امید به زندگی در جامعه ای که سالخورده است به طور قابل توجهی کاهش می یابد


ساعت: 16:17
تاریخ انتشار: 1301/07/10
کد خبر: 1900563

زهره ناصری گفت: تعداد زنان سالمند مجرد در جامعه 4 برابر مردان مجرد است و این آمار خطری جدی برای جامعه محسوب می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ زهره ناصری رئیس مرکز جمعیتی فرهنگسرای شهید باکری و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار تیتریک گفت: تعداد زنان سالمند مجرد در جامعه 4 برابر مردان سالمند مجرد است و این امر آمار یک خطر جدی برای جامعه تلقی می شود.

و ادامه داد: با افزایش تعداد سالمندان در کشور، امید به زندگی به طور غیرارادی کاهش می یابد.

ناصری با بیان اینکه حضور دانش آموزان در سطح جامعه موجی از امید را به جامعه تزریق می کند، افزود: حالا تصور کنید وقتی در خیابان قدم می زنید با موجی از سالمندان روبرو می شوید، قطعا روحیه امید در جامعه سالمندان است. به طور قابل توجهی بالاتر است.» کاهش می یابد

این کارشناس گفت: جوانانی که فرصت بچه دار شدن دارند باید از نگرانی پیری جمعیت در کشور آگاه باشند چرا که جمعیت جوان جمعیت به سرعت در حال کاهش است.

وی با اشاره به اینکه صندوق های بازنشستگی پاسخگوی کثرت سالمندان نیستند، گفت: در حال حاضر صندوق های بازنشستگی توان تامین اعتبار سالمندان فعلی را ندارند که با این رشد قطعا این صندوق ها در آینده به خط پایانی خواهند رسید.

ناصری ادامه داد: هزینه نگهداری از سالمندان افزایش می یابد و از سوی دیگر خانواده های تک فرزند نمی توانند از والدین سالمند خود نگهداری کنند و در نتیجه تقاضا برای خانه سالمندان افزایش می یابد.

این کارشناس اضافه کرد: با توجه به روند سالمندی جمعیت کشور، پرستاران ویژه باید برای نگهداری از سالمندان در منزل و آسایشگاه آموزش ببینند چرا که این امر از ضروریات جامعه است.

وی تصریح کرد: خطر پیری جمعیت در کشور جدی است و اگر زوج های جوان برای نجات آن تصمیم جدی نگیرند، سالمندی نیز در جامعه ظاهر می شود.

ناصری در پایان خاطرنشان کرد: دوره های سبک زندگی ویژه زوجین را در مرکز داریم و توانسته ایم با اطلاع رسانی خانواده های زیادی تا ۳ فرزند تربیت کنیم.

این کارشناس در خاتمه گفت: در جنگی هستیم که دشمن با تبلیغات رسانه ای، شناختی و ادراکی زایش را ظلم جلوه می دهد و باید برای تبیین آن جهاد کرد. در غیر این صورت تمایل به پرورش حیوانات به جای بچه بیشتر می شود و پنجره جمعیتی کشور بسته می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید