ما ایمن الظواهری را در افغانستان کشتیم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا صبح سه‌شنبه درباره حمله پهپادی روز یکشنبه به هدفی در کابل، پایتخت افغانستان توضیح داد.

بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید گفت: «ایمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده در افغانستان را کشتیم. الظواهری بسیاری از آمریکایی ها را در حملات مختلف کشته است.

به گزارش رسانه های آمریکایی، او درباره رهبر القاعده گفت: «الظواهری عمیقا در برنامه ریزی حمله 11 سپتامبر 2001 شرکت داشت. او برای دهه ها حملات علیه آمریکایی ها را سازماندهی کرد. «او سابقه قتل و خشونت علیه شهروندان آمریکایی را پشت سر داشت.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: اکنون عدالت برقرار شده و این سرکرده تروریست رفته است. مهم نیست کجا پنهان شده اید، اگر تهدیدی برای مردم ما باشید، ایالات متحده شما را پیدا می کند و شما را نابود می کند.

بایدن همچنین درباره روند ردیابی الظواهری توضیح داد: جامعه اطلاعاتی ما اوایل سال جاری الظواهری را شناسایی کرد، او به مرکز شهر کابل در افغانستان نقل مکان کرده بود. من یک شلیک دقیق زدم که او را از میدان نبرد دور می کرد.”

وی با بیان اینکه به هیچ یک از اعضای خانواده ظواهری آسیب نرسیده و تلفات غیرنظامی در پی نداشته است، تصریح کرد: هرگز اجازه نخواهیم داد که افغانستان به پناهگاه تروریست ها تبدیل شود.

رئیس جمهور آمریکا افزود: او (الظواهری) کشته شد و ما مطمئن خواهیم شد که اتفاق دیگری رخ ندهد و افغانستان سکوی پرتاب تروریسم نباشد. ایالات متحده این جنگ علیه ترور را دنبال نکرد. تروریسم به سراغ ما آمده است».

بایدن همچنین درباره حادثه 11 سپتامبر گفت: «ما همچنان برای هر فرد بی گناهی که در 11 سپتامبر جان خود را از دست داده اند غمگین هستیم. امیدوارم این اقدام قاطع یک اقدام بازدارنده دیگر باشد [تروریسم] با خود بیاورم.


14010511000086 Test PhotoL خبر خاکستری

وی در پایان افزود: «من به کسانی که در سراسر جهان به آسیب رساندن به ایالات متحده ادامه می دهند، خطاب می کنم. حالا به من گوش کن، ما همچنان هوشیار خواهیم بود. ما هرگز تسلیم نخواهیم شد.»

رئیس جمهور آمریکا سپس سخنان خود را به پایان رساند و بدون پاسخ به سؤالات محدود خبرنگارانی که به کنفرانس مطبوعاتی دعوت شده بودند، کنفرانس را ترک کرد.

صبح روز سه شنبه بود که یک مقام ارشد دولت آمریکا با تایید حمله هواپیمای بدون سرنشین به هدفی در کابل گفت که یکی از اعضای ارشد سازمان تروریستی القاعده در این حمله کشته شده است.

همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع امنیتی و اطلاعاتی در دولت آمریکا نوشت: در حمله روز یکشنبه آمریکا به کابل افغانستان، ایمن الظواهری رهبر سازمان تروریستی القاعده کشته شد. “

از سوی دیگر منابع آگاه آمریکایی به روزنامه نیویورک تایمز گفته اند که الظواهری خانه یکی از دستیاران ارشد سراج الدین حقانی وزیر داخله طالبان را هدف قرار داده و برای این حمله از موشک هلفایر استفاده شده است. (اطلاعات بیشتر)

روزنامه نگاران آمریکایی در مورد الظواهری می نویسند: «هیچ کس از زمان بن لادن تا کنون آن نفوذی را که ظواهری دارد در القاعده نداشته است». این افراطی مصری الاصل الهام بخش جنبش های تروریستی بود و برای چندین دهه مورد هدف ایالات متحده قرار گرفت.

این منابع توضیح می دهند: «از سال 2001، 25 میلیون دلار جایزه برای سر الظواهری تعیین شده است. او علاوه بر برنامه ریزی حملات 11 سپتامبر، پشت حمله به ناو یو اس اس کول در سال 2000 بود که 17 ملوان آمریکایی را کشت. وزارت خارجه ایالات متحده همچنین مدعی است که او در بمب گذاری های آگوست 1998 در سفارتخانه های ایالات متحده در کنیا و تانزانیا که منجر به کشته شدن 224 نفر شد، دست داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید