ابودرندیمی: تورم کاهش نمی یابد/ دولت از تورم سود می برد/ اطلاعات نادرست به رئیس جمهور داده می شود/

ابودرندیمی: تورم کاهش نمی یابد/ دولت از تورم سود می برد/ اطلاعات نادرست به رئیس جمهور داده می شود/

روز جدید ابوذرندیمی، تحلیلگر اقتصادی با انتقاد از سیاست دولت سیزدهم در قبال دهک های کم درآمد به ایران گفت: دولت باید قبل از پرداخت یارانه نقدی و افزایش دستمزد اقشار جامعه سعی کند ثبات منطقی در قیمت کالاها و خدمات در جامعه ایجاد کند. اقشار کم درآمد «امروز می بینیم که شرایط زندگی طبقات پایین نسبت به گذشته سخت تر شده و دستمزد آنها برای زندگی روزمره رو به افزایش است.

صحبت های تلویزیونی اخیر سیدابراهیم رئیسی و ادعای کاهش تورم واکنش های بسیاری را در میان مردم و نخبگان برانگیخته است. بسیاری از منتقدان رئیس جمهور سیزدهم معتقدند رئیس جمهور به نوعی گفتار درمانی روی آورده و واقعیت های اقتصادی در کشور را انکار کرده است.

از سوی دیگر برخی از حامیان سیاست های اقتصادی کابینه سیزدهم معتقدند کشور در حال گذار است و پس از مدتی نه تنها تورم ایجاد شده در ماه های اخیر کاهش خواهد یافت، بلکه اقشار ضعیف طعم شیرین اصلاح سیاست های ارز ترجیحی را خواهند چشید.حذف .

در همین رابطه یک تحلیلگر اقتصادی که تا چند سال پیش به عنوان نماینده مردم در مجلس حضور داشت، می گوید; تورم در جامعه را که عوامل مختلف اقتصادی به وجود می آورد، با حرف و گفتار نمی توان کاهش داد.

وی تاکید می کند؛ واقعیت های امروز اقتصاد افق روشنی برای مهار تورم ترسیم نمی کند و به نظر نمی رسد دولت سیزدهم بتواند با سیاست فعلی خود نرخ واقعی تورم را کاهش دهد.

تورم به خواسته های قلبی دولت ها توجه نمی کند

ابوذر ندیمی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با سایت دیده بان ایران در پاسخ به آماری که دولت از نرخ تورم منتشر کرده است، گفت: این کشور نیز مبنای محاسباتی خود را دارد.

رئیس جمهور آمار واقعی تورم را در تلویزیون نگفته است

وی گفت: دولت با اعلام مقاصد و ارقام غیر واقعی نمی تواند آمار تورم کاذب ارائه کند. همچنین انتظار می رود دولت سیزدهم واقعیت های تورم و متغیرهای مرتبط با آن را روشن کند.

این تحلیلگر اقتصادی با یادآوری نقش دولت ها در ایجاد هزینه های مالی برای کشور گفت: دولت گران ترین بخش هزینه های کشور است و اگر تصمیمی برای کاهش هزینه های خود نداشته باشد؛ دولت باید هزینه های خود را کاهش دهد. نمی توان انتظار تغییر در وضعیت تورم فعلی داشت. واقعیت این است که یک دولت گران قیمت یا باید درآمد زایی کند یا از منابع موجود برای گذران زندگی استفاده کند.

ندیمی با ارائه این پیش‌بینی گفت: عوامل خارجی و درآمدی کشور، واقعیت‌های اقتصاد ایران و همچنین سیاست‌های اقتصادی دولت نشان می‌دهد که تورم کاهش نخواهد یافت.

تورم را می توان به صورت متقاطع کنترل کرد، اما …

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید برخی اقدامات موقتی مانند سمپاشی ارز در بازار یا صرف منابع بخشی در بخشی دیگر باعث کاهش نرخ تورم شود، اما واقعیت این است که همه این اقدامات موقتی است و کارساز است. خیلی وقت است. “نه.

سیاست های پولی غلط باید اصلاح شود

ندیمی با انتقاد از چشم انداز اقتصادی دولت سیزدهم گفت: این تصور وجود دارد که اگر به اقشار ضعیف جامعه پول داده شود مشکل تورم حل می شود. در حالی که ریشه تورم در سیاست های پولی است و ربطی به تغییر وضعیت طبقات پایین جامعه ندارد.

وی گفت: هیچکس منکر تعهد دولت برای رسیدگی به فقرا نیست و حتی باید این کار را به خوبی انجام داد، اما با پرداخت مستمری ماهیانه به بخشی از جامعه نمی توان ادعا کرد که کنترل تورم را در دست دارد.

شفاف سازی درباره پرداخت بدهی های دولت قبل توسط کابینه جدید

سخنگوی مجلس شورای اسلامی در خصوص پرداخت بدهی های دولت قبل توسط کابینه جدید به دیده بان ایران گفت: دولت مدعی پرداخت هزینه ها و بدهی های دولت قبل است اما موضوع اصلی این است که این منابع باید بودجه شود.1401 “شهرک نشین کار جدیدی را شروع نکرده است.

وی گفت: به نظر می رسد اطلاعات لازم در خصوص افزایش نامتناسب قیمت ها و مسائل مربوط به مبارزه با تورم و حفظ قدرت خرید مردم به دست رئیس جمهور نمی رسد. زیرا اگر این اطلاعات به درستی مخابره می شد، خود رئیس جمهور در سخنرانی اخیر خود در تلویزیون درباره تورم اشتباه نمی کرد.

بی ثباتی قیمت طبقات پایین را عذاب می دهد

ندیمی در پاسخ به این سوال که چرا اگر دولت به اقشار پایین جامعه پول پرداخت کرده، دامنه اعتراضات مردمی به معیشت در ماه های اخیر افزایش یافته است، گفت: دولت بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها به اقشار جامعه پول پرداخت می کند. زمانی مؤثر است که علاوه بر افزایش دستمزد; باید ثبات منطقی در قیمت کالاهای اساسی و کالاهای مورد نیاز مردم وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: تا زمانی که ثبات قیمت در بخش‌های مختلف شکل نگیرد، نه تنها بخش‌های کم‌درآمد تامین می‌شود. اما او نیز زندگی سخت تری نسبت به سال های گذشته خواهد داشت.

ندیمی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که تورم غارتگرانه است و تعادل بین کالاهای موجود و پول در گردش در جامعه و در چنین شرایطی را به هم می زند. بین «درآمد» و «هزینه» ناهماهنگی وجود دارد.

زندگی طبقات پایین تر از قبل شده است

نماینده مجلس شورای اسلامی در تشریح وضعیت معیشتی اقشار پایین جامعه به دیده بان ایران گفت: امروز قشر کم برخوردار جامعه با مشکلات بیشتری نسبت به گذشته مواجه هستند چرا که تورم فعلی باعث شده این دهک ها بیش از گذشته پرداخت کنند. «نباید فراموش کنیم که تفاوت دریافت و پرداخت افزایش یافته و بار بر دوش اقشار فرودست بیشتر شده است.

ندیمی با انتقاد از افزایش قیمت ها در جامعه گفت: برخی عوامل اقتصادی و همچنین سوء استفاده از سود منجر به تورم بالا در اقلام و کالاهای مختلف شده و حتی این گرانی ها قشر بالای جامعه را عصبانی کرده است. “

بخشی از هزینه ها به دولت می رسد

این تحلیلگر اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه امیدی به کاهش تورم نیست و در چنین شرایطی دولت تنها بر افزایش پرداخت ها تاکید دارد. دولت باید تشخیص دهد که بیش از 80 درصد اقتصاد کشور در اختیار دولت است و به نظر می رسد تورم در نهایت به نفع دولت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید