کاهش سالانه تورم در آذرماه / تورم مواد غذایی 4.9 درصد کاهش یافت

ساعت: 11:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۲
کد خبر: 1794360

مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور در آذرماه 1400 به 2.8 درصد رسید که نسبت به ماه مشابه در ماه گذشته 1.8 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم سالانه خانوارهای کشور در آذرماه به ۴.۱ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ۲.۸ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

کاهش تورم خانوارها در کشور

منظور از تورم نقطه‌ای، درصد تغییر در تعداد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است که نرخ تورم واحدی در آذرماه 1391 به 1.8 درصد رسیده است. به عبارت دیگر، خانوارهای کشور به طور متوسط ​​2.7 درصد بیشتر از آذر 2 برای خرید «مجموعه ای از کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

تورم دی ماه نسبت به ماه قبل ۱.۸ واحد درصد کاهش داشته است. تورم اصلی گروه اصلی «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با 1.8 واحد درصد کاهش به 3.8 درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با 3.8 واحد درصد افزایش به 2.7 درصد رسید.

در عین حال، تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری 3.8 درصد بود که نسبت به ماه قبل 2.8 واحد درصد کاهش داشت. همچنین این نسبت برای خانوارهای روستایی 2.7 درصد است که نسبت به ماه قبل 2.8 واحد درصد کاهش نشان می دهد.

کاهش تورم ماهانه خانوارها در کشور

اهمیت تورم ماهانه درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است. تورم ماهانه گروه‌های اصلی «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۲.۸ درصد و ۲.۷ درصد است.

این در حالی است که تورم ماهانه خانوارهای شهری 2.8 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 2.8 واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نسبت برای خانوارهای روستایی 2.7 درصد است که نسبت به ماه قبل 0.8 واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش تورم سالانه خانوارها در کشور

نرخ تورم سالانه به معنای درصد تغییر میانگین شاخص قیمت یکساله به این ماه است که نسبت به مدت مشابه قبل، تورم سالانه دی ماه 1400 برای خانوارهای کشور به 1.5 درصد رسید که بر اساس همین اطلاعات در ماه گذشته، این رقم در دی ماه 1390 به 1.5 درصد رسید. کاهش 1.5 واحد درصدی را نشان داد.

همچنین تورم سالانه خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 8.3 و 3.8 درصد بوده که برای خانوارهای شهری 1.8 واحد درصد و خانوارهای روستایی 1.8 واحد درصد کاهش داشته است.

قیمت در این ماه در حال تغییر است

در گروه اصلی «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «ادویه و چاشنی‌ها» (زعفران، رب گوجه‌فرنگی و سس گوجه‌فرنگی)، گروه «تنباکو» و گروه «دخانیات» بوده است. سبزیجات” (سیب زمینی)، گوجه فرنگی). و پیاز). در گروه اصلی «کالاها و خدمات غیر خوراکی» گروه «پوشاک و کفش» (انواع پوشاک)، گروه «حمل و نقل» (انواع خودرو) و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (ظروف آشپزخانه کریستالی و پلاستیکی). ) بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل.

همچنین در این ماه گروه «میوه و آجیل» و گروه «انواع گوشت» (مرغ) نسبت به ماه گذشته کاهش داشته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت به دهک هزینه کل کشور در این ماه

دامنه تغییرات تورم سالانه آذرماه 1400 برای دهک های مختلف از 1.5 درصد برای دهک نهم تا 3.2 درصد برای دهک دوم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید