با تغییر رویکرد لایحه 1401 تورم به میزان قابل توجهی کاهش می یابد

ساعت: 14:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۴
کد خبر: 1794873

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی خاطرنشان می کند: با تغییر رویکرد لایحه 1401 و استمرار آن در سال های آینده می توان نرخ تورم را طی چهار سال آینده به میزان قابل توجهی کاهش داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ معاون پژوهش های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی بودجه بودجه 1401 کل کشور را بررسی کرد. این گزارش به بررسی کل بودجه پرداخته و متن این گزارش به شرح زیر است:

در سال 1400 با نظر مجلس شورای اسلامی قانون بودجه با دو سقف تدوین شد. در سقف دوم قانون بودجه سال 1400 از محل منابع صادرات نفت بالاتر از سقف اول و فروش دارایی ها و دارایی های مازاد دولت، هزینه طرح های تملک دارایی های سرمایه ای، مقایسه در صندوق تامین اجتماعی و غیره. وجوه و بازپرداخت بدهی پرداخت های دولت به نیروهای مسلح. اما با توجه به آخرین اطلاعات موجود از اجرای بودجه در سال 1400 و کم بودن احتمال اجرا بالای سقف اول، به نظر می رسد مبنای صحیح مقایسه بودجه 1401، سقف اول قانون بودجه 1400 باشد.

منابع عمومی دولت در لایحه بودجه 1401 حدود 96 درصد بیشتر از پیش بینی بودجه 1400 است که دلیل مهم این رشد پیش بینی عدم اجرای بخشی از بودجه 1400 در سقف اول است. در لایحه بودجه سال 1401، جایگاه درآمد به عنوان منبع پایدار تأمین مالی عمومی نسبت به پیش بینی اجرای سال 1400 حدود 66 درصد افزایش یافته است که این افزایش چشمگیر ممکن است حاکی از برآورد بیش از حد ارقام درآمدی در لایحه بودجه 1401 باشد.

وجوه حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای (صادرات نفت و فروش ملک) نسبت به پیش بینی قانون بودجه سال 1400 (که خود بسیار بیش از حد برآورد شده بود) حدود 580 درصد افزایش یافته است. این افزایش چشمگیر ناشی از تغییر نرخ ارز صادرات نفت به دلیل حذف ارز ترجیحی و همچنین به دلیل انتقال منابع حاصل از فروش میعانات گازی پتروشیمی از تبصره 14 به کل منابع نفتی (حدود 70 تریلیون) است. تن دریافت شد). .

از سوی دیگر هزینه های بودجه تلفیقی کشور در لایحه بودجه 1401 نسبت به تصویب سقف اول سال 1400 46 درصد و نسبت به پیش بینی اجرا حدود 68 درصد افزایش داشته است. افزایش هزینه ها در قانون بودجه سال 1400 حدود 60 درصد است که در لایحه بودجه سال 1401 به 38 درصد کاهش یافته است که مهمترین دلیل آن را می توان کنترل رشد حقوق کارکنان دانست.

در لایحه بودجه 1401 سهم وام تملک دارایی های سرمایه ای نسبت به قانون بودجه سال 1400 از 4 تا 18 درصد افزایش یافته است که گامی مهم برای تقویت سرمایه گذاری عمومی و تغییر روند نزولی اخیر سال 1396 است. .

نسبت کسری تراز عملیاتی به کل بودجه دولت در حساب بودجه 1401 (معادل 300 هزار میلیارد تن) نسبت به بودجه سال های گذشته کاهش یافته است. با این حال، به دلیل برآورد بیش از حد در بخش مالیات، انتظار می رود کسری عملیات در طول سال افزایش یابد. همچنین کسری احتمالی بدون تضمین کل منابع عمومی دولت در قانون بودجه ۱۴۰۰ حدود ۳۰ درصد است در حالی که این نسبت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حدود ۱۱ درصد خواهد بود.

لایحه 1401 برای اجرای قانون «برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه» گام های مثبتی برداشته است، هرچند بخش مهمی از آن همچنان نیازمند اقدام عملی دولت است. از جمله تعهدات قانون مندرج در این لایحه، چنانکه نباید مورد توجه قرار گیرد، استقرار کامل سامانه پرداخت برای ذینفع نهایی، الزام دستگاه‌های ثبت معاملات در سامانه الکترونیکی تدارکات عمومی دولت و ارائه فهرست و فهرست است. میزان معافیت های مالیاتی، گمرکی و بیمه ای.

تحلیل های کمی مبتنی بر مدل های کلان اقتصادی نشان می دهد که گام های مثبت لایحه بودجه 1401 برای کاهش کسری بودجه و افزایش سرمایه گذاری عمومی منجر به تغییرات بلندمدت در متغیرهای کلان اقتصادی مانند تورم، تولید و سرمایه گذاری شده است.

با تغییر رویکرد لایحه 1401 و تداوم آن در سال های آتی می توان نرخ تورم را در چهار سال آینده به میزان قابل توجهی کاهش داد. مجموع سرمایه‌گذاری و تولید بدون نفت در روند بلندمدت صعودی، بالاتر از حد انتظار در رویه بودجه 1400 خواهد بود، اما اگر لایحه بودجه 1401 اصلاح شود، این روند قابل بهبود است.

از جمله عدم توازن های اقتصادی که هر کدام دارای پتانسیل پول زایی (ایجاد پول برای پوشش عدم تعادل) هستند و می توانند منجر به رشد نقدینگی بالاتر از رشد بخش واقعی و تورم شوند، ممکن است کسری بودجه دولت باشد. شرکت های دارای اهمیت سیستماتیک یا مرتبط با بانک ها. لازم به ذکر است که کاهش مداوم نرخ تورم میان مدت و بلندمدت در اقتصاد مستلزم کنترل تمامی عدم تعادل های فوق است و کنترل کسری بودجه به تنهایی کافی نیست. بنابراین، پس از کنترل نسبی کسری بودجه سال 1401 در لایحه، یکی از مهم ترین فوریت های اقتصاد ایران در سال 1401، اقدام فعال برای تنظیم نظارت بانکی و اصلاح چارچوب سیاست های پولی خواهد بود.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید