تحریم ها در گرو اقتصاد دانش بنیان است/ تولید و اشتغال دانش بنیان، سه روی تحریم اقتصادی


ساعت: 11:12
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1818307

شعار جدید امسال اهمیت اشتغال و تولید دانش بنیان را نشان می دهد اما این امر نیازمند برنامه ریزی و حمایت همه جانبه از فعالان این عرصه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Kum فردا مقام معظم رهبری هر سال در اولین لحظات سال نو علاوه بر تبریک سال نو به ملت ایران، در پیامی نام سال جدید را نیز اعلام می کنند تا نظم صحیح کشور برای سال آینده مشخص شود. .
امسال در نخستین لحظات قرن جدید، رهبر معظم انقلاب شعار سال «تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال» را اعلام کردند که نشان می دهد امسال کشور مسیر اقتصادی مبتنی بر تولید داخلی را طی خواهد کرد. و قدرت امسال تولید با هر دو بازوی مبتنی بر دانش و ایجاد اشتغال نقش آفرینی می کند تا از منابع بهینه استفاده شود تا از رانت های غیرمولد و شایسته سالاری جلوگیری شود.

اقتصاد دانش بنیان جهش بزرگی در اقتصاد ایران ایجاد خواهد کرد

از این رو، حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه کوم در گفت و گو با خبرنگار کوم فردا، با تبریک فرا رسیدن سال نو با شعار سال، گفت: در راستای تقویت تولید ملی و اشتغال است. و افزایش شرکت های دانش بنیان.
رشد اقتصاد کشور از طریق گذار به اقتصاد دانش بنیان
وی ادامه داد: و امسال این موضوع را به عنوان شعار سال جدید برای رشد اقتصاد کشور و اصلاحات اقتصادی انتخاب کرد و تاکید کرد که باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم.
حجت الاسلام ملک زاده با اشاره به راهکارهای دستیابی به این هدف گفت: از نظر کارشناسان اقتصاد دانش بنیان عامل اصلاحات و رشد اقتصادی در کشورها است و در شرایط فعلی می تواند جهش بزرگی در اقتصاد ایران ایجاد کند. به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر به ویژه در جلسات نخبگان، پژوهشگران و دانشگاهیان بر حمایت از شرکت های دانش بنیان تاکید می کنند که «برای رشد و اصلاح امور اقتصادی کشور باید قاطعانه به سمت دانش حرکت کرد. – اقتصاد مبتنی بر.
یکی از اعضای انجمن پژوهش های سیاسی حوزه علمیه کوم گفت: تجربه نشان داده است که شرکت های دانش بنیان در هر حوزه ای که فعال بوده اند، رشد و توسعه کشور را در این زمینه تضمین کرده اند. امسال تمرکز رهبر عالی بر تقویت آن دسته از شرکت های کشاورزی است که تاکنون کمتر مورد توجه مقامات قرار گرفته اند. وی گفت: متاسفانه بخش کشاورزی کمی از حوزه صنایع دانش بنیان و خدمات و امثال آن فاصله دارد. اگر شرکت‌های دانش‌بنیان را در کشاورزی افزایش دهیم و دانش را در حوزه کشاورزی به کار ببریم، می‌توانیم از آن نهایت استفاده را ببریم، بهره‌وری خود را افزایش دهیم…».
وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع تولید که به درستی مقام معظم رهبری آن را کلید حل معضل اقتصادی امروز جامعه ما خواندند، شعار سال جدید «جهش تولید دانش بنیان» باید فوری باشد. طرح در اقتصاد در کنار. دستگاه های مختلف باید کار کنند و تمام ظرفیت کشور در حوزه آموزش و پژوهش، صنایع اقتصادی، صنعت کشاورزی و سایر بخش ها با رویکرد دانش بنیان در تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان راه اندازی شود. تمرکز دولت خدمتگزار بر این امر قطعاً تأثیر بسزایی در خنثی سازی تحریم های سرکوبگرانه خواهد داشت. زیرا محور اصلی تولید دانش بنیان علم و دانش است که هرگز نمی توان آن را تحریم کرد.

f587ebc2 f8cc 43c6 8763 fe63b56261b3 خبر خاکستری

تولید دانش محور تنها عامل استقلال است




همچنین در همین راستا حجت الاسلام والمسلمین حسن غفاری فر، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با کم فردا گفت: شرکت های دانش بنیان وظیفه دارند نیازهای جامعه را شناسایی و الگوبرداری کنند و تامین کنند. کالاهای مورد نیاز جامعه در برابر شرکت ها کپی کنید.
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: کارهای بزرگی از اول انقلاب انجام شده که امروز قدرت کافی برای دور زدن تحریم ها را داریم اما انتقاد رهبر معظم انقلاب این است که ما جزو آن چیزی هستیم که باید باشیم. به دور از آن چیزی که هستیم، برای حفظ ایران و رسیدن به جمعیت 150 میلیونی در دهه سوم قرن پانزدهم به یک اقتصاد فعال نیاز داریم.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: حرکت به سمت خودکفایی بنیادین به سمت استقلال به جای کپی و مونتاژ کارخانه هایی که ما از آنها خبر نداریم، تنها راه ایران برای رسیدن به استقلال کامل و قطع وابستگی علمی به خارج از کشور است. در این راه مردم همیشه تلاش می کنند و در دو سال اخیر مردم متوجه شده اند که مدیران نالایق به دنبال آزادی مردم نیستند بلکه به دنبال نابودی دولت هستند و بحران ایجاد نکردند امید ملت را به حرکت سوق می دهد. و هر زمان که ملت حرکت می کند، ما به نتایج خوبی می رسیم.

اقتصاد کشور در داخل کشور رونق دارد




نگاه به غرب در دولت قبل و ربط دادن مشکلات اقتصادی کشور به نتیجه مذاکرات هسته‌ای آسیب‌های فراوانی به همراه داشته و تهدیدها و فشارها را بر ملت ایران افزایش داده است. در حالی که به جای انتظار بیهوده برای رفع تحریم ها، بر تقویت اقتصاد ملی و تولید ملی و رشد شرکت های دانش بنیان تمرکز کردند، امروز مردم ایران کمتر تحت فشار تحریم ها قرار خواهند گرفت.
در برخی از دولت های گذشته توجه به توسعه اقتصادی به سبک غربی نه تنها از فشار اقتصادی بر ملت ایران کاسته نشده، بلکه فاصله طبقاتی و شکاف های اجتماعی را افزایش داده است. بزرگ‌ترین قربانیان این وضعیت، گروه‌های آسیب‌پذیر و مسلطی بودند که در تمام سختی‌ها و تهدیدات علیه جمهوری اسلامی، چه در دوران جنگ تحمیلی و چه در دوران تحریم‌های اقتصادی، در کنار نظام و انقلاب ماندند.
بنابراین الگوی رشد و توسعه اقتصادی مطلوب نظام اسلامی، رشد اقتصادی همراه با عدالت و بدون غفلت از عدالت در توسعه اقتصادی مورد نظر ماست. از این رو رهبر معظم انقلاب با تاکید بر ایجاد رشد اقتصادی در کنار عدالت در جمهوری اسلامی گفتند: اگر در کشور [رشد] اقتصاد عادلانه ایجاد می شود، همه زمینه های پیشرفت فعال می شود و کشور پیشرفت واقعی خواهد کرد.

66cea414 1b1b 44a5 bcc1 1aa039076753 خبر خاکستری

تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال، سه بعد تحول آفرین اقتصاد




در همین حال حجت‌الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفت‌وگو با کم‌فردا گفت: معمولاً در فرمایشات رهبر معظم انقلاب به این امر تصریح شده است. ساماندهی شود و کشور را در راه قرار دهد. «پیشرفت کنید، در میدان عمل و کار و تلاش گسترده ظهور کنید تا آگاهی حضرتعالی از نیازها و مشکلات اساسی کشور عامل اصلی معرفی سال ها.
ثبت نام برای چندین سال عملی بوده است
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: نکته مهم در نامزدی سنوات جدیت آنها در بعد عملی است نه شعاری; در واقع باید با ارائه طرح ها و برنامه های مفید و دست یافتنی و بسترسازی برای دستیابی به اهداف تعیین شده، اهداف نامگذاری سال ها را تضمین کرد تا زنجیره حروف سال جلوه ای کاربردی داشته باشد، هرچند بدترین آسیب در این امر باشد. در مورد نامه های سال
وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بارها بر اقتصاد مقاومتی تاکید کرده اند. اقتصاد مقاومتی نظریه ای کل نگر است که پویایی، قدرت و استقلال اقتصاد را تعیین می کند، بنابراین نیاز به اقتصاد مقاومتی، پویایی و تناسب آن نه تنها رقابتی است، بلکه در انحصار بخش های حیاتی اقتصاد، دانش و اشتغال زایی است. می تواند راه را برای توسعه اقتصادی مناسب هموار کند.

درخواست رهبر عزیزمان از دستگاه ها و سران قوا و بویژه از دولت برای حل مشکل اقتصادی در واقع خواسته به حق مردم عزیزمان است. «تولید دانش بنیان با رویکرد اشتغال زایی، راهبرد اصلی دستیابی به اقتصاد پایدار، دستیابی به استقلال اقتصادی و شکستن وابستگی های آزاردهنده در اقتصاد و معیشت مردم است.




شعار سال 1401 مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است




در همین حال، محمود عباس زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جمع خبرنگاران گفت: در واقع شعار امسال چراغ راه رفع نیازهای کشور از طریق دستاوردهای داخلی و داخلی است چرا که دانش بنیان نقش بسزایی دارد. فناوری‌ها در تولید و بومی‌سازی علم.
وی با بیان اینکه اشتغالزایی بسیاری از مشکلات فرهنگی، امنیتی و اجتماعی را حل می کند، ادامه داد: از این رو با توجه به محدودیت های مستکبران غربی، گذار به اقتصاد مستقل و مقاومتی بیش از پیش احساس خواهد شد.
نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اقتصاد مولد محصول اقتصاد دانش بنیان است، افزود: سال شعار است.

به هر حال آنچه مسلم و کاملاً واضح است این است که تحقق شعار «تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال» بدون شک نیازمند عزم جدی مسئولان و برنامه ریزی و هدف گذاری برای دستیابی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید