح های فروش، شایان ذکر است متقاضیان خرید خودروهای وارداتی در صورت شرکت در برنامه های فروش خودروسازان داخلی و یا عرضه خودرو در بورس و تحویل خودرو، فرصت خرید خودروهای وارداتی را از دست خواهند داد. به این برنامه ها

داوطلبان دارای شرایط عمومی مندرج در بخشنامه مشخص شده و مراحل انتصاب آنها طبق قرعه کشی انجام می شود.
در نهایت پس از پایان مهلت ثبت نام در سامانه فروش خودروهای وارداتی، متقاضیان با شرایط عمومی مندرج در بخشنامه پالایش شده و طبق قرعه کشی، فرآیند تعیین تکلیف آنها برای تعیین ترتیب تخصیص خودرو به متقاضیان واجد شرایط

نحوه تحویل خودروهای وارداتی

با اعلام سفارش متقاضیان تخصیص خودرو، تحویل خودروهای وارداتی با مشخصات کامل خودروها بلافاصله آغاز می شود و هر واردکننده تعداد مشخصی خودرو را با موعد تحویل مشخص تحویل می دهد.

در هر مرحله از عرضه خودروهای وارداتی، تمامی متقاضیان واجد شرایط می توانند در بازه زمانی مشخصی که اعلام می شود، برای خرید خودروهای عرضه شده در سامانه ثبت نام کنند، اما طبیعتا افرادی که سفارش بالاتری دارند، شانس بیشتری برای انتخاب آن خودروها خواهند داشت. پس از پایان مهلت مقرر، اسامی خریداران نهایی خودروهای عرضه شده (به ترتیب متقاضیان) اعلام خواهد شد.

همچنین، اگر خودروی پیشنهادی برای افراد قابل انتخاب و گران‌قیمت جذاب نباشد، آنها می‌توانند منتظر بمانند و در پیشنهادات بعدی پیشنهاد دهند. بنابراین، نظم آنها حفظ می شود. به عنوان مثال اگر در مرحله اول 2000 دستگاه خودرو چانگان CS55 پلاس عرضه شود، تمامی متقاضیان واجد شرایط می توانند برای آن خودرو ثبت نام کنند، اما پس از پایان ثبت نام، سامانه به 2000 نفر از متقاضیانی که در ردیف بالاتری از Will هستند، تعیین تکلیف می کند. نام خریداران نهایی را وارد کرد.

فرآیند تحویل خودرو

برخلاف روش های قبلی فروش خودروهای وارداتی که متقاضیان در زمان ثبت نام تمام مبلغ خودرو را پرداخت می کنند، در سامانه یکپارچه، خریداران تعیین شده تا زمان تحویل خودرو در سه مرحله پرداخت را انجام می دهند که مراحل آن در زیر ذکر شده است. بخشنامه

شایان ذکر است طبق بخشنامه فوق اطمینان جدی از واردکنندگان جهت تحویل به موقع خودرو گرفته شده تا در صورت تاخیر جریمه سنگینی به خریداران پرداخت شود.

همچنین در صورتی که واردکننده بیش از سه ماه در تحویل خودرو به مشتری تاخیر داشته باشد و قرارداد فسخ شود، واردکننده علاوه بر پرداخت جریمه ماهانه 5.7 درصد (قیمت خودرو) موظف است. پرداخت پنج درصد جریمه فسخ قرارداد مشتری.

روش جدید برخلاف سال های گذشته قیمت نهایی هر مدل خودرو را محاسبه و تعیین می کند و کل قیمت با احتساب سود منصفانه واردکننده بر عهده خریدار است.

این طرح های فروش خودروهای وارداتی علاوه بر موارد فوق دارای شرایطی نیز می باشند:

افرادی که به طور همزمان در سامانه های خرید بورس یا شرکت خودروسازی ثبت نام می کنند، در صورت دریافت خودروی ساخت یا مونتاژ داخلی قبل از تحویل خودروهای وارداتی، باید از این طرح انصراف دهند. در صورت عدم انصراف، متقاضی در قرارداد جریمه خواهد شد.

انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص حقیقی (حتی از طریق وکالت) و همچنین فروش حواله وجه خودرو از طریق وکالت ممنوع است.

با خودروهای وارداتی امکان آرامش وجود ندارد.

امکان انتقال سند خودرو به مدت یک سال از زمان خرید وجود ندارد.

ثبت نام و خرید برای اشخاص حقوقی امکان پذیر نمی باشد.

پس از تکمیل ثبت نام، ترتیب تخصیص افراد با شرایط مشخص شده به قید قرعه مشخص می شود.

متقاضیان می توانند با تعیین «نوبت»، نوع خودروی موجود در سامانه را برای تحویل آتی خودروهای وارداتی انتخاب کنند.

وجه دریافتی که هنگام افتتاح حساب وکالتی برای ثبت نام اولیه واریز می شود، باید تا زمان تحویل خودرو در حساب مسدود شود و در صورت برداشت، ثبت نام فرد حذف می شود.

امکان انصراف از معامله تا انعقاد قرارداد نهایی با واردکننده خودرو توسط خریدار در سامانه بدون جریمه وجود دارد. ابطال معامله در صورت انعقاد قرارداد قطعی منوط به پرداخت جریمه پنج درصدی قیمت پایه واردکننده می باشد.

متقاضیان دارای «نوبت خرید خودرو» امکان ثبت نام و خرید خودروهای داخلی را ندارند.

افتتاح حساب پروکسی و ثبت نام اولیه در سامانه یکپارچه تعهدی برای تخصیص خودرو ایجاد نخواهد کرد.

پس از انعقاد قرارداد با خریدار، قیمت پایه خودرو به هیچ وجه تغییر نمی کند و هزینه های مربوط به حمل و نقل، مالیات، عوارض و گمرک، شماره گذاری و سایر موارد به اطلاع خریدار می رسد.

در مرحله تحویل خودرو، پس از ورود خودرو به گمرک، واردکننده دعوتنامه ارسال می کند و در صورت تکمیل پرداخت خریدار، موظف است خودرو را حداکثر ظرف مدت یک ماه تحویل دهد. در این مرحله قسمت دوم واریز به حساب عامل تکمیل و به حساب گمرک یا مؤسسات ذی نفع واریز می شود.

باز هم لازم به ذکر است که پرداخت خودرو در سه مرحله انجام می شود:

مرحله اول هنگام ثبت نام فاکتور می شود، مرحله دوم در امضای قرارداد (در مرحله تخصیص خودرو) شامل قیمت خودرو و هزینه ها تا ورود خودرو به گمرک و مرحله سوم در زمان تحویل خودرو است. از جمله هزینه های مربوط به مالیات، گمرک و عوارض، شماره گذاری و موارد دیگر.

دیدگاهتان را بنویسید