روند قیمت خودرو در بازار رو به کاهش است/ چرا خودروسازان نمی گویند قیمت تمام شده تولید چقدر است؟ / آزادسازی قیمت بدون افزایش عرضه تاثیری بر بازار ندارد

ساعت: 15:17
تاریخ انتشار: 1400/08/24
کد خبر: 1784533

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در گفت و گو با دانا;

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو از کاهش قیمت خودرو و افزایش عرضه در بازار خبر داد و گفت: خودروسازان می گویند خودرو را با زیان می فروشند اما تاکنون نگفته اند قیمت تمام شده تولید خودرو چقدر است و چگونه است. خیلی از دست می دهند.”

سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص آخرین وضعیت بازار خودرو گفت: برخلاف آنچه در شبکه های اجتماعی و برخی سایت ها عنوان شده بود، هفته گذشته قیمت ها کاهش یافت و این هفته بر خلاف هفته گذشته کاهش قیمت داشت.

وی افزود: با توجه به انتشار سند فروش خودروهای اضافه و رهن آن از خودروسازان، عرضه در بازار افزایش یافته که تا حدودی قیمت ها را کاهش داده است. محصولات سایپا و ایران خودرو در هفته جاری تغییری در قیمت نداشتند اما شاهد افت قیمت برخی از محصولات ایران خودرو بودیم.

تقاضا برای خودرو در بازار امروز بسیار کمتر از عرضه است

این فعال بازار خودرو ادامه داد: با مشاهده هجمه های تبلیغاتی گران به ویژه در شبکه های اجتماعی باید توجه داشت که قیمت های معامله شده در بازار کمتر از قیمت های منتشر شده در سایت ها است.

موتمنی گفت: تقاضا برای خرید خودرو در بازار امروز بسیار کمتر از عرضه است و دولت به این نتیجه رسیده است که نمی توان بازار را با قیمت مقتضی کنترل کرد. در هر صورت فرآیند تولید باید اقتصادی و مقرون به صرفه باشد تا صنعت خودروسازی داخلی به حیات خود ادامه دهد.

وی تصریح کرد: دولت قبل از هر اقدامی باید با دقت و شفافیت قیمت تمام شده خودرو را شفاف سازی کند تا محصول با سود مناسب عرضه شود تا هرگونه آزادسازی قیمت به ضرر مصرف کننده تمام نشود.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو گفت: بدون افزایش عرضه در روند فعلی، بعید به نظر می رسد که آزادسازی قیمت بتواند قیمت های بازار را کاهش دهد، زیرا اگر خودروساز می توانست و می توانست از آن بهره مند شود، بسیار زیاد بود. او چند وقت پیش این کار را کرد. بنابراین، این چرخه سود اقتصادی به معنای کند شدن افزایش عرضه نیست.

خودروسازان می گویند ضرر کرده اند

موتمنی ادامه داد: خودروسازان می گویند ضرر کرده اند، اما تاکنون هیچ گاه نگفته اند که هزینه ساخت خودرو چقدر است و چقدر ضرر می کنند، بنابراین تا بررسی دقیق این روند، عرضه افزایش نمی یابد و تقاضا افزایش نمی یابد. درست است. برای کاهش.”

وی گفت: روند تولید و تحویل خودرو باید قبل از سال 97 مرجوع شود، آمارها نشان می دهد در حالی که برخلاف سال های قبل از 97 وارداتی نداریم و تعداد خودروهای عرضه شده حدود 500 تا 600 هزار خودرو کاهش یافته است. اگر روند تولید و تحویل درست بود، اختلاف قیمت بازار و کارخانه نباید بیش از دو تا سه میلیون تن باشد.

این فعال بازار خودرو درباره آخرین وضعیت قیمت خودروهای داخلی بیان کرد: به عنوان مثال (پارس TU5) که در هفته های گذشته به 350 میلیون افزایش یافت، امروز 338 تن قیمت دارد و خودروهایی که عرضه آنها رو به افزایش است از همین طریق کاهش پیدا می کند. بازار. پیدا خواهم کرد.

وی ادامه داد: در هر صورت دولت باید توجه داشته باشد که اگر نیاز بازار از طریق تولید داخلی تامین نمی شود، ستاد تنظیم بازار به عنوان مسئول این فرآیند باید از راه های دیگری از جمله برای تامین نیازهای بازار اقدام کند. به عنوان مثال، واردات، موتمنی نتیجه گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید