کاهش تورم ادامه دارد/ تورم در دی ماه یک درصد کاهش یافت

ساعت: 11:32
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۲
کد خبر: 1802390

مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم سالانه خانوارها در دی ماه 1400 با یک درصد کاهش نسبت به ماه قبل به 42.4 درصد رسید.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم سالانه خانوارهای کشور در دی ماه 1400 به 42.4 درصد رسید که نسبت به ماه مشابه در ماه گذشته یک واحد درصد کاهش داشته است.

افزایش تورم خانوارها در کشور

منظور از تورم نقطه ای، درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. تورم نقطه ای در ژانویه به 35.9 درصد رسید. به عبارت دیگر، خانوارهای کشور به طور متوسط ​​2.8 درصد بیشتر از D2 برای خرید «مجموعه ای از کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردند.

تورم دی ماه 0.7 نسبت به ماه قبل 0.7 واحد درصد افزایش داشته است. نرخ تورم اصلی گروه اصلی «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با ۱.۱ واحد درصد افزایش به ۱.۸ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با ۳.۸ واحد درصد افزایش به ۲.۷ درصد رسید.

این در حالی است که تورم نقطه ای خانوارهای شهری 35.8 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 0.8 واحد درصد افزایش نشان می دهد. این ضریب برای خانوارهای روستایی 36.5 درصد است که نسبت به ماه قبل 0.3 واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش تورم ماهانه خانوارها در کشور

نرخ تورم ماهانه به معنای درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است. تورم ماهانه دی ماه به 2.4 درصد رسید که نسبت به همین اطلاعات در ماه قبل 2.8 واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه گروه‌های اصلی «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۲.۸ درصد و ۲.۷ درصد است.

این در حالی است که تورم ماهانه خانوارهای شهری 2.5 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 1.5 واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نسبت برای خانوارهای روستایی 2.7 درصد است که نسبت به ماه قبل 2.8 واحد درصد افزایش داشته است.

کاهش تورم سالانه خانوارها در کشور

منظور از نرخ تورم سالانه درصد تغییر میانگین شاخص قیمت در سال منتهی به ماه جاری نسبت به مدت مشابه قبل است. نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور در دی ماه 92 به 42.4 درصد رسید که نسبت به همین اطلاعات در ماه قبل یک واحد درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین تورم سالانه خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 41.8 درصد و 3.8 درصد بوده که برای خانوارهای شهری 0.9 واحد درصد و خانوارهای روستایی 1.8 واحد درصد کاهش داشته است.

تغییرات قیمت در ماه جاری / افزایش برنج و اجاره بها. مرغ و مرغ در حال کاهش است

در گروه اصلی «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «دخانیات»، گروه «نان و غلات» شامل برنج ایرانی و گروه «ادویه و چاشنی‌ها» شامل زعفران بوده است. و رب گوجه فرنگی در گروه اصلی «کالاها و خدمات غیرخوراکی» اجاره بهای واحد، در گروه «هتل و رستوران» هزینه اقامت در هتل ها و مسافرخانه ها و در گروه «پوشاک و کفش» انواع پوشاک بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل

در این ماه نیز گروه «انواع گوشت» گوشت مرغ و میانگین قیمت هر کیلووات برق خانگی نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت به دهک هزینه کل کشور در این ماه

دامنه تغییرات تورم سالانه در دی ماه 1400 برای دهک های مختلف از 41.6 درصد برای دهک نهم تا 3.1 درصد برای دهک اول متغیر است.

انتهای پیام/
منبع: مرکز آمار ایران

دیدگاهتان را بنویسید