عقب نشینی روسیه راه را برای احیای بورژوا هموار کرد. احتمال نرمش از سوی آمریکایی ها وجود دارد

عقب نشینی روسیه راه را برای احیای بورژوا هموار کرد.  احتمال نرمش از سوی آمریکایی ها وجود دارد

روز جدید محبعلی گفت: معتقدم آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها علاقه‌مند به یک توافق سریع هستند تا تمام تلاش خود را برای مناظره روسیه و اوکراین انجام دهند و در حال حاضر تمرکز خود را بر ایران و خاورمیانه کاهش دهند.

مدیرکل پیشین وزارت امور خارجه در امور میانه گفت: روس ها از موضع اولیه خود مبنی بر اینکه روابط تجاری، نظامی و اقتصادی آنها با ایران خارج از محدوده تحریم های آمریکا است، عقب نشینی کرده اند و این راه را برای توافق باز می کند. شرق. اما به ایران نیز بستگی دارد. چون آقای امیر عبداللهیان گفت که هنوز چند سوال در انتظار پاسخ آمریکایی هاست

قاسم محبعلی در پاسخ به این سوال که احتمال احیای برجام قبل از عید وجود دارد، گفت: پیش بینی سخت است. روس ها از موضع اصلی خود عقب نشینی کردند و آمریکایی ها اجازه دادند همکاری هسته ای روسیه با ایران در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل ادامه یابد. روس ها از موضع اولیه خود مبنی بر اینکه روابط تجاری، نظامی و اقتصادی آنها با ایران باید خارج از محدوده تحریم های آمریکا باشد، عقب نشینی کردند و این درها را برای توافق باز می کند. اما به ایران نیز بستگی دارد. چون آقای امیر عبداللهیان گفت چند سوال هست که منتظر جواب آمریکایی هاست. می توان به توافق رسید و حتی در مقابل ایران نرمش نشان داد. این یک فرصت تاریخی برای ایران است تا بتواند در بهترین شرایط توافق و شورای امنیت سازمان ملل را احیا کند.

وی درباره مسائل دیگر گفت: احتمالا یکی از موضوعات باقی مانده تحریم سپاه است و دیگری درباره افرادی است که خارج از برجام تحریم شدند. آنها باید بررسی کنند که آیا امکان دستیابی به توافق وجود دارد یا خیر. وی افزود: معتقدم آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها علاقه‌مند به توافقی سریع هستند تا تمام تلاش خود را در بحث روسیه و اوکراین انجام دهند و فعلا توجه خود را به ایران و خاورمیانه کاهش دهند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل تاکید کرد: می توان با این تفاسیر موافق بود و حتی در برابر ایران نرمش نشان داد. این یک فرصت تاریخی برای ایران است تا بتواند در بهترین شرایط توافق و شورای امنیت سازمان ملل را احیا کند.

محبعلی در ارزیابی خود از امتیازات آمریکا به روسیه گفت: آمریکا امتیاز خاصی به روسیه نداده است. فقط مربوط به بوشهر و حضور روس ها در مسائل مربوط به برجام بود. روس‌ها در بیانیه خود می‌خواستند روابط تجاری، نظامی و اقتصادی آنها با ایران از تحریم‌های آمریکا و اروپا خارج شود که نپذیرفتند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص سفر امیرعبدالیان به مسکو گفت: به نظر می رسد استقبال روس ها از امیرعبدالیان با گذشته متفاوت بوده است. در گذشته چنین توافقی با ایران در روسیه وجود نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید