ساماندهی پاسگاه های مرزی و اشتغال زایی یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم است


ساعت: 09:29
تاریخ ارسال: 06/03/1401
کد خبر: 1892479

حسین مدرس حیابانی با اشاره به اینکه رتبه سیستان و بلوچستان در زمینه اشتغال زایی رتبه ششم کشور است، گفت: تعهد اشتغال ایجاد شده برای استان 28 هزار نفر است و بر اساس سامانه نظارت بر ثبت نام اشتغال کشور 13 نفر. هزار و دو 838 نفر در حال حاضر در سامانه نظارت ثبت نام کرده اند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، حسین مدرس حبانی استاندار سیستان و بلوچستان شب گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به اینکه جنگ رسانه ای بسیار بیشتر است. رنگارنگ، حجیم و شدید از جنگ اقتصادی وی بیان کرد: با وجود همه تحریم های شدید و مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می کردند، توانستیم با اعتماد به نفس و خودباوری بر روزهای سخت غلبه کنیم و خواب دشمنان را بر هم بزنیم.

وی تصریح کرد: این در حالی است که بسیاری از دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به دنبال فروپاشی اقتصادی بودند و با افزایش تحریم ها به کل این مرز و بوم آسیب رساندند اما با تحریم اقتصادی و جنگ تلفیقی ناکام ماندند و یا وارد شدند. به یک جنگ شناختی (جنگ رسانه ای) که بر باورها و باورهای مردم و افکار جوانان تأثیر می گذارد و در این عرصه اصحاب رسانه پیشرو بوده و هستند زیرا هم باید واقعیت های مردم را بیان کنند و هم کاستی های خود را بیان کنند. رفع کاستی ها و تخلفات مسئولان استانی و تبیین دستاوردهای دولت برای مردم در بستر جهاد.

این مسئول با قدردانی از همراهی مردم سیستان و بلوچستان و صبر و شکیبایی آنان در تمامی مراحل افزود: حمایت مردم، بخش خصوصی، حضور سرمایه گذاران و نیروهای مسلح و انقلابی را در اجرای برنامه ها مدیون هستیم. آنچه ما را برای آبادانی استان جرأت داد حضور مقتدرانه نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی بود که در ایجاد اشتغال، رونق و امنیت پایدار موفق شدند.

دستاوردهای دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان

وی در ادامه به دستاوردها و اقدامات انجام شده در طول عمر یک ساله دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: حاصل این اقدامات بهره برداری از حدود هزار پروژه در هفته دولت است که در مقایسه با آن تقریباً اعتباری است. به پروژه های هفتگی دولت در سال گذشته 4 برابر افزایش یافته است.

مدرس حبانی تصریح کرد: اجرای نزدیک به 200 پروژه با اعتباری بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان، افتتاح بزرگ پروژه راه آهن زاهدان – خاص و پایانه مسافربری خاش به طول 155 کیلومتر با اعتباری بالغ بر 2230 میلیارد تومان در حوزه راهسازی، افتتاح تا 150 کیلومتر راه اصلی و بزرگراه با سرمایه گذاری 1800 میلیارد تومان، تکمیل 280 کیلومتر راه روستایی با سرمایه گذاری 1960 میلیارد تومان در حوزه راهسازی روستایی، بهره برداری بیش از 4000 راه روستایی و شهری. واحدهای مسکونی و آغاز ساخت 8 هزار و 300 واحد مسکونی از طرح نهضت ملی، پروژه های آبرسانی جهادی، تجهیز 2200 کلاس درس به سیستم گرمایشی و 2400 کلاس درس به سیستم سرمایشی و گرمایشی استاندارد و بهره برداری از بیش از 70 فضای ورزشی در فضای باز. در استان تنها بخشی از هفت برنامه و اقدامات دولت در سال گذشته است.

به گفته وی؛ در یک سال گذشته 259 مسابقه بین المللی و کشوری در بخشداری برگزار شده و حضور فعال 233 قهرمان ملی و بین المللی در سطح منطقه در رشته های مختلف ورزشی داشته ایم.

قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان یک واقعیت غیرقابل انکار است

در ادامه این جلسه استاندار در پاسخ به این سوال که چرا سهمیه سوخت کاهش یافت و اقدامات پیرامون آن انجام شد، گفت: قاچاق سوخت یک واقعیت غیرقابل انکار است که با توجه به تفاوت قیمت در کشورهای همسایه، سیستان و بلوچستان معمولا به عنوان یکی از کشورهای همسایه در نظر گرفته می شود. استانی که ذخایر سوخت در آن مهم است می دانند در این راستا پدیده قاچاق سوخت باید از چند جهت مدیریت شود تا بتوانیم منافع سوخت و فرآورده ها را به عنوان ثروت ملی بین همه مردم به ویژه مرزنشینان توزیع کنیم.

وی ادامه داد: اخیرا شاهد راه اندازی پاسگاه های مرزی در منطقه بلوچستان بوده ایم. مدتهاست که قرارگاه قدس این کار را برعهده دارد و آنها را به صورت سوخت مازادی که مردم دارند صادر می کنند. کشاورزی و دامپروری دوبرابر است که خوشبختانه با مصوبه شورای امنیت کشور، مصوبه کارگروه مرزبانی و کمیسیون اصل 90، طرح ساماندهی پاسگاه های مرزی منطقه سیستان راه اندازی شده و در حال انجام است. تحت مدیریت قرارگاه قدس، ارتش، مرزبانی و نهادهای مرتبط.

وی اذعان داشت: اگر بتوانیم سوخت را به صورت رسمی صادر کنیم، در کنار تحقق منافع ملی، می توانیم مرزها را ساماندهی کنیم.

مدرس خبانی علاوه بر ماده فوق اظهار داشت: یکی از اقدامات دیگر در این حوزه پیگیری احداث پمپ بنزین های جدید این یک فرآیند است.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه های جلوگیری از قاچاق سوخت، تکمیل خطوط لوله گاز است، گفت: سیستان و بلوچستان در حال حاضر 125 نقطه عرضه سوخت دارند و سایر استان های با وسعت و جمعیت مشابه 285 نقطه سوخت دارند.

نماینده ولی قانونی باید مصادیق مدیران ضعیف را ارائه دهد

این مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار آشرامون مبنی بر گلایه اخیر نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان مبنی بر ابقا یا انتخاب مدیران ضعیف در استان اظهار داشت: تلاش ما بر این بود که مدیران جوان استان را با توجه به انتصاب مدیران جوان در استان منصوب کنیم. فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر استفاده از انقلاب، من فکر می کنم در این زمینه به موفقیت های خوبی دست یافته ایم. اگر مدیریت متفاوت یا بد بود، در زمینه های مختلف از جمله آبرسانی، مسکن ملی، راهسازی و غیره به دستاوردهای زیادی نمی رسیدیم.

به گفته وی؛ تعیین اینکه چه شاخص هایی برای تعیین کیفیت کار مدیران و نماینده وکلا در این حوزه وجود دارد، در صورت وجود نمونه، برای بررسی اعلام شود. به عنوان نماینده عالی دولت معتقدم باید از مدیران شایسته و متعهدی که تاکنون در این زمینه موفق بوده اند استفاده کنیم.

کسب رتبه ششم در زمینه اشتغال سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه رتبه استان در زمینه اشتغال زایی رتبه ششم کشوری است، گفت: تعهد اشتغال ایجاد شده برای سیستان و بلوچستان برای 28 هزار نفر اعلام و ابلاغ شده است و بر اساس نظارت های انجام شده. سامانه ثبت نام اشتغال کشور تاکنون 13 هزار و 838 نفر را ثبت نام کرده است که در حالی که از معادن و صنایع بزرگ در این استان محروم هستیم، رتبه ششم کشور را به خود اختصاص داده ایم.

به گفته وی؛ با توجه به شرایط خاص منطقه سیستان بسته اشتغال این منطقه به اردوگاه گدیر تشکیل شده است و تاکنون هدف ما ایجاد اشتغال برای 30 هزار نفر در منطقه سیستان است که نتیجه آن مهاجرت برگشتی است. در این راستا تاکنون در منطقه 10 هزار نفر شاغل هستند.سیستان ثبت شده است.

این مسئول گفت: بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی استان تعداد بیمه شدگان در سال گذشته 9 هزار نفر بود که 100 درصد اشتغال پایدار ایجاد کرد و آمار 1401 نفر تا 15 شهریور ماه به روز و اطلاع رسانی می شود.

ما با کمبود نیروی کار ماهر مواجه هستیم

وی با بیان اینکه در استان با کمبود نیروی متخصص مواجه هستیم، ادامه داد: برای ایجاد اشتغال ویژه در منطقه خشکسالی سیستان تابلوی اشتغال را در 13 بسته شناسایی و منتشر کرده ایم همچنین با سرمایه گذاری کلان به دنبال این هستیم که ما مشاغلی مانند پروژه های آبرسانی، کارخانه های سیمان، صنایع و غیره ایجاد می کنیم و تمرکز ما بر مشاغل کوچک و خانگی است.

این مسئول با بیان اینکه به دلایل مختلف برخی از دستگاه ها آمار اشتغال را در سامانه ثبت نمی کنند، گفت: تمامی دستگاه های اجرایی صنعت و معدن، جهاد کشاورزی، کمیته یاری امام خمینی (ره) و نهادهای حمایتی به همراه ۴۰ هزار نفر استخدام سازمان نظارت در سیستان. استان و بلوچستان که بر اساس آن 13 هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده اند و 40 هزار نفر خارج از سامانه هستند که بیشتر آنها پیمانکار پروژه های عمرانی هستند که اشتغال 1741 نفر توسط کمیته امداد تنها بخشی از اقدامات انجام شده در این حوزه است. ، که همگی در پنج ماه اول سال 1401 اتفاق افتاد.

ورود فاز سوم آب از افغانستان به سیستان

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ورود آب از افغانستان به جریکا در سیستان گفت: تا امروز در دو مرحله آب از افغانستان به جریکا می رسید که در مرحله اول حدود 4 میلیون متر مکعب آب داشتیم و در مرحله دوم 6 میلیون مترمکعب آب داشتیم، در حال حاضر آب با دبی 9 مترمکعب جریان دارد و فاز سوم آب از افغانستان به جریکا در سیستان می آید.

روند اجرای 127 مصوبه سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان

مدرس حیبنی در پاسخ به سوال دیگری گفت: به زودی 13 هزار متر مربع به زیربنای پارک علم و فناوری استان اضافه می شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به 127 مصوبه سفر آیت الله رئیسی به سیستان و بلوچستان اشاره کرد و ادامه داد: 30 مصوبه از این تعداد به طور کامل اجرا و مورد بهره برداری قرار گرفته است، 12 مصوبه در حال آماده سازی برای اجرا و 85 طرح نیز پیشرفت کرده است. پروژه هایی در حال اجراست که در مجموع 22 هزار میلیارد تومان اعتبار برای این سفر می باشد.

اشتغال پر رونق در بازارهای مرزی

فرماندار در بخشی دیگر از سوالات خبرنگاران به طرح رازک اشاره کرد و اظهار داشت: تنها استانی که با پاکستان هم مرز است سیستان و بلوچستان است که یکی از محورهای توافق وزیر راه به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی با پاکستان موضوع بازارها 15 بازارچه مرزی در استان داریم که از این تعداد 6 بازارچه فعال است و مابقی به صورت یک طرفه توسط ایران بدون توافق با کشورهای همسایه ایجاد شده است تا در این راستا حداکثر ظرفیت مرزهای یک استان برای ایجاد اشتغال ایجاد شود. اولین بار برای راه اندازی سه بازارچه مرزی مشترک با پاکستان قرارداد رسمی داریم که یکی از آنها به زودی در ماه های آینده افتتاح می شود و زیرساخت های دو بازارچه دیگر نیز در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه اخیر که کامیون های ایرانی و افغانستانی بارهای خود را در مرز تخلیه می کنند، هم اکنون حدود سه هزار نفر در پایانه مرزی میرجاوه و منطقه سیستان در حوزه خرده فروشی فعالیت می کنند. شیر و رفتن به رانندگان از کشور طرف مقابل که عرضه می کنند، اشتغال خوبی ایجاد شده است و در حال حاضر 500 نفر در مرز میلک مشغول به کار هستند.

انتقال آب از تهلب در دستور کار است

این مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر سیستم اولویت دار در منطقه سیستان در خصوص مشکل آب و پیشنهاد استفاده از آب تهلب به عنوان آب دفاعی، اظهار داشت: انتقال آب از دریای عمان هزینه هنگفتی دارد که علاوه بر این در دستور کار نیز اقداماتی برای استفاده و انتقال آب از تهلب است که به معنای کنار گذاشتن دو طرح انتقال آب از دریا و آب های عمیق نیست. بلکه رئیس جمهور قول مساعدت در این زمینه را از طریق اصل 56، تهاتر نفت و صندوق توسعه ملی داد.

بخش خصوصی تنها راه نجات پروژه های نیمه تمام است

وی همچنین با بیان اینکه امسال مشکل جدی کمبود منابع مالی وجود دارد گفت: به برکت حضور آیت الله رئیسی منابع خوبی از محل سفرهای استان توزیع شد که باعث شد پروژه های متوقف شده دوباره وارد زنجیره شود. تنها راه نجات اجرای پروژه های نیمه تمام واگذاری آنها به بخش خصوصی است چرا که با منابع اعتباری دولت کار دیگری نمی توان انجام داد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید