امیر عبداللهیان: سیاست ایران برای تبعیت نکردن از غرب و شرق باثبات است/ تلاش می کنیم درهای گفتگو با ریاض را باز نگه داریم

امیر عبداللهیان: سیاست ایران برای تبعیت نکردن از غرب و شرق باثبات است/ تلاش می کنیم درهای گفتگو با ریاض را باز نگه داریم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: سیاست خارجی تهران مبتنی بر استقلال از شرق و غرب است و دولت جدید سیاست همکاری با همه کشورها را دنبال می کند.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در لبنان به سر می برد، ظهر امروز جمعه تاکید کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از نظر استقلال سیاسی و عدم جفا به غرب و شرق پایدار است.

عبداللهیان به شبکه خبری المیادین گفت: «دولت رئیس جمهور». [سید ابراهیم] رئیس جمهور متعهد به دیپلماسی هوشمند، تعاملی و همکاری فعال با همه کشورها است. «اصول سیاست خارجی ما ثابت است.

وی گفت: کشورهای عربی بخش مهمی از جهان اسلام هستند. روابط با عربستان سعودی نیز خوب نیست، اما ما مسئول آن نیستیم.

ما تلاش می کنیم درها را برای گفتگو با ریاض باز نگه داریم
وی با بیان اینکه تهران برای دور پنجم مذاکرات با ریاض آماده است، گفت: ایران و عربستان با مشکلات و چالش‌هایی مواجه هستند، اما ما هر کاری که ممکن است برای باز نگه داشتن گفت‌وگو انجام خواهیم داد.

امیر عبداللهیان با انتقاد از اعدام 81 نفر در عربستان سعودی، برخی رفتارهای جنجالی و نامناسب عربستان را بر روابط با تهران تأثیر می گذارد و این کشور روابط خود را با ایران قطع کرده است.

روابط ایران با اکثر کشورهای عربی دوستانه است
وی گفت: روابط ایران با اکثر کشورهای عربی از جمله کویت و امارات متحده عربی برادرانه و خوب است.

امیر عبداللهیان ضمن تقدیر از مردم یمن برای دفاع از حاکمیت این کشور گفت: وی از توقف درگیری ها و رفع محاصره استقبال می کند و هیچ اقدامی در این زمینه انجام نخواهد داد. سعودی ها خواهان روابط خوب با ما نیستند. شهادت 460 زائر ایرانی در فاجعه منا را فراموش نمی کنیم.

وی با اشاره به اینکه تهران نگرانی ها و انتقاداتی از سیاست های عربستان سعودی دارد، اما رابطه خود را با آنها قطع نکرده است، گفت: مصر نیز در جهان عرب جایگاهی دارد که می تواند نقش تاثیرگذاری داشته باشد. ما از آنچه پس از بهار عربی در مصر رخ داد خوشحال نبودیم.»

سیاست ایران تقویت روابط با مصر است
وی با بیان اینکه سیاست ایران تقویت روابط با مصر بر اساس اصول متوازن و مستحکم است، افزود: موضع مصر را در موضوع سوریه فراموش نمی کنیم، اما نقاط مشترکی با مصر داریم که می توانیم به آن ادامه دهیم.

امیر عبداللهیان همچنین به ضعف ها و مشکلات فراوان رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: عملیات شمشیر قدس تحول بزرگی بود که ضعف و ضعف جامعه اسرائیل را به اثبات رساند. ما همچنین درباره نشست شرم الشیخ می گوییم که هرگونه ملاقات با هر مقام اسرائیلی خیانت به بیت المقدس و فلسطین است.

وی با تاکید بر اینکه تهران در روابط خوب خود با امارات خطوط قرمز خود را در قبال فلسطین فراموش نکرده است، گفت: ما هیچ نفوذ اسرائیل در خلیج فارس را نمی پذیریم. ملت ها نیز مخالف عادی سازی هستند».

دیدگاهتان را بنویسید