آخرین اطلاعات بیمه بیکاری/اطلاعات عیدی به بیکاران بیمه شده داده نمی شود

ساعت: 08:54
تاریخ انتشار: 1301/10/17
کد خبر: 1921641

سالمندان مشمول قانون بیکاری که در زمان بیکاری به سن 55 سالگی رسیده و دارای 10 سال حق بیمه می باشند، تا رسیدن به سن بازنشستگی و در روزهای دریافت آیین نامه بیکاری می توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند. فرد واجد شرایط تعلق نخواهد داشت

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ بیمه بیکاری برای کمک به کارگران و بیمه شدگانی است که به طور موقت و غیرارادی شغل و کار خود را از دست می دهند و دولت ها مبلغی را تحت عنوان مقرری بیکاری به تناسب مدت اشتغال به کار برای حمایت از این گروه ها پرداخت می کنند.

طبق قانون کار، بیمه شده ای که به طور غیر ارادی بیکار شده باشد، در صورت بیمه شدن، «بیکار موقت» محسوب می شود و یا اگر به دلایلی مانند زلزله، سیل و آتش سوزی بیکار شود، می توانید از بیمه بیکاری استفاده کنید. لازم به توضیح است کارگران فصلی که در پایان فصل کاری بیکار می شوند نیز مشمول بیمه بیکاری خواهند شد.

قانونگذار چه شرایطی را برای ارائه بیمه بیکاری به افراد بیکار پیش بینی کرده است؟

کارگران بیمه شده در صورت داشتن شرایط زیر می توانند ماهانه مقرری بیمه بیکاری دریافت کنند:

کارگران باید ناخواسته بیکار شده باشند.
کارگران بازنشسته نباید بازنشسته یا بازنشسته باشند
کارگران بیمه شده قبل از بیکار شدن باید حداقل 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.
کارگران بیمه شده قبل از بیکار شدن باید حداقل یک سال سابقه خدمت بیمه ای در آخرین کارگاه داشته باشند.
کارگران استخدام شده نباید اتباع کشورهای دیگر باشند.
کارگران بیمه شده نباید مستمری بگیر، بازنشسته یا افراد دارای معلولیت کلی باشند.
کارگران بیمه شده باید قرارداد کار یک ساله با پرداخت بیمه داشته باشند.
کارگران بیمه شده ای که به دلیل حوادثی مانند زلزله، سیل و آتش سوزی بیکار می شوند، نیازی به داشتن حداقل سنوات بیمه ندارند.

بیمه شدگانی که جزو مشاغل آزاد و آزادکار هستند بیمه بیکاری نیستند. کارگران فصلی در صورتی که در فصل کار اخراج شوند و با کار گروه فوق بیکاری آنها غیر ارادی تشخیص داده شود می توانند بیمه بیکاری دریافت کنند.

کارگران اجیر شده فعالیت هایی با ماهیت دائمی انجام می دادند و برای مدت معینی تحت قرارداد کار کار می کردند. طبق تعیین کارگروه فوق در صورت بیکار ماندن در پایان قرارداد و داشتن حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه در آخرین سمینار از حمایت برخوردار می شوند و امکان دریافت بیمه بیکاری را دارند. در صورتی که بیمه شده ظرف 2 ماه پس از پایان خدمت سربازی به محل کار خود بازگردد اما کارفرما از استخدام مجدد وی خودداری کند در صورت احراز سایر شرایط می تواند از بیمه بیکاری استفاده کند.

تاریخ درج شده در این نامه باید یک روز پس از پایان قرارداد و آخرین روز درج شده در لیست بیمه ارسال شده برای کارگر باشد.

مستمری بیمه بیکاری تا چه زمانی به متقاضیان پرداخت و پذیرش می شود؟

مدت پرداخت این مستمری بستگی به سابقه پرداخت حق بیمه دارد. اما به طور کلی مدت پرداخت آن برای مجردها از 36 ماه و برای متاهل 50 ماه بیشتر نمی شود. البته لازم به ذکر است که محدودیتی در تعداد مقرری بیمه بیکاری کارگران و بیمه شدگان وجود ندارد.


سابقه پرداخت حق بیمه

آیا مقرری بیکاری پرداخت می شود؟

استثنا: سالمندان مشمول قانون بیکاری که به سن 55 سالگی رسیده و در زمان بیکاری دارای 10 سال حق بیمه هستند تا رسیدن به سن بازنشستگی می توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.


مبلغ پرداختی بیمه بیکاری چگونه محاسبه می شود و در چه روزهایی از ماه پرداخت می شود؟

مبلغ مقرر پرداختی بیمه بیکاری 55 درصد متوسط ​​حقوق بیمه شده است که تا 4 نفر و برای هر نفر 10 درصد بر حسب تعداد افراد تحت تکفل قابل افزایش است مشروط بر اینکه این مبلغ کمتر از حداقل باشد. مزد همان سال که شورای عالی کار آن را کمتر از ۸۰ درصد مزد بیمه و نه بیشتر از آن تعیین کند. علاوه بر این، افرادی که مستمری از کارافتادگی جزئی دریافت می کنند، می توانند همزمان از بیمه بیکاری نیز بهره مند شوند.

سپرده مقرر بیمه بیکاری معمولاً بین روزهای دهم تا پانزدهم هر ماه به حساب اعلامی بیمه شده در اداره کار و امور اجتماعی واریز می شود. در صورتی که در این مدت سازمان ودیعه ای انجام ندهد، بیمه شده باید به شعبه تامین اجتماعی مراجعه و علت را جویا شود.

آیا بیمه شدگان بیکار دریافت کننده مقرری بیکاری هم عیدی می گیرند؟

در این خصوص باید به این نکته اشاره کرد که بیمه بیکاری یکی از ارکان سازمان بیمه اجتماعی است و صندوق بیمه اجتماعی موظف است حق بیمه مقرر را به صورت ماهانه توسط کارگران و کارفرمایان کارگران بیمه شده دریافت کند. طبق مفاد این قانون افرادی که به طور موقت بیکار می شوند باید بیمه بیکاری بپردازند.

در حالی که پرداخت عیدی یکی از تعهدات کارفرما بوده و به دلیل وجود رابطه شغلی و حقوق توسط وی پرداخت می شود. لذا در مدت دریافت مقررات بیکاری به فرد واجد شرایط عیدی تعلق نمی گیرد.
بیمه بیکاری در چه شرایطی توسط سازمان تامین اجتماعی فسخ می شود؟

در صورت بروز موارد زیر پرداخت بیمه بیکاری به کارگر قطع می شود و کارگر باید از طریق کارفرمای جدید یا خوداشتغالی و … حق بیمه خود را پرداخت کند. پس از خاتمه این حکم.

کارگر بیمه شده باید به شغل جدید منصوب شود.
کارگر بیمه شده باید از پذیرش کار مشابه توسط سازمان تامین اجتماعی خودداری کند.
کارگر بیمه شده بابت سابقه و سن مستمری دریافت می کند و یا از ازکارافتادگی کلی رنج می برد.
مدتی که فرد بیمه بیکاری می شود فسخ می شود.
کارگر بیمه شده فوت می کند.
کارگر تحت پوشش باید بدون دلیل موجه از شرکت در دوره های آموزشی و سوادآموزی خودداری کند.


چند نکته مهم در مورد بیمه بیکاری
در صورتی که بیمه شده به دلیل عدم انجام وظایف محوله یا عدم رعایت مقررات انضباطی محل کار، طبق مقررات قانون کار و رأی مراجع حل اختلاف توسط کارفرما اخراج شود، بیمه بیکاری تعلق نمی گیرد. در اختیار او قرار گیرد. در صورتی که بیمه شده پس از دریافت حقوق روزهای بلاتکلیفی خود به سر کار بازگردد، باید کلیه مبالغ دریافتی تحت عنوان بیمه بیکاری را به سازمان تامین اجتماعی مسترد کند.

در صورتی که پس از پرداخت بیمه بیکاری به کارگر بیمه شده، معلوم شود که فرد به صورت داوطلبانه از کار اخراج شده است، موظف است کلیه دستمزد دریافتی را طبق دستور بیمه بیکاری به سازمان بیمه تامین اجتماعی بپردازد. در صورتی که بیمه شده بیکار دوباره به کار خود ادامه دهد و به هر دلیلی استخدام مجدد خود را به سازمان تامین اجتماعی اعلام نکند و ماهانه مقرری بیکاری دریافت کند، باید دستمزدی را که از زمان بازگشت به کار بابت بیمه بیکاری دریافت کرده است، به این سازمان عودت دهد. دادن

کمک دریافتی تحت عنوان بیمه بیکاری مانند سایر مستمری های سازمان تامین اجتماعی از پرداخت مالیات معاف است. افراد تحت تکفل تحت پوشش بیمه بیکاری درمانی عبارتند از: همسر، فرزندان اناث به شرط عدم ازدواج و شاغل، فرزندان ذکور زیر 18 سال، پسران بالای 18 سال که به تشخیص پزشک معتمد سازمان تامین اجتماعی در حال تحصیل یا از کارافتاده کلی شناخته می شوند. پدر و مادر بالای 60 سال، از کارافتاده کلی و مخارج زندگی آنها علاوه بر برادران و خواهران تحت تکفل دارای فرزندان ذکور و متاهل بر عهده بیمه شده می باشد.

بیشتر بخوانید:

پرداخت شکاف دستمزد به کارگر وظیفه کارفرماست/ جزئیات شکایت کارگر از کارفرما در خصوص شکاف دستمزد

جزئیات شکایت کارگر از کارفرما به دلیل عدم پرداخت ذخیره مرخصی

پرداخت مالیات مسکن تکلیف کارفرماست/ جزئیات شکایت کارمند از کارفرما به دلیل عدم پرداخت مالیات مسکن

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات کسر از حقوق کارمند توسط کارفرما

وظیفه کارفرما است که در صورت عدم پرداخت حق بیمه، بیمه کارگر/شکایت از کارفرما را پرداخت کند.

جزئیات حقوق کارگر کارواش در قانون کار / کارفرما حق ندارد حقوق کارگران را نپردازد

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات پرداخت کمک هزینه کودک به کارگران و کارمندان توسط کارفرما

جزئیات شکایت کارمند از کارفرما برای معوقه

دیدگاهتان را بنویسید