تولید مبتنی بر دانش؛ مسیر عبور از تحریم ها/ تولید دانش بنیان در جمهوری اسلامی ایران راه را برای توسعه هموار می کند


ساعت: 10:41
تاریخ انتشار: 1401/01/30
کد خبر: 1823062

دانش‌سازی برای ایجاد اشتغال و غلبه بر تحریم‌ها یکی از مهم‌ترین راهکارهای رونق اقتصادی است. بر این اساس، توجه ویژه به سرمایه انسانی نخبه و توانمندسازی آن در تصمیم گیری و گسترش تأثیر فناوری در صنایع کلیدی و ظرفیت های مغفول مانده می تواند به رونق اقتصادی دانش پایه دست یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، نامگذاری سال 1401 از سوی رهبر معظم انقلاب به نام تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال و وقف چندین ساله ایشان به بحث تولید و ایجاد اشتغال و حمایت، نشان از این مهم دارد که دانش بنیان می تواند برای آن باشد. ایجاد اشتغال و غلبه بر تحریم ها یکی از مهم ترین راهبردهای اقتصادی کشور است.

اما این موضوع هنوز و آنطور که باید محقق نشده است و نباید شعار سال را فقط در بنرها و تیترها نوشت، زیرا این اقدام باید در اعتقادات گنجانده شود و در عمل نشان داده شود و همه در این مورد و مردم و جوانان و بوروکرات ها در بحث تولید و دانش بنیان و اشتغال زایی دوگانه دارند.

امروزه پارک های علم، پژوهش و فناوری نقش بسیار مهمی را برای اقتصادهای نوظهور ایفا می کنند، پارک های علم و فناوری علاوه بر ایجاد فرصت برای شرکت های کوچک و متوسط ​​مبتنی بر دانش و کارآفرینی در یک محیط اقتصادی، بستر لازم برای انتقال فناوری را نیز فراهم می کنند. و ارزش توسعه، جذب و سرمایه گذاری خارجی و ورود کارآفرینان و واحدهای صنعتی به بازارهای جهانی را فراهم می کنند.


37a104b4 61ea 4dc6 9083 50b9e0660e6e خبر خاکستری




تولید دانش بنیان در جمهوری اسلامی ایران راه را برای توسعه هموار می کند

حامد کادرزاده، کارشناس مسائل اقتصادی درباره شعار سال با عنوان تولید دانش بنیان و استقراض گفت: اما اگر به عمق این شعار نگاه کنیم، تفاوت بسیار چشمگیری با دیگر شعارها داریم. توسعه پایدار کشور

وی گفت: وقتی از تولید صحبت می کنیم، تولید علاوه بر مطلوبیت است، مطلوبیت قدرت ارضای میل در کالا و خدمات است، اما هرگونه ایجاد مطلوبیت، تولید نیست و تولید ارزش و مبادله خارجی و اقتصادی دارد.

وی افزود: تولید از چنان ویژگی برخوردار است که مبتنی بر دانش است و امروز تولید دانش بنیان است که نیاز اساسی جامعه بشری به ویژه جمهوری اسلامی ایران است که در مسیر توسعه قرار گرفته است.


b16f5e4f e82c 4240 8ab4 460bcd6811ff خبر خاکستری




اشتغال لزوماً به معنای حفظ مشاغل موجود نیست

کادرزاده افزود: طبیعتاً تولید دانش بنیان می تواند اشتغال زایی کند، اما اشتغال لزوماً به معنای حفظ مشاغل موجود نیست، بلکه دانشی است که مشاغل جدید ایجاد می کند و مشاغل قابل تنظیم برای تغییر و سازگاری با ساختار موجود است. در یک کلام می توان گفت که شعار سال 1401 شعاری است که به تغییرات ساختاری در سیاست اقتصادی کشور اشاره دارد.

وی خاطرنشان کرد: لزوما تامین پول و تجهیزات برای ایجاد اشتغال کافی نیست بلکه باید تولید دانش بنیان را فراهم کرد بنابراین در سال 1401 تبیین صحیح این شعار گام برداشتن به سمت دانش و کار اساسی بود که بسیار مهم است. که دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و فعالان اقتصادی جامعه با یکدیگر هماهنگ شده و در این راستا و اجرای آن گام بردارند.

وی افزود: بیش از 120 واحد فناور در کردستان فعال است که از این تعداد 26 واحد در مرحله پارک، 78 واحد در مرحله رشد و 16 شرکت در مرحله پیش توسعه هستند.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان گفت: 36 شرکت دانش بنیان در استان کردستان وجود دارد که تاکنون برای 850 نفر در رشته های IT، ICT، شیمی، زیست شناسی و کشاورزی و علوم انسانی شغل ایجاد کرده اند.

حامد قادرزاده افزود: اعتقاد بر این است که با ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی، اعتبار خوبی از دانشجویان در ارائه پایان نامه های مسئله محور حمایت می شود.

وی در خصوص صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان گفت: این شرکت ها در سال گذشته یک میلیون دلار خدمات مهندسی به خارج از کشور صادر کردند و در مجموع بالغ بر 56 میلیارد تن درآمد داشتند.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان همچنین به مهمترین برنامه های پارک در سال جاری در راستای گسترش فعالیت شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: شامل می شود.

وی با بیان اینکه کردستان به عنوان پایلوت اجرای پردیس بین المللی فناوری در مریوان انتخاب شده است، افزود: طرح پیشرانه آن تدوین شده و پردیس های فناوری هم در شهرها و هم در اقلیم عراق راه اندازی می شود.


news danesh خبر خاکستری


حمایت از اشتغال زایی و تولید دانش بنیان یکی از رویکردهای اصلی بخش خصوصی و دولتی در استان کردستان است.

فاروق کیخسروی نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در راستای شعار سال در استان کردستان، حمایت از اشتغال زایی و تولید دانش بنیان را یکی از رویکردهای اصلی بخش خصوصی و سازمانی دانست. بخش دولتی در استان کردستان. از استان کردستان برای بازاریابی مناسب در این بخش یکی از رویکردهای اتاق بازرگانی سنندج و سایر سازمان های بخش خصوصی است.

وی افزود: اقلیم کردستان عراق یکی از مهم ترین بازارها برای ماست و به همین دلیل باید با برگزاری نمایشگاه های مختلف سهم بیشتری از این بازار به دست آوریم.

وی با اشاره به هماهنگی اولیه برپایی نمایشگاهی از محصولات و توانمندی های حوزه دانش در سلیمانیه عراق گفت: در این نمایشگاه تلاش می شود ظرفیت های این بخش ارائه شود تا بتوانیم شرایط توسعه صادرات را فراهم کنیم. .

بنابراین گزارش ویژه توجه ویژه به نیروی انسانی نخبه و توانمندسازی آنها در تصمیم گیری، گسترش نفوذ فناوری در صنایع بزرگ و ظرفیت های مغفول مانده استان از مولفه های مهم برای اجرای فرامین مقام معظم رهبری است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید