اقتصاد کشور مبتنی بر تولید و توسعه صنعت دانش بنیان است/ تنها با شعار نمی توان به اهداف مقام معظم رهبری دست یافت.


ساعت: 08:36
تاریخ انتشار: 1401/01/07
کد خبر: 1817912

محمد باچمن با بیان اینکه اقتصاد کشور مبتنی بر تولید و توسعه صنعت دانش بنیان است، گفت: یکی از موضوعاتی که باید بتوانیم در این حوزه فعالیت کنیم، فروش دانش ثروت آفرین و خلق است. مشاغل دانش بنیان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد باچمن در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: یکی از موضوعاتی که در دنیای امروز از نظر اقتصاد و اشتغال زایی حائز اهمیت است، بحث اقتصاد دانش بنیان است.

رهبر اکوسیستم فناوری و دانش بنیان افزود: به جای اینکه در دنیای امروز به فکر تولید و فروش محصول باشیم، باید به فکر تولید ایده، تفکر و دانش باشیم تا بتوانیم از طریق فروش ایده و دانش کسب درآمد کنیم و این می تواند در ایجاد شغل بسیار موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که سال هاست در کشور ما مورد توجه بوده و مقام معظم رهبری همواره بر آن تاکید داشته اند در حوزه اقتصاد و دانش بنیان است تا جایی که امسال شعار سال را اختصاص دادند. به این موضوع با تولید علم و دانش.

باخمن گفت: نکته مهم این است که مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید کامل و به موقع داشته اند و خاطرنشان کردند که این موضوع نباید فقط به شعار مسئولان تبدیل شود، یعنی از این پس باید برای اجرای آن تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور مبتنی بر تولید و توسعه صنعت دانش بنیان است، ادامه داد: یکی از مسائلی که باید بتوانیم در این حوزه فعالیت کنیم، فروش دانش ثروت آفرین و ایجاد اشتغال است. در زمینه در این زمینه می توانیم محصولاتی را در رقابت جهانی تولید کنیم.

باخمن گفت: برای این منظور باید حمایت ها از قالب کلامی خارج شود و برای اجرای حمایت ها تلاش کنیم تا بتوانیم در این زمینه به درستی کار کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حوزه های دانش بنیان معمولا بر اساس آن شکل می گیرند، باید در این زمینه به ویژه در زمینه اینترنت و سرعت اینترنت تلاش زیادی کنیم.

رهبر فناوری و اکوسیستم دانش بنیان افزود: باید از بدو تولد شرکت‌ها و ایده‌های مبتنی بر دانش را دنبال کرد که تا سنین بزرگسالی می‌تواند ایده‌ای در ذهن باشد و سپس اطمینان حاصل کرد که این شرکت‌ها ساختار منظمی دارند و وارد می‌شوند. فرآیندهای بازار سرمایه را متمرکز کند.

وی بیان کرد: نکته مهم دیگر در این زمینه توقف آمارگیری است که هم اکنون حدود 6500 شرکت دانش بنیان و 1500 شرکت خلاق داریم که البته در رده شرکت های دانش بنیان کشور قرار ندارند.

باخمن گفت: باید جایگاه شرکت های دانش بنیان استان کرمانشاه را نسبت به کشور بسنجیم، آمار فعلی این است که کمتر از 60 شرکت دانش بنیان در استان کرمانشاه داریم، یعنی. سهم شرکت های دانش بنیان در استان زیر یک درصد است که باید سیاست، حاکمیت و نگرش را نسبت به این موضوع تغییر دهیم.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه راهی که امروز طی کرده ایم چیزی است که عقب ماندگی ما را نشان می دهد بنابراین باید در این زمینه تلاش کنیم.

رهبر اکوسیستم فناورانه و دانش بنیان گفت: اولین قدم رسیدن به استاندارد کشور است و پس از آن می توانیم جایگاه خود را ارتقا دهیم.

باخمن گفت: در حال حاضر بر اساس تحقیقات انجام شده سهم شرکت های دانش بنیان و محصولات دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی استان حدود 2 درصد است. افزایش کل اقتصاد کشور به بیش از 10 درصد برای یک برنامه 3-4 ساله و این نیاز به یک تیم مدیریتی و زیرساخت قوی دارد.

وی گفت: از سوی دیگر وقتی این اعداد را در استان مقایسه می کنیم همچنان از نظر جمعیت و مساحت استان زیر یک درصد و کمتر از کشور است.

باخمن بیان کرد: نکته دیگری که متاسفانه در حوزه دانش بنیان در استان کرمانشاه هرگز به آن پرداخته نشده و به استان ما لطمه زده است، موضوع پارک علم و فناوری است.

وی افزود: در حال حاضر حدود 52 پارک علم و فناوری در کشور داریم که یکی از آنها در استان کرمانشاه فعالیت می کند. باید ببینیم این پارک علم و فناوری که در استان فعالیت می کند، اگر متعلق به وزارت علوم باشد، متعلق به کدام نهاد است، ادامه داد: باید طبق اساسنامه وزارت علوم ادامه پیدا کند، هرچند تخلف شده است. .

باخمن بیان کرد: اگر پارک علمی کرمانشاه به جهاد دانشگاهی پیوند خورده باشد، باید بر اساس ساختار خود عمل کنند و وابسته به بودجه استانی نباشند، چرا که جهاد دانشگاهی نیز یک نهاد مالی است و نیازی به گرفتن آن از دولت نیست. بودجه ها

وی ادامه داد: بهتر است بودجه‌های دولتی به پارک‌های علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی رازی و رازی دانشگاه که مجوز دریافت کرده‌اند هدایت شود. ما باید در این مورد شفاف صحبت کنیم، باید ببینیم کجا هستیم و کجا هستیم. هستند. «مسیری که طی خواهیم کرد و به کجا می رویم و این موضوع با جلسات حل نمی شود.

رهبر فناوری و اکوسیستم دانش بنیان گفت: برای این منظور باید جلسات کارشناسی برگزار شود و کارشناسان این حوزه وارد موضوع شوند و مسیر آن را مشخص کنند، اما متاسفانه تا به امروز هیچ برنامه ای برای این امر نداریم. سوالات و شعارهایی در روستاها شنیده می شود: «این فقط در حد توانمندسازی افکار است.

وی افزود: صندوق هایی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان تعریف شده است، اما باید نظم و ترتیب ایجاد شود زیرا در پارک علم و فناوری صندوقی داریم که شاید نتواند به همه شرکت ها به درستی خدمات ارائه کند، به طوری که لازم است. تعداد این صندوق ها را افزایش دهیم تا بتوانیم از خطوط اعتباری موجود در کشور استفاده کنیم.

باخمن خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم این راهی را که امروز به آن رسیده ایم ادامه دهیم، تنها استانی که از شعار سال سوء استفاده نمی کند و دوباره راه را اشتباه می رود استان کرمانشاه خواهد بود.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم یک‌باره از دانشگاه‌ها یا استان‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان را مطالبه کنیم، اما این شرکت‌ها نیازمند مسیری هستند که باید طی کنند و این بار باید ایده‌هایی را پرورش دهند که ابتدا باید در یک رویداد استارتاپی ارائه شود. در مرکز رشد ارائه شود و در صورت دارا بودن ویژگی های دانش بنیان، تبدیل به یک شرکت دانش بنیان شود.

باخمن گفت: باید همه مولفه ها را بررسی کنیم و نقاط ضعف را استخراج کنیم و ببینیم چرا تولید کرمانشاه در سال های اخیر اینقدر کم بوده است و تنها با شعار نمی توانیم به اهداف مقام معظم رهبری دست پیدا کنیم، زیرا مقام معظم رهبری فرمودند نیازی نیست. برای تغییر فرم فقط به کار و تلاش نیاز دارید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید