حسن روحانی: اقلیت حاکم امروز می گویند دولت به دست ما افتاده و باید آن را نگه داریم/ گاهی شرکت نکردن و رای ندادن در انتخابات به معنای نوعی رای دادن است.

حسن روحانی: اقلیت حاکم امروز می گویند دولت به دست ما افتاده و باید آن را نگه داریم/ گاهی شرکت نکردن و رای ندادن در انتخابات به معنای نوعی رای دادن است.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه اگر نظام ایرادات و اشکالی دارد باید آن را اصلاح کنیم، افزود: این تصور که اگر اقلیت حاکم شد، می توانیم با آن کشور، نظام و اسلام را حفظ کنیم، نتایج نامطلوب خود را نشان داده است. اقلیت در قدرت امروز خواهان برگزاری حداقل انتخابات برای تضمین آرای خود هستند. می گویند دولت به دست ما افتاده و باید نگهش داریم، اگر مردم به انتخابات نیایند به ما ربطی ندارد. مشارکت 20 یا 30 درصدی هم از نظر آنها قابل قبول است اما این خیانت به نظام است. ممکن است به نفع یک حزب و جناح خاص باشد، اما آیا به نفع اسلام و ایران است؟ در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه 88 درصد از واجدین شرایط به پای صندوق های رای رفتند، حالا چگونه می خواهیم با مشارکت 30 یا 35 درصدی انتخابات برگزار کنیم؟

وی بیان کرد: گاهی عدم شرکت و رای ندادن در انتخابات به معنای نوعی رای دادن است; رای دادن به همان کاندیدایی که او را صلاحیت کسب این مسئولیت نمی دانیم. ما با عدم شرکت در انتخابات در واقع شرایط را برای برگزاری انتخابات ناعادلانه ایجاد می کنیم. آنها ممکن است بگویند که انتخاب یک حق است نه یک تعهد. اما این حقی است که به سرعت تبدیل به تکلیف می شود. اگر این حق را ادا نکنیم و شرایطی پیش بیاید که برای نظام، اسلام و مردم خطری ایجاد کند، بر ما تکلیف می شود. هرچند شرایط سخت است و جلب رضایت مردم برای حضور در پای صندوق های رای سخت است، اما باید تلاش کنیم تا مشارکت مردم را جلب کنیم و کاری کنیم که کسانی که پای صندوق می آیند به جای رأی دادن حداقل به چند نفر رأی بدهند. سفیدپوستان رای می دهند و مانند انتخابات 1400 با تعداد آرا کم سابقه. با سفیدپوستان مقابله نکنید

یکی از اعضای سه دوره مجلس خبرگان رهبری درباره دلایل ثبت نام خود برای شرکت در انتخابات ششمین دوره این مجلس گفت: با دوستان زیادی برای شرکت در انتخابات شورای اسلامی و یا برای ثبت نام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری صحبت کرده ام. در انتخابات مجلس خبرگان، بسیاری از آنها حاضر نشدند. شک آنها این بود که ما نمی دانیم شورای نگهبان چه می کند و مردم پای صندوق می آیند یا نه. من به آنها گفتم شورای نگهبان هر کاری می خواهد بکند، ما باید به وظیفه خود عمل کنیم. ما نباید دولت و نظام را رها کنیم. اگر خدای ناکرده با عقب نشینی به این سیستم صدمات جبران ناپذیری وارد شود پاسخ ما چیست؟ اگر عقب نشینی کنیم، مردم امیدوار می شوند یا ناامید؟ احساس من این است که با ثبت نام امثال من عده ای امیدوار شدند، البته نه چندان، و گفتند شاید شورای نگهبان فضای بهتری ایجاد کند و نگهبانان انتخابات به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر رقابتی شدن انتخابات عمل کنند. . اگر در انتخابات شرکت نکنیم و حداقل انتخابات برگزار شود، اقلیت حاکم آسیب پذیرتر خواهند شد. علاوه بر این، در انتخابات آینده نیز با همین شرایط و تردیدها مواجه خواهیم بود. اقلیتی هستند که نمی خواهند اکثریت در پای صندوق های رای حاضر شوند.

رئیس دولت تدبر و امید با اشاره به اینکه بررسی ها نشان می دهد عمده مشکلات مردم اقتصادی است، گفت: اگرچه دولت فعلی با مشکلات دولت یازدهم و دوازدهم مواجه نیست، اما وضعیت معیشتی مردم در شرایط کنونی است. بدتر شد. به هر حال ما با مشکلاتی روبه‌رو بودیم که برخی از آنها در قرن گذشته سابقه نداشتند و شاید تا دهه‌های آینده نیز با آن مواجه نباشیم. دولت ما با سه مشکل کرونا، داعش و ترامپ مواجه بود. در کرونا، دنیا با پدیده عجیبی مواجه شد که علاوه بر خسارات جانی فاجعه‌بار، اقتصاد بین‌الملل نیز به شرایط خاصی کشیده شد و برای ما که در جنگ اقتصادی همه‌جانبه با آمریکا بودیم، مشکلات خاصی ایجاد کرد. در سه ماهه اول سال 1398 صادرات و وارداتی در کشور صورت نگرفت و تمامی مرزها به دلیل شیوع کرونا بسته شد و برای اولین بار در تاریخ در بهار 2019 قیمت هر بشکه نفت به منفی سه دلار رسید. . به دلیل جنگ اقتصادی، درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت و گاز در سال ۲۰۱۹ حدود ۷ میلیارد دلار بوده است. قبل از جنگ اقتصادی سالانه حدود 45 میلیارد دلار درآمد داشتیم. مشکل دیگر داعش بود که حداقل سه کشور سوریه، عراق و لبنان را به طور کامل درگیر کرده بود و اگرچه مبارزه با آن بر عهده ارتش آن کشور با کمک سپاه قدس و نیروهای ویژه بود، اما تامین امنیت بخش بزرگی بود. بخشی از بودجه اش با دولت بود. علاوه بر این با پدیده ای به نام ترامپ مواجه شدیم که یک طرفه از برجام خارج شد و البته می خواست ما را تحریک کند که از برجام خارج شویم و بار مسئولیت بر دوش ما خواهد بود. اما جنگ اقتصادی ترامپ مشکلات اقتصادی زیادی ایجاد کرده است.

دکتر روحانی همچنین گفت: این سه مشکل مشکلات خاص عصر ماست که امروز وجود ندارد و ممکن است در آینده نیز وجود نداشته باشد. از طرفی همه نیروها، صداوسیما، تریبون ها و نهادها با مدیریت فعلی هماهنگ هستند و ما چنین شرایطی نداشتیم. با وجود همه این فشارها، رضایت حداکثری مردم در دولت یازدهم و دوازدهم حاصل شد، البته نه به طور کامل، اما با توجه به مشکلات و پیچیدگی ها، توانستیم شرایط بسیار سختی را پشت سر بگذاریم. تورم 7 ساله سال 92 تا 98 142.5 درصد بوده و در آن مدت 142 درصد حقوق کارمندان را افزایش دادیم و بار چندانی بر آنها وارد نکردیم. علاوه بر این که از نوامبر 2018 برای 60 میلیون نفر یارانه جدید تعهد کرده ایم.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه برای اصلاح مشکلات راهی جز مشارکت مردم و حضور در پای صندوق های رای وجود ندارد، گفت: اگرچه با مشارکت حداقلی می توان نهادهایی تشکیل داد، اما افکار عمومی دنیا چه می گوید؟ امام (ره) در تصمیم گیری ها به قضاوت و وجدان و افکار عمومی جهان نیز توجه داشتند. ما نیز باید به آن توجه کنیم.