توصیه رهبران به کارمندان دولت که راه را برای صنعت هموار می کنند / چرا پس از گذشت 56 سال از تولید، صنعت خودرو همچنان از نظر کیفیت و قیمت عقب است؟


ساعت: 11:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۳
کد خبر: 1805357

سخنگوی کمیسیون صنعت مجلس در گفت و گو با دانا;

سخنگوی کمیسیون صنعت و معدن مجلس با بیان اینکه انتقاد رهبر معظم انقلاب از کیفیت و قیمت خودرو به دلیل نارضایتی مردم از خودروسازان نشان از بزرگواری ایشان دارد، گفت: از نظر کیفی گام موثری برداشته نشده است. ، تولید صنعتی و قیمت.

روح الله جانی عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص انتقادات و توصیه های مقام معظم رهبری در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان صنعتی و گلایه های آنان گفت: مردم از صنعت تولید به ویژه خودروسازان از نظر کیفیت و توزیع ناراضی هستند و به شدت از این مشکل گلایه دارند. «این موضوع با توجه به درخواست مردم در اظهارات مدیریت نیز منعکس شد.

زیان انباشته بیش از 100 تریلیون خودروساز

وی ادامه داد: از سوی دیگر خودروسازان مدت هاست از گرانی مواد اولیه و دستمزد در کنار فروش سفارشات و افزایش زیان انباشته بالای 100 هزار میلیاردی برای این صنایع گله مند هستند و اشرافیت خود را نشان می دهند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در واقع نظر رهبر معظم انقلاب بر این بود که صنایع در ازای حمایت می توانند به کیفیت و قیمت رضایت داشته باشند و صنایع موفقی مانند موشکی و صنایع دفاعی را الگو قرار دهند. کشور ما و جوانان ما توانسته اند در مدت کوتاهی به دستاوردهایی برسند که بسیاری از کشورهای بزرگ جهان به ظرفیت و توانایی ما پی ببرند.


چرا پس از گذشت 56 سال از تولید خودرو، گام موثری در جهت ارتقای کیفیت برداشته نشده است؟

عباسپور گفت: نکته اینجاست که وقتی توانستیم در صنعتی مانند موشک های زنانه که تجربه ای در آن نداشتیم چنین پیشرفتی داشته باشیم، چرا صنایعی مانند خودرو و لوازم خانگی که زمینه ساخت بسیار قدیمی تر از آن صنایع داشتند، باز هم شکست خوردند. برخی کشورها کسانی که دیرتر از ما وارد این صنایع شدند، امروز در دنیا موفق‌تر بودند.

وی افزود: باید به دنبال چه چیزی بود که با گذشت 56 سال از تولید خودرو هنوز گام موثری در زمینه کیفیت و تولید صنعتی و قیمت پایه برداشته نشده است.


چرا وزارت صمت قانون را اجرا نکرد؟

این نماینده مردم در مجلس گفت: مجلس در سال 1386 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان را تصویب کرد که مسئولیت اجرایی آن به وزارت صمت محول شد. از سوی دیگر در سال 1389 قانون ارتقای کیفیت خودروها در مجلس تصویب شد.

عباسپور ادامه داد: متاسفانه در دوره های گذشته وزرای صمت در اجرای این دو قانون کوتاهی کردند، در حالی که طبق این دو قانون موظف بودند سیاست ها و استانداردهایی را برای رقابت پذیری و ارتقای کیفیت آلایندگی و مصرف بهینه سوخت نهادینه کنند. برای اعمال صحیح این قوانین، آنها باید بپذیرند که این روند در این دوره ها به درستی اعمال نشده است.


دولت باید انتخاب مدیران خودرو را به بخش خصوصی بسپارد

سخنگوی کمیسیون صنعت و معدن مجلس گفت: از سوی دیگر امروز صنعت خودرو در دست دولت است که طبق آخرین آمار 6 درصد دولت در ایران، خودرو و حدود 17 درصد است. در سایپا؛ همچنین مدیریت قوه قضائیه در اختیار دولت است که باید این اختیارات را به بخش خصوصی تفویض کند تا آنها بتوانند مدیران خود را انتخاب کنند و دولت باید در انتخاب مدیران به بخش خصوصی اجازه تصمیم گیری بدهد.

وی تاکید کرد: اگر بخش خصوصی وارد صنعت خودرو شود بسیاری از مشکلات خود به خود حل می شود. کمیسیون صنعتی در تلاش است تا هر چه زودتر این تحولات در این صنایع رخ دهد تا بتوانند نقش بیشتری در سازمان تجارت جهانی (WTO) و در اقتصاد جهانی بدون مرز داشته باشند.

عباسپور گفت: مدیران صنعت باید در نظر داشته باشند که روند اقتصادی در این حوزه ها تغییر خواهد کرد و کیفیت به حدی خواهد رسید که رقابت پذیری صنایع ما به ویژه در صنعت خودرو و لوازم خانگی به حدی خواهد رسید که ابتدا بازار داخلی و سپس بازار جهانی چیزی برای گفتن دارد.



انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید