تقاضا و عرضه در صنعت خودرو مساوی نیست/ با واردات خودرو رانت از بین می رود


ساعت: 12:58
تاریخ ارسال: 10/07/1401
کد خبر: 1920411

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت خودرو یک بیماری زمینه ای دارد و عرضه و تقاضا برابر نیست و در آن حدس و گمان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صنعت خودرو یک بیماری بزرگ دارد، اظهار داشت: در خصوص خودرو نیز دچار بیماری هستیم. دو قیمت: قیمت کارخانه و قیمت بازار. عرضه و تقاضا در صنعت خودرو برابر نیست و در آن حدس و گمان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه صنعت خودرو در حال تعادل است، افزود: ما طرفدار مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هستیم و نباید مورد تبعیض قرار گیرد.

فاطمی امین تصریح کرد: نیاز به افزایش عرضه از محل تولید و واردات داریم که این امر خوبی است و راه باز است. برای 200 هزار واردات برنامه ریزی کردیم و خوشبختانه تولید به خوبی پیش می رود.

وزیر صامت تصریح کرد: واردات خودرو با چند تغییر مهم نسبت به قبل انجام می شود. یکی اینکه انتقال فناوری درخواست شود و این خودروها در بورس کالا عرضه شود تا قیمت شفاف شود تا رانت ایجاد نشود.

وی افزود: سازمان حمایت از مصرف کننده قیمت پایه را تعیین می کند و این سازمان هزینه های واردات و … را در نظر می گیرد. در این صورت هیچ قیمتی برای اجاره وجود نخواهد داشت.

فاطمی امین گفت: از آنجایی که عرضه خودرو بخشی از نقدینگی جامعه را جمع آوری می کند، تحلیل می کنیم که عرضه گسترده خودروهای داخلی یا وارداتی به جذب پول و نقدینگی از این کشور کمک می کند. این خودروها 8000 دلار قیمت دارند و به ریال قیمت خواهند داشت.

فاطمی امین بیان کرد: حدود 800 هزار دستگاه برای تحویل با همکاری خودروسازان برنامه ریزی شده است. در سمت تقاضا، همچنان چالش وجود دارد و با قانون مالیات بر عایدی سرمایه قابل مدیریت است. شنیدم این قانون در دستور کار مجلس است و می تواند بازار را متعادل کند.

دیدگاهتان را بنویسید