محمدرضا حباز: می گویند توافقات انجام شده در پکن محرمانه است، مردم وقتی رای می دهند چگونه محرمانه هستند؟

محمدرضا حباز: می گویند توافقات انجام شده در پکن محرمانه است، مردم وقتی رای می دهند چگونه محرمانه هستند؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: می گویند توافقات انجام شده در پکن محرمانه است، این اصلا معنی ندارد چرا که طبق قانون اساسی همه توافقات و معاهدات با کشورهای دیگر باید به تصویب مجلس برسد. دوم اینکه چگونه مردم وقتی رای می دهند محرم می شوند اما با اطلاع از قراردادهای بین المللی نامحرم می شوند. می خواهیم چه کار کنیم؟ معاملات اقتصادی با سایر کشورها محرمانه نیست.

به گزارش پایگاه خبری مدرا; محمدرضا حباز در گفتگو با نامه نیوز درباره علت بی نتیجه ماندن سفر رئیس جمهور به چین اظهار داشت: بزرگترین اشتباه مسئولان ما این است که فکر می کنند روسیه و چین بیشتر به منافع ملی ایران توجه دارند تا منافع ملی خودشان. مسکو و پکن به هیچ وجه حتی از منافع موقت خود برای منافع ملی ما صرف نظر نخواهند کرد.

وی افزود: ما انتظار داریم که وقتی چین با ما در مورد مذاکرات صحبت می کند، دیگر با رقبا و دشمنان ما ارتباط برقرار نکند. این یک اشتباه بزرگ است. پکن می‌خواهد از منافع ملی خود محافظت کند، بنابراین عرب‌ها، فارس‌ها، اروپایی‌ها و آفریقایی‌ها برایش متفاوت هستند.» نه.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: قرار بود چین یک معاهده 25 ساله با ما امضا کند و همه مقدمات این معاهده فراهم شده بود، اما به محض اینکه رئیس جمهور چین به عربستان رفت و ریاض به او چراغ سبز نشان داد، به طور کامل. رنگ خود را تغییر داد و در سخنان رسمی خود در حین امضای معاهده ای با عربستان سعودی با نامی جعلی از خلیج فارس یاد کرد که بسیار دشوارتر از معاهده با ما بود.

وی افزود: رئیس جمهور چین می گوید من رئیس جمهور چین هستم و منافع کشورم را دنبال می کنم. حتی با وجود روسیه به عنوان شریک ایدئولوژیک خود، چین با همین رویکرد عمل می کند، در جایی که منافعش تامین می شود همکاری می کند و در جایی که منافعش تامین نمی شود همکاری نخواهد کرد.

این نماینده مجلس گفت: تا زمانی که امید دولت ما خارج از کشور باشد و بخواهد با بخشی از دنیا رابطه داشته باشد نه با اکثریت دنیا، غذا غذاست و کاسه کاسه. مذاکره یعنی دادن و گرفتن برای رسیدن به یک معامله برد-برد به قول دکتر روحانی. اگر هیچ یک از طرفین نخواهند چیزی را به میز مذاکره بیاورند، قطعا توافقی حاصل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه در مذاکرات ابتدا باید به منافع خود نگاه کنیم، تصریح کرد: متاسفانه در حوزه سیاست خارجی چنین رویکردی را دنبال نمی کنیم و ابتدا به منافع کشورهایی که با آنها همکاری می کنیم نگاه می کنیم.

خباز با اشاره به سفر سید ابراهیم رئیسی به چین گفت: قبل از سفر تبلیغات زیادی در مورد این سفر انجام دادند اما این تبلیغات نه تنها نتیجه نداد، بلکه نتیجه معکوس هم داد. آنها می گویند توافقات انجام شده در پکن محرمانه است، این اصلاً معنی ندارد، زیرا طبق قانون اساسی، همه توافقات و معاهدات با سایر کشورها باید به تصویب مجلس برسد. دوم اینکه چگونه مردم وقتی رای می دهند محرم می شوند اما با اطلاع از قراردادهای بین المللی نامحرم می شوند. می خواهیم چه کار کنیم؟ معاملات اقتصادی با سایر کشورها محرمانه نیست.

وی افزود: وقتی دولت مردم را محرمانه نداند طبیعتا مردم برنامه های دولت را دنبال نمی کنند. نکته دیگر این است که قبل از نهایی شدن معاهده بین المللی، کارشناسان و کارشناسان آن را بررسی کنند تا مردم در جریان همه جوانب آن قرار گیرند.

این فعال سیاسی گفت: مهم این است که ارتباط با چین مشکل ما را حل نمی کند، حتی اگر همه مشکلات همکاری با چین حل شود، مشکل کشور ما ساختاری است. با توجه به پیشنهادات اقتصاددانان برجسته کشور، حل مشکل تورم، رکود، حفظ و تقویت ارزش پول ملی، جلوگیری از فرار مغزها راه حلی است اما متاسفانه شنیده نمی شود.

وی ادامه داد: دولتی که می گفت 7 هزار صفحه برنامه اقتصادی دارد نه برنامه های خود را به صورت شفاف اعلام می کند و نه حاضر است راهکارهای پیشنهادی کارشناسان و کارشناسان را بشنود تا زمانی که دولت به علم و منطق برگردد، وضعیت کشور بهتر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید