کاهش تورم هدف اصلی لایحه بودجه 1401/15 درصد کاهش هزینه های جاری غیر از حقوق در بودجه سال آینده

ساعت: 17:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۹
کد خبر: 1793671

این موضوع در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان زنجان مطرح شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با بیان اینکه لایحه اصلی بودجه سال آینده برای رونق اقتصادی و مهار تورم است، گفت: خط قرمز بودجه سال آینده عدم دریافت وام های دولتی از بانک مرکزی است و افزایشی بر نرخ تورم ندارد. پایه پولی کشور.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; رامین میرزایی امروز در هشتمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان زنجان با موضوع تبیین بودجه 1401 در ابعاد ملی و استانی گفت: چاره ای جز تغییر مسیر سیاست های مالی و ساختار بودجه نداریم.

وی خاطرنشان کرد: کاهش متوسط ​​رشد اقتصادی، پایین بودن تولید ناخالص داخلی سرانه، تورم، کاهش فعالیت اقتصادی و پایین بودن ضریب جینی کمبودهایی است که در اقتصاد کشور داریم و باعث تغییر در سیاست های مالی و اصلاح ساختاری بودجه شده است. 1401.

میرزایی با بیان اینکه لایحه 1401 دارای سه محور اصلی است، افزود: این محورها شامل رشد اقتصادی و ارتقای بهره وری (تولید و اشتغال)، جهت گیری انصاف و ثبات اقتصادی و ارتقای کیفیت بودجه ریزی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: تا سال 1407 باید هر سال 8 درصد رشد اقتصادی برنامه ریزی کنیم تا به میانگین رشد اقتصادی سال 1390 برسیم.

وی با اشاره به اینکه هدف از رشد تولید ناخالص داخلی 8 درصد است که در بخش های مختلف توزیع می شود، گفت: بر اساس دستور استاندار کارگروهی برای افزایش سهم خدمات در رشد اقتصادی استان تشکیل شده است. .

میرزایی با بیان اینکه رشد بهره وری در بودجه سال آینده 3.5 درصد در نظر گرفته شده است، گفت: تمرکز، چشم انداز و همه برنامه ها چه در رشد اقتصادی و چه در رشد بهره وری باید آمایش سرزمین و عدالت باشد.

وی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی به 3461 میلیارد تن سرمایه گذاری در کشور نیاز داریم که از این میزان 2142 میلیارد تن در حساب بودجه محقق شده است.

میرزایی با بیان اینکه رشد سرمایه گذاری و ارتقای بهره وری لازمه رشد اقتصادی 8 درصدی است، افزود: البته در بعد استانی 8.5 درصد رشد برای زنجان اعلام شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با بیان اینکه بودجه 1401 به دلیل اقدامات ریاضتی برای مهار تورم بسته شده است، گفت: وام های هزینه ای سال آینده بدون احتساب بخش دستمزد در سایر فصول 15 درصد کاهش یافته است.

وی هدف اصلی در لایحه بودجه سال آینده را رونق اقتصادی و مهار تورم دانست و گفت: خط قرمز سال آینده تحویل دولت از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی کشور نیست.

میرزایی گفت: عدم استقراض از بانک مرکزی در ماه های پایانی سال 1400 انجام شد که اثر تورم نقطه به نقطه را شاهد هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با بیان اینکه هر یک از بخش های اقتصاد و بودجه کشور تا سال 1400 کار خود را انجام داده اند، گفت: این دو بخش در سال 1401 به هم متصل شده اند.

وی با بیان اینکه از این پس مسئولان باید به سلاح اقتصاد مجهز شوند افزود: از این پس برنامه ای کار می کنیم نه پروژه ای.

* جبران کسری از نکات بسیار مهم در بودجه 1401 است

احمد هداوردی معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان و برنامه ریزی استان زنجان نیز در این نشست گفت: کل بودجه سال آینده کشور 3 هزار و 631 هزار میلیارد تن است.

وی با اشاره به اینکه کل درآمد سال آینده کشور 664 و مصارف این بخش 965 میلیارد تن است، گفت: 301 میلیارد تن کسری بودجه در این بخش پنهان است.

هداوردی با بیان اینکه کسری بودجه کشور در سال جاری 646 هزار میلیارد تن بوده است، گفت: این نشان می دهد که کسری بودجه در سال آینده کاهش یافته است.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی بودجه استان زنجان با بیان اینکه حجم نقل و انتقالات و مصارف این بخش در بودجه سال آینده به ترتیب 408 و 251 میلیارد تومان است، گفت: تراز مالی این بخش 157 + هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که این تراز در بودجه امسال +219 بوده و این کاهش هزینه یکی از نکات مثبت لایحه بودجه سال آینده است.

وی با بیان اینکه نقل و انتقالات مالی و تملک مالی در حساب بودجه سال آینده به ترتیب 299 و 155 میلیارد تن است، افزود: تراز مالی این بخش + 144 هزار میلیارد تن است که در بودجه امسال + 244 میلیارد بود. که نکته مثبت دیگری در لایحه بودجه سال آینده وجود دارد.

هداوردی گفت: نکته بسیار مهم در لایحه بودجه سال آینده تلاش برای جبران کسری بودجه است.

وی گفت: منابع عمومی، درآمدها و نقل و انتقالات دولت در بودجه سال آینده به ترتیب 7، 46 و 3 درصد افزایش یافته است، ضمن اینکه درصد وام های بانک مرکزی در این لایحه 30 درصد کاهش یافته است که از قوی ترین طرف ها نیز هستند. صورت حساب..

هداوردی ادامه داد: روند افزایش درآمدهای مالیاتی نیز بخشی از اصلاح ساختار و نکات مثبت لایحه بودجه سال آینده است که از 5.4 به 6.7 درصد رسید که در کشورهای توسعه یافته 12 درصد است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید