خصوصی سازی و خروج دولت از صنعت خودرو باعث رونق این صنعت می شود. / افزایش قیمت خودرو راه حل نیست


ساعت: 13:27
تاریخ انتشار: 1400/12/17
کد خبر: 1813989

علی جدی گفت: تجویز واردات، خصوصی سازی و خروج دولت از این صنعت برای رقابتی شدن سیستم خودرو یکی از موضوعاتی است که همواره در مذاکرات با وزارت صمت مطرح بوده، اما تاکنون مطرح نشده است. تصمیم گرفت. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی جدی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک در شیروان، با توجه به اجرای دو فاز افزایش 10 و 18 درصدی قیمت خودرو و تأثیر آن بر کاهش ضرر خودروسازان، اظهار کرد: در حالی که ساختار خودرو، خودرو مدل قیمت گذاری، ماهیت غیر رقابتی. نبود انگیزه برای ارتقای کیفیت و دخالت دولت در این صنعت جای بحث دارد، درصد افزایش قیمتی که روی این بستر اشتباه صورت می گیرد مشکل این صنعت را حل نمی کند و صرفا گمراه کننده است.

وی با بیان اینکه باید صحت بهای تمام شده تولید خودرو بررسی شود، افزود: سپس رویکرد مطرح می شود و یا لزوم برابری قیمت نهایی فروش با بهای تمام شده.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی درباره لزوم توقف مدل قیمت گذاری دستوری یا تداوم آن گفت: با توجه به انحصاری بودن این صنعت و حضور دولت در آن، قطعا مجوز آزادسازی قیمت خودرو صادر می شود. صادر نشود. آزادسازی و نزدیک شدن قیمت کارخانه ها به حاشیه بازار باعث می شود قیمت ها از کنترل دولت خارج شود و با طرد مصرف کننده مواجه شویم.

وی دوبرابر شدن قیمت خودرو و اختلاف قیمت فاحش قیمت کارخانه و بازار را ناشی از عدم تناسب تولید و عرضه و تقاضا دانست و افزود: اگر تولید و عرضه کمتر از تقاضا باشد موجب رقابت می شود. و حراج قیمت.» در نتیجه قیمت ها افزایش می یابد و تا زمانی که عرضه خودروسازان ناکافی باشد، حاشیه بازار ثابت می ماند.

وی در پاسخ به این سوال که مجلس چه راهکاری برای افزایش تولید عنوان کرد، تصریح کرد: دستور واردات، خصوصی سازی و خروج دولت از این صنعت برای رقابتی شدن سیستم خودرو یکی از موضوعاتی است که همواره در مذاکرات با وزارت صمت مطرح بوده است. بدون نتیجه

نماینده بابان کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی گفت: زیان خودروسازان بر اساس صورت های مالی مورد قبول مجلس است اما جبران آن با افزایش قیمت ها اشتباه است. مدیریت صحیح با روش هایی مانند. لغو انحصار خرید قطعات برای کاهش قیمت قطعات، کاهش هزینه های مالی که یکی از عوامل آن افزایش نیروی کار به دلیل تشکیل چندین شرکت تابعه و در نتیجه ایجاد حریم خصوصی برای دولت است. مورد توجه نمایندگان مجلس قرار می گیرد.

جدی خاطرنشان کرد: 10 درصد زیان خودروسازان با افزایش قیمت قابل جبران است، اما از سوی دیگر خودروسازان نیز باید نسبت به کاهش 10 درصدی هزینه ها اقدام کنند و رویکردی دوسویه باشند.

وی گفت: با توجه به ساختار نادرست صنعت خودرو در کشور، پس از افزایش قیمت رسمی خودرو، قیمت تمام شده تولید افزایش می یابد و این تفاوت قیمت ها هرگز به صفر نمی رسد، زیرا کنترلی بر قیمت تمام شده وجود ندارد. . “

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا می توان قیمت تمام شده خودرو را کاهش داد، خاطرنشان کرد: تا زمانی که ساختار صنعت خودرو کشور درگیر دخالت دولت باشد، انگیزه ای برای کنترل وجود ندارد. هزینه ها تنهایی به درد عده ای می خورد. دولت علاقه ای به این صنعت ندارد، اما ادامه این وضعیت به بهانه دخالت دولت، منافع عده ای را تضمین می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید