واکنش سخنگوی شورای رقابت به درخواست تجدیدنظر قیمت خودرو: شورای رقابت سازمان دولتی نیست که به آن بگویند این کار را انجام نده و آن کار را نکن / نمی شود همه قیمت ها را افزایش داد، بعد به یک تولیدکننده بگو که با همین قیمت باید تولید کنی. / قیمت ها را محرمانه به وزارت صمت اعلام کردیم /

واکنش سخنگوی شورای رقابت به درخواست تجدیدنظر قیمت خودرو: شورای رقابت سازمان دولتی نیست که به آن بگویند این کار را انجام نده و آن کار را نکن / نمی شود همه قیمت ها را افزایش داد، بعد به یک تولیدکننده بگو که با همین قیمت باید تولید کنی. / قیمت ها را محرمانه به وزارت صمت اعلام کردیم /

سخنگوی شورای رقابت گفت: اگر دولت بخواهد قیمت خودرو بدون تغییر بماند باید مابه التفاوت قیمت تعیین شده و کل هزینه را از محل وام ها و منابع دولتی پرداخت کند.

اسماعیل شجاعی سخنگوی شورای رقابت در گفتگوی رادیویی به جذابیت قیمت خودرو پرداخت.

متن گفت و گو به نقل از تسنیم به شرح زیر است:

س: امروز یک روزنامه تیتر جالبی داشت پینگ پنگ خبرنگار و شورای رقابت که در صفحه اول این روزنامه آمده بود نه از کاهش سازماندهی شده قیمت خودرو خوشحالیم و نه ناراحت. این افزایش بی‌ادبانه قیمت، بر اساس منطقی که بازار را به حرکت در می‌آورد، قویاً معتقد نیستیم. ما از ابتدا با دخالت دولت در اقتصاد مخالفیم، می دانیم افزایش قیمت چه چیزی برای بازار به ارمغان می آورد، این روزنامه در اولین کلمه می گوید بیچاره ها این را کنار بگذارید که صنعت خودروسازی ایران دستور اجرایی دارد که از 15 مارس 1400 است. تحت عنوان دستور 8 ماده ای رئیس جمهور به وزیر صمت که آخرین آن همانطور که می بینیم نسخه ای از آن به چندین جا از جمله معاون اول رئیس جمهور ارسال شده است. وزیر دفاع، وزیر اقتصاد و وزیر وقت راه و شهرسازی مرحوم قاسمی، شورای رقابت واکنش نشان داد و هشدار داد که معاون اول برای عدم تداخل با قوانین خودرو و قیمت های دستوری را دارد. آقای شجاعی نامه معاون اول و پاسخی که دادند به این معناست که شکایت مردود است یا آنچه در این نامه محرمانه آمده و قیمت ها در فضای مجازی می چرخد، این بیشتر ملاک است. توضیح شما برای این نامه چیست و آیا شکایت منتفی است؟

شجاعی: ابتدا مقدمه ای را عرض می کنم. شورای رقابت یک نهاد فراملی و یک نهاد سیاستگذار است که دارای سه نماینده مجلس، دو قاضی دیوان عالی کشور، نمایندگان نهادهای مختلف از جمله وزارت امنیت، وزارت اقتصاد، وزارت دادگستری به صورت مستقل است که منصوب می شوند. افراد اینجا با حکم ریاست جمهوری منصوب می شوند، اما افراد مستقلی هستند، کارشناسان خبره ای هستند که تا شش سال در سمت خود هستند و امکان اخراج وجود ندارد. بنابراین شورای رقابت یک نهاد فراملی و یک نهاد مستقل است، یک نهاد دولتی نیست که بتوان به آن گفت این کار را انجام نده و آن کار را نکن و بر اساس وظایف خودش و بر اساس قانون خودش عمل می کند. در ایران اسمش را گذاشتیم شورای رقابت. در همه جای دنیا، در همه کشورهای دموکراتیک و توسعه یافته، چنین نهادی وجود دارد که مانع از ایجاد انحصار یا دخالت دولت در محیط کسب و کار و رقابت می شود. این اولین نکته است، بنابراین شورای رقابت یک نهاد دولتی نیست و چون این ساختمان فرهنگی درباره شورای رقابت تا ده دوازده سال بعد از تأسیس آن انجام نشده است، بسیاری از مردم نمی دانند این شورای رقابت چیست و می بینند که زیرگروه رئیس جمهور است، فکر می کنند یک نهاد دولتی است.

سوال: کجا و چه کسی این هیئت را ایجاد کرده است؟

شجاعی: در سال 1366 پس از طی مراحلی که از سال 84 تا 87 شروع شد، بر اساس قانون سیاست های کلی ماده 44 و فصل نهم آن قانون، شورای رقابت تشکیل شد که ترکیبی از نمایندگان دستگاه های اجرایی، نمایندگان مجلس و قوه قضائیه و نظارت دارند فعالیت های اقتصادی مختلف را رصد می کنند و جدا از نظارتی که انجام می دهند به شکایات رسیدگی می کنند و وقتی متوجه می شوند بازار انحصاری است در نتیجه سیاست قیمت گذاری را از این دستگاه ها می گیرند و آنها سیاست گذاری می کنند و قیمت ها را تعیین می کنند. که این دستگاه ها می خواهند تعریف کنند باید اینجا تایید کنند. یکی از آن بازارهایی که شورای رقابت آن را به عنوان بازار انحصاری تشخیص داد، بازار خودرو است، البته مثلاً فرض کنیم بحث تعرفه تلفنی که در پاییز مطرح شد، بحث قیمت اینترنت، بحث های مربوط به قیمت برق، گاز و مسائل دیگر، حتی شکایات مختلفی که ممکن است مردم داشته باشند، مثلاً واحدهای تولید گاز یا برق در تابستان یا زمستان به جهات مختلف قطع می شوند و اگر بخواهند به ارگان های دولتی شکایت کنند، مرجع شکایت است. شورای رقابت همچنین گاهی اوقات اختلافی بین شرکت های مختلف پیش می آید، مثلاً اگر دو شرکت ایران خودرو و سایپا یا تپ سی و اسنپ با هم اختلاف داشته باشند و در بازار دخالت کنند، مرجع رسیدگی به آن شورای رقابت است.

سوال: البته این قانون ضد انحصار که شما گفتید اولین بار در سال 1890 در آمریکا تصویب شد، اگر بخواهیم به آن نگاه کنیم، خیلی چیزها در آن زمان مشخص شد که عملکرد چنین هیئتی در یک اقتصاد با تمام تعاریف و جنبه های آن. و وضعیتی که امروز در ایران ساخته ایم. خیلی فرق می کند، اما اگر از آن عبور کنیم، ماشین فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشت که من آن ها را برجسته می کنم، شاید بهترین تیتر این بود که همکاران روزنامه نگار نوشتند، آفتاب یزد بیچاره ها بالاخره چه شد؟ حالا شما ظاهراً قیمت گذاشته اید و نامه محرمانه ای به وزارت محرمانه داده اید، چرا محرمانه ماند و چقدر افزایش یافت، رفتید و چه شد؟ او می خواهد با چه کسی رقابت کند؟ او می خواهد برای چه کسی رقابت کند؟ آیا به مشکلات خودروسازی ایران هم توجه می کنید که چه هزینه هایی بر دوش مردم و برای مردم انباشته اند و اکنون تحمیل می کنند؟
شجاعی: توجه داشته باشید که یک نکته بسیار مهم وجود دارد. من به عنوان کسی که اقتصاد خوانده صحبت می کنم. ما واقعاً گاهی اوقات در سیاست‌های اقتصادی کارهای عجیب و غریب انجام می‌دهیم، سپس انتظار داریم نتایج متفاوتی بگیریم، مثلاً بازار خودرو را به هم بزنیم. ما می خواهیم از جوانان جمعیت حمایت کنیم، کارهای دیگری انجام دهیم، فرض کنیم 50 درصد تحویل خودرو به این سیاست برود.

سوال: من با شما موافقم که اگر چند داور در این هیئت می نشستند، قضاوت آنها بسیار مهمتر می شد. بعد نباید بگویند این سیاستمدار کجا اشتباه کرده است؟

شجاعی: اغتشاش بازار از طرف عرضه و تقاضا باعث ورود یک شرط می شود که شرط شروع آن این است که تفاوت فاحشی بین قیمت کارخانه و قیمت بازار یا اصطلاح کلی قیمت دلالی وجود دارد. یعنی رانت ایجاد می شود، یعنی اگر بتوانید به هر نحوی، با هر مجوزی، با هر سفارشی، ماشین را از کارخانه بگیرید، می توانید ماشین را به دو برابر قیمت آن بفروشید یا سود خوبی خواهید داشت.

س: ماشین الان چقدر گران است؟ آیا این درست است که بین 30 تا 70 درصد شما اجازه می دهند بسوزد؟
شجاعی: دو سال است که در بازار هستیم، قیمت خودرو را ثابت نگه می داریم، قیمت تولیدکننده است و وقتی تولیدکننده با فشار قیمت گذاری ما مواجه می شود یعنی ضرر می کند. آنها کار می کنند و کاملا بهینه هستند نه، اما با تحمیل قیمت و ثابت نگه داشتن آن، مانند همان بلایی که برای بنزین ایجاد کردیم، قیمت خودرو را طوری نگه داشتیم که کارخانه ها ضرر کردند، عرضه بیشتر توجیهی ندارند و از آنجایی که عرضه محدود بود، قیمت بازار نیز به شدت افزایش یافت و از طرفی به هزار و یک دلیل واردات را متوقف کردیم و واردات را متوقف کردیم، امکان واردات خودرو وجود ندارد، وقتی عرضه را محدود می کنید، چگونه باید پاسخ به تقاضای بازار؟ فشار تقاضا قیمت ها را بالا می برد و آیا با این منطق می خواهیم بگوییم که می خواهیم بازار را متعادل کنیم؟ مهار تورم؟ اما ما می خواهیم تورم را به هزینه تولیدکننده محدود کنیم، این امکان پذیر نیست و اگر بخواهیم تورم را محدود کنیم باید با رشد تولید این کار انجام شود. امکان افزایش قیمت همه وجود ندارد. بگوییم نه، شما باید با همان قیمت تولید کنید، اگر تولیدکننده باید با همان قیمت تولید کند، باید ضرر را جبران کند، نمی توانیم تورم را از جیب تولیدکننده محدود کنیم.

سوال: ای کاش شورای رقابت جای وزارت صومات یعنی اینقدر پرشور و پرشور در دفاع از قیمت و کار می نشست.
شجاعی: اینکه ما قیمت را محدود کنیم اشتباه است، این یک شعار پوپولیستی است که بگوییم می خواهیم با زیان دادن به تولیدکننده تورم را محدود کنیم. اگر افزایش تولید اتفاق بیفتد، البته شورای رقابت اولین تعیین کننده قیمت نیست.

سوال: آیا در نامه محرمانه ای که به وزارت دادید قیمت ها مشخص است؟

شجاعی: قیمت های درج شده توسط وزارت حریم خصوصی اینجا بررسی و تایید شده و به آنها اطلاع داده شده که ما محرمانه اعلام کرده ایم، زیرا اعلام این قیمت ها بر عهده وزارت حریم خصوصی است نه هیات رقابت.

س: چند روز علاقه داریم ببینیم آنجا چه اتفاقی خواهد افتاد؟

شجاعی: هدف هیئت رقابت حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده است و یکی از دلایل مخالفت ما در بحث بورس این است که ضرر هنگفتی به مصرف کننده وارد شود. این به هیچ وجه به نفع کاربر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید