علی بغدالی: عمق اختلافات ایران و اروپا باعث شده امیدی به آغاز مذاکرات برجام نداشته باشیم/بحران داخلی ما بیشتر تحت تاثیر فشارهای اقتصادی است/ شرایط داخلی موقعیت ایران را در منطقه و فضای بین المللی به میزان قابل توجهی تضعیف کرده است. .

علی بغدالی: عمق اختلافات ایران و اروپا باعث شده امیدی به آغاز مذاکرات برجام نداشته باشیم/بحران داخلی ما بیشتر تحت تاثیر فشارهای اقتصادی است/ شرایط داخلی موقعیت ایران را در منطقه و فضای بین المللی به میزان قابل توجهی تضعیف کرده است. .

علی بیگدالی کارشناس مسائل بین الملل در این باره به جماران می گوید: سونامی فشار اتحادیه اروپا بر ما هر روز در حال افزایش است و شاید به دلیل خصومتی که در داخل وجود دارد، فکر می کنم ایران هر روز دست به کارهای نادرست می زند و روابطی دارد. این ما را با اروپا تیره‌تر می‌کند و کاملاً به ضرر ما خواهد بود. با توجه به اینکه اکنون تحت فشار اقتصادی هستیم و به ویژه بحران های داخلی ما بیشتر تحت تأثیر فشار اقتصادی قرار دارد، ایران نیازمند تعدیل فضای داخلی، منطقه ای و بین المللی است.

یک کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون سابقه نداشته که غرب و اتحادیه اروپا تا این حد با ایران دشمنی داشته باشند، گفت: سونامی فشار اتحادیه اروپا بر ما در حال افزایش است. روز به روز و شاید به خاطر خصومت.» کسانی که در داخل هستند، فکر می‌کنم ایران کارهای اشتباهی انجام می‌دهد و هر روز روابط ما با اروپا را تیره‌تر می‌کند و این کاملاً به ضرر ما خواهد بود. با توجه به اینکه اکنون تحت فشار اقتصادی هستیم و به خصوص بحران های داخلی ما بیشتر تحت تاثیر فشار اقتصادی است، ایران نیاز به نرم کردن فضای داخلی، منطقه ای و بین المللی دارد، اما هر روز تاریک تر می شود و با اتفاقاتی که در عراق رخ می دهد، امید ما به منطقه ضعیف می شود.

مشروح گفتگوی خبرنگار جماران با علی بیگدلی را در ادامه می خوانید:

تحلیل شما از تشدید تنش بین ایران و اروپا چیست؟ به نظر شما دلیل این سردرگمی ایران و اروپا چیست؟

من همیشه گفته ام که ما نباید اتحادیه اروپا را به عنوان یک میانجی محکم و قابل اعتماد بین ما و آمریکا از دست بدهیم. اما اتفاقات اخیر همه امیدهای ما را نسبت به اروپا کور کرد و از این رو اروپا بسیاری از مشکلات را جدی گرفت و ایران را تحت فشار جدی قرار داد. پس از اول انقلاب تا امروز سابقه نداشته که غرب و اتحادیه اروپا تا این حد با ایران دشمنی داشته باشند.

حتی به برخوردهای لفظی هم رسیده است و هر روز اختلافات ما را عمیق تر می کند و این عمق باعث شده که امیدی به آغاز مذاکرات برجام نداشته باشیم. با توجه به اظهارات آقای گروسی، به نظر می رسد که مشکل هسته ای ما نیز مشکل دارد. یعنی ما از سه جهت با اتحادیه اروپا مشکل داریم. یکی بحث برجام، دوم بحث آژانس و دیگری حقوق بشر که به شدت به ما ضربه زده است و من خودم در مصاحبه ای از کلمه سونامی استفاده کردم.

سونامی فشار اتحادیه اروپا بر ما هر روز در حال افزایش است

این سونامی، فشار اتحادیه اروپا بر ما هر روز بیشتر می‌شود و شاید به خاطر دشمنی‌هایی که در داخل وجود دارد، فکر می‌کنم ایران کارهای اشتباهی انجام می‌دهد و هر روز روابط ما را با اروپا تیره‌تر می‌کند و کاملاً به سمت این سو می‌رود. در ضرر ما باشد با توجه به اینکه اکنون تحت فشار اقتصادی هستیم و به ویژه بحران های داخلی ما بیشتر تحت تأثیر فشار اقتصادی قرار دارد، ایران نیازمند تعدیل فضای داخلی، منطقه ای و بین المللی است. اما هر روز تاریک‌تر و تاریک‌تر می‌شود و با اتفاقاتی که در عراق رخ داده، امید ما به منطقه کم‌رنگ‌تر می‌شود.

برای جهان عرب، عربیت مهمتر از اسلام است

چرا باید دولت عراق که ما این همه خدمات به او ارائه می کنیم، عنوان جعلی را برای «خلیج فارس» به کار ببرد و نخست وزیر آنها تأکید کرد که چون ما هیچ اشتباهی نکرده ایم، عذرخواهی نخواهیم کرد؟

نخست وزیر عراق در مصاحبه ای گفت تهدیداتی که ایران به خاطر داعش به ما می کند بیشتر به خاطر سوریه است تا ایران بتواند به حزب الله دسترسی پیدا کند. و نگران بود که داعش ادامه پیدا کند و وارد مرزهای ایران شود. برای جهان عرب، عربیت مهمتر از اسلام است. بنابراین آنها به طور خاص این جام را در عراق گذاشتند تا این آقای نخست وزیر هم همین را بگوید و عملاً روابط ایران و عراق را قطع کند. سیستم دیپلماتیک ما هیچ کاری نمی تواند بکند.

این موضوع بسیار قدیمی است و جمال عبدالناصر بیانیه ای صادر کرد که در مکاتبات داخلی و خارجی خود باید از این مکان به عنوان خلیج عربی یاد کنید. اما یکی از شیوخ ضعیف خلیج فارس علیه پدرش کودتا کرد و شاه کودتا را شناخت و جزایر سه گانه را تصرف کرد. پس ناصر این بدعت بد را که میراث بدی باقی ماند و عده ای از انگلیسی ها را برانگیخت. به هر حال این موضوع دوباره جدید شد و در مکاتبات رئیس فدراسیون جهانی فوتبال از این واژه استفاده شد و متأسفانه با وجود تمام اسناد معتبری که به عنوان «خلیج فارس» وجود دارد، دستگاه دیپلماسی ما به خودی خود هیچ واکنشی نشان نداد. .

شرایط داخلی موقعیت ایران را در منطقه و فضای بین المللی تضعیف کرده است

به نظر شما عراق و به طور کلی اعراب خلیج فارس تا چه اندازه از فضای گل آلود روابط خارجی ایران برای پیشبرد اهداف تاریخی خود استفاده کرده اند؟

شرایط داخلی موقعیت ایران را در منطقه و فضای بین المللی تضعیف کرده است. بنابراین به نظر من ایران دیگر مواضع خود را در جهان عرب به دست نخواهد آورد و کشورهای عربی منطقه به طور کلی به ایران فشار می آورند و ایران کاری از دستش بر نمی آید و مجبور است از این موضوع چشم پوشی کند تا اینکه اکنون تمام شود. .

اتحادیه اروپا به بهانه بن بست برجام یا اعدام اخیر یک جاسوس با تابعیت مضاعف، قصد دارد اقدامات متعددی انجام دهد، از جمله احتمالاً اعلام چهارمین بسته تحریمی خود علیه ایران در سه ماه گذشته و همچنین تشکیل جلسه ای. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اتحادیه اروپا در فهرست سازمان های تروریستی قرار دارد. فکر می کنید این اقدامات چقدر تنش بین ایران و اروپا را افزایش می دهد؟

اتحادیه اروپا در استراسبورگ نشستی دارد تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست سازمان های تروریستی اضافه کند که اتفاق بسیار مهمی است و هزینه زیادی برای ما خواهد داشت. با توجه به اینکه سپاه در زمینه‌های اقتصادی، مالی، تجاری و بانکی فعالیت‌های گسترده‌ای دارد، این امر ضرر بزرگی برای سپاه خواهد بود و اعتبار بین‌المللی سپاه لطمه زیادی خواهد دید.

سوال دوم این است که از سفرای خود از ایران بپرسید. که انگلیسی ها مقدمه آن را ارائه کردند. درباره مسئله بازگشت سفرا باید با احتیاط صحبت کرد. چون کار مشکل است و ایران از دست آنها آزاد می شود و می توانند غنی سازی را تا 90 درصد به تلافی برسانند. اکنون اتحادیه اروپا با همین مشکل مواجه است که اگر تمام ارتباطات خود را با ایران قطع کند و سفرا را به پایتخت های خود بازگرداند، ایران به چیزی شبیه کره شمالی تبدیل می شود.

فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد، اما در رابطه با قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی، کمی جدی‌تر است.

ما با کره شمالی فرق داریم
کشور ما با جمعیت 85 میلیون نفری در منطقه بسیار حساس ژئوپلیتیکی قرار دارد

این کره شمالی شدن ایران چه ضرری برای اتحادیه اروپا می تواند داشته باشد؟

ما با کره شمالی فرق داریم. کره شمالی کشوری دورافتاده است که در لبه جهان نشسته و زندگی خود را می گذراند و توسط چین و روسیه حمایت می شود. چیزی برای صادرات و واردات ندارد. اما کشور 85 میلیونی ما در ژئوپلیتیک بسیار حساس منطقه قرار دارد و حلقه یا ائتلافی علیه ما در منطقه شکل گرفته است. کره شمالی در انزوای کامل فرو رفته است، اما این به معنای دشمنی نیست. اما ما دشمنان زیادی در اطراف خود داریم. چون نگاه ما اکثرا خارج از محدوده بود.

مشکلات داخلی الان و این نارضایتی عمومی بیشتر به این دلیل است که ما چشمانمان را به بیرون معطوف کرده ایم و از نگاه به درون غافل شده ایم و این مشکلات را برای ما به وجود آورده است. همین مشکل گازی که امروز من و شما با آن درگیر هستیم، نشان از بی کفایتی مسئولین ما دارد. چون تمام حواسشان به بیرون بود و نتیجه مطلوبی حاصل نشد. مردم ما اصلا مردم کره شمالی نیستند که سطح اطاعتشان بالاست.

دیدگاهتان را بنویسید