آقای رئیسی! تورم 35 درصد خوب نیست با چه مدرکی می گویید تورم را کاهش داده اید؟

آقای رئیسی!  تورم 35 درصد خوب نیست با چه مدرکی می گویید تورم را کاهش داده اید؟

تقریبا دو سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم می گذرد و در این مدت دولت در حوزه های مختلف عملکرد ملموسی از خود به جا گذاشته است که این عملکردها قابل بررسی و ارزیابی است. اما از آنجایی که نه در این دولت، بلکه در همه دولت ها، عملکرد اقتصادی دولت بیش از هر حوزه دیگری مورد توجه قرار می گیرد، در این دولت عملکرد اقتصادی در رأس قضاوت مردم از موفقیت یا شکست دولت قرار دارد.
آقای رئیسی! تورم 35 درصد خوب نیست با چه مدرکی می گویید تورم را کاهش داده اید؟

چه از منظر کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی و چه از دید توده مردم به این موضوع نگاه کنیم، به این نتیجه کلی می رسیم که برخلاف وعده های بسیار شیرین و چشمگیر دولت ریاست جمهوری در منطقه حل مشکلات معیشتی و اقتصادی، مبارزه با گرانی و تورم و مقابله با گرانی لجام گسیخته کالاها، در حوزه کاربرد و عمل، شاهد اتفاقات دیگری در جامعه بودیم. این در حالی است که اگر به سمت سهام نگاه کنیم، در چند روز اخیر شاهد کاهش محدود قیمت ها بوده ایم که البته چندان مشهود نبود.

و این در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و اقتصادی، دولت سیزدهم هیچ شاخصی از عملکرد اقتصادی موفق نداشت. زیرا اگر آماری که دولت می دهد صحت دارد پس چرا نمود آن در جامعه و وضعیت معیشتی و سفره مردم مشخص نیست. اینها مسائلی است که برخی از این دولت به عنوان دولت موعود یاد می کنند. هرچند جریان های حامی دولت در سال های اخیر حسن روحانی و دولتش را به گفتار درمانی متهم کردند، اما عملکرد این دولت و رئیس جمهور فعلی نشان می دهد که رئیس جمهور با وجود اینکه گفتار درمانی نمی کند، به جای آن وعده درمانی می دهد. بر اساس برخی قرائت ها، سخنان سه شنبه شب رئیس جمهور بیش از آنکه گزارش عملکرد به ملت باشد، تبلیغی برای دولت و تلاش برای رسیدگی به مشکلات، مسائل و مطالبات مردم بود.

رئیس جمهور شامگاه سه شنبه 9 خردادماه در دومین سالگرد پیروزی خود در انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری در گفت و گوی تلویزیونی سوالاتی را درباره عملکرد دولت در عرصه های مختلف مطرح کرد و برخی نکات مطرح شده تعجب برانگیز بود. جایی که درباره دلیل حضورش در انتخابات گفت: برای ایجاد امید و مشارکت مردم روی صحنه آمدم تا با فراهم کردن و تغییر شرایط به نفع زندگی مردم شاهد نشاط باشیم. اگرچه با مشکلات زیادی روبرو هستیم، اما آمده‌ایم تا گره‌ها را باز کنیم.»

جالب اینجاست که احادیث زیادی درباره نامزدهای رد صلاحیت شده در انتخابات حراف 1400 منتشر شده است و هنوز هم عده ای به این موضوعات اشاره می کنند و پیروزی رئیسی را نتیجه برخی فرآیندهای نظارتی می دانند. اما سیدابراهیم رئیسی نیز به این موضوع اشاره کرد و با بیان اینکه در این مقطع با شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت رد صلاحیت شدگان صحبت کرده است، گفت: البته آنها هم گفتند که ما هم در انتخابات بیایم. نتیجه تغییر نخواهد کرد زیرا اندازه گیری ها آن را نشان دادند. برنده انتخابات کیست و اگر نامزدهای رد صلاحیت شده تایید می شدند، نتیجه انتخابات تغییر نمی کرد.» البته نکته قابل تامل دیگر رئیس جمهور در گفت و گوی تلویزیونی، تاکید ایشان بر گره گشایی و حل مشکلات بود. او به مجریان گفت: من مشکل را درک می کنم و برای حل آن تلاش می کنم و به مردم اطلاع می دهم که دولت مصمم به حل مسائل و مشکلات است.

نکته جالب توجه آماری بود که رئیس جمهور در خصوص رشد اقتصادی و تورم ارائه کرد و گفت: تورم در مدت 6 ماه 20 درصد کاهش یافت و توانستیم رشد اقتصادی را از 0 درصد به 4.5 درصد در اسفند 1400 برسانیم. همه به دلیل متفاوت بودن شاخص ها، مردم امیدوار هستند سوالی که با واکنش هایی نیز مواجه شد و عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی در واکنش به صحبت های رئیسی در توئیتی نوشت: انتظار می رفت آقای ن رئیسی سه شنبه شب پس از 2 سال در مورد پایان وعده های ملموس خود در انتخابات برای مردم توضیح بیشتری دهد. آنها گفتند تورم در اواخر دهه 1400 به 40 درصد کاهش یافته است، اما در مورد تورم 60 درصدی در اردیبهشت امسال چیزی نگفتند.

دولت محصول دولت قبل را انتخاب می کند

یک نماینده مجلس درباره صحبت های رئیس جمهور در گفت و گوی تلویزیونی گفت: اگر بخواهیم تحلیلی منصفانه از صحبت های رئیس جمهور داشته باشیم باید بگویم که یا نمی خواهد با واقعیت ها روبرو شود یا متأسفانه حرف هایشان را نمی رسانند. حقایق برای او گلمعلی جعفرزاده ایمن آبادی به «آرمان ملی» گفت: مردم وقتی می گویند که مقام بالاتر ما را درک می کند و از مشکلات ما مطلع است، می توانند حمایت کنند. رئیس جمهور طوری صحبت می کند که گویی وضعیت یک کابوس است. رئیس فراکسیون مستقلین در مجلس دهم گفت: این دولت محصول دولت قبل را انتخاب می کند چرا که هر چیزی که دولت زیر پرچم دستاورد ارائه می دهد یکی دو سال است محقق نشده است. وی افزود: مشخص نیست بر اساس چه مدرکی می گویند تورم را کاهش داده ایم. نگاهی به قیمت گوشت، مرغ و برنج نشان می دهد که وضعیت چگونه است. امیدوارم مردم همدردی کنند.

نتایج آمارهای دولتی برای مردم چیست؟

یک کارشناس اقتصادی درباره اظهارات رئیس جمهور و آمارهای ارائه شده اقتصادی گفت: آمارها درست است و نمی توان گفت بیکاری که اعلام کردند اشتباه است چون محاسبه شده است. اما سوال اینجاست که آیا این آمار برای مردم اهمیت دارد یا خیر؟ مثلاً می گویند رشد اقتصادی 4 درصد خواهد بود اما اگر به نوعی اقتصاد کشور را پیش ببرید، رشد اقتصادی 4 درصدی خواهید داشت. مهم این است که این 4 درصد به چه کسانی و به کدام قشر یا به کدام بخش از اقتصاد رسیده است. آلبرت باگازیان به «آرمان ملی» گفت: نکته دوم بحث تورم است. معامله ای داشتیم؟ من ارزانی را عملکرد می دانم نه تورم کمتر از سال گذشته که امسال هم به مردم ضربه زد. از پارسال چه وضعیت اقتصادی در خارج بدتر شده که مثلا تورم 35 درصدی داشته باشیم؟ درست است که رئیس جمهور می گوید تورم از 45 درصد به 35 درصد رسیده است. این بدان معناست که 35 درصد به 45 درصد قبلی اضافه می شود که به این معنی است که همچنان افزایش است. تورم منفی ممکن است من را متقاعد کند. تورم امسال کمتر از سال گذشته است.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید