رابرت مالی و سفیر ایران در سازمان ملل بارها با یکدیگر دیدار کرده اند/ دیپلمات ها می گویند که مبادله زندانیان درهای گفتگو را باز می کند، اما توافق موقت یک گزینه بالقوه است/ دیپلمات: تصمیم گیری ایران آشفته است. ممکن است ناخواسته وارد جنگ با اسرائیل شود

رابرت مالی و سفیر ایران در سازمان ملل بارها با یکدیگر دیدار کرده اند/ دیپلمات ها می گویند که مبادله زندانیان درهای گفتگو را باز می کند، اما توافق موقت یک گزینه بالقوه است/ دیپلمات: تصمیم گیری ایران آشفته است.  ممکن است ناخواسته وارد جنگ با اسرائیل شود

آمريكا و اروپا درباره چگونگي تعامل با ايران بر سر فعاليت‌هاي هسته‌اي آن بحث‌ها را از سر گرفته‌اند. این اقدام نشان‌دهنده تغییر دیدگاه غربی‌ها و ترس از تشدید بحران است.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشت: آمریکا و اروپا گفتگوها در مورد چگونگی تعامل با ایران بر سر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را از سر گرفته‌اند، زیرا نگرانی‌ها از اینکه توسعه جدی برنامه هسته‌ای این کشور می‌تواند منجر به جنگ منطقه‌ای شود، افزایش یافته است.

این اقدام نشان‌دهنده تغییر دیدگاه غربی‌ها است و بر نگرانی‌ها در مورد تشدید بحران تاکید می‌کند، زیرا تهران اورانیوم غنی‌سازی کرده است تا جایی که مقامات آمریکایی در ماه‌های اخیر هشدار داده‌اند که ممکن است در کمتر از دو هفته مواد کافی به پایان برسد. برای تولید سلاح های هسته ای

یک دیپلمات غربی گفت: «اکنون مشخص شده است که برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران به یک برنامه دیپلماتیک فعال نیاز داریم، نه اینکه اجازه دهیم به بیراهه برود». چیزی که من را نگران می کند این است که تصمیم گیری ایران نامنظم و نامنظم است و ممکن است ناخواسته وارد جنگ با اسرائیل شود.

در ماه‌های اخیر تماس‌هایی با مقامات ایرانی وجود داشته است، از جمله دیداری در اسلو در ماه مارس بین مقامات به اصطلاح E3 – فرانسه، آلمان و بریتانیا – و مذاکره‌کننده ایرانی علی باقری کنی.

دیپلمات ها و تحلیلگران می گویند که راب مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، چندین بار با امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد، که پیش از اعزام به نیویورک در ماه سپتامبر، از مقامات ارشد شورای عالی امنیت ملی بود، دیدار کرد.

گمان می‌رود این گفتگوها اولین تماس مستقیم بین مقامات آمریکایی و ایرانی از زمانی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال 2018 با خروج از برجام، بحران را آغاز کرد.

یک منبع نزدیک به دولت آمریکا گفت که این مذاکرات عمدتاً بر روی امکان مبادله زندانیان با ایران متمرکز بود.

تهران حداقل سه شهروند ایرانی-آمریکایی را زندانی کرد.

هفته گذشته، تهران با مبادله زندانیان با بلژیک موافقت کرد و دو اتریشی را که در ایران نگهداری می شدند، آزاد کرد. تبادل موفقیت آمیز اسیران ایالات متحده می تواند جو را برای هر گونه مذاکرات هسته ای بهبود بخشد.

در انتخابات، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قول داد در صورت بازگشت تهران به برجام، به توافق بازگردد و تحریم‌ها را کاهش دهد. اما مقامات ایالات متحده اخیراً گفتند که یک توافق “در دستور کار نیست” و نشان می دهد که هر توافقی محدودتر خواهد بود.

دیپلمات ها و تحلیلگران می گویند گزینه های بالقوه شامل نوعی توافق موقت یا اقدامات کاهش تنش از سوی هر دو طرف است که بر اساس آن ایران سطح غنی سازی خود را در ازای برداشتن برخی تحریم ها کاهش می دهد.

دیپلمات دیگری که در جریان این مذاکرات قرار گرفت گفت: تبادل اسرا راه را برای مذاکره باز می کند. بعید است که توافق هسته ای وجود داشته باشد، اما شاید نوعی توافق موقت یا توافق موقت [در برابر توقف]رو به جلو باشد

یک مقام آمریکایی گفت: واشنگتن همیشه معتقد بوده است که بهترین راه برای اطمینان از اینکه ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نکند، دیپلماسی است و افزود: اما ما چیزی برای اعلام نداریم و هیچ گزینه ای را از روی میز رد نکرده ایم. “

ایران اورانیوم را با خلوص 60 درصد غنی می کند.

صنم وکیل، کارشناس مسائل ایران در اندیشکده چتم هاوس، می‌گوید: «تلاش‌هایی برای بازاندیشی درباره بحران وجود دارد. این بسیار ضروری است زیرا ایران یک کشور آستانه هسته ای است. حالا همه دنبال چیزی مثل چسب زخم هستند.»

با این حال، در مورد جدی بودن ایران و اینکه آیا بایدن مایل به مذاکره برای یک توافق در آستانه انتخابات باشد تردیدهایی وجود دارد.

علی واعظ، کارشناس مسائل ایران در گروه بین‌المللی بحران، گفت: تروئیکای اروپایی بیشتر به واشنگتن نگاه می‌کند تا ببیند آیا دولت بایدن تصمیمی خواهد گرفت یا خیر، اما آنها سردرگم هستند زیرا ایالات متحده فقط می‌خواهد با این موضوع برخورد کند تا اینکه پس از انتخابات 2024.” hide نگرانی اصلی در اینجا انتخاب مجدد بایدن است.”

دیدگاهتان را بنویسید