انتقاد مجلس از کیفیت، قیمت و انحصار خودرو/ آشفتگی بازار خودرو به دلیل مدیریت ضعیف که مردم برای آن هزینه می کنند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار دیار آفتاب پرس، در خصوص وضعیت فعلی بازار خودرو و افزایش قیمت ها در ابتدای سال جدید، گفت: امروز شاهد افزایش قیمت ها هستیم.

وی افزود: چرا این دو شرکت خودروسازی داخلی با وجود داشتن تمامی امکانات و نگهداری باز هم ضرر می کنند و هزینه های بالایی دارند و مردم از قیمت ها ناراضی هستند. این به یک آشفتگی گیج کننده تبدیل شده است که واقعاً عجیب است.


با وجود توزیع تجهیزات به خودروسازان، روزانه شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم

سلیمی ادامه داد: از سوی دیگر برق ارزان و سوخت ارزان در اختیار آنها قرار می گیرد. از طرفی بازار را منحصراً در اختیار آنها قرار دادند و وام های بسیار سنگینی به آنها دادند تا تولیدشان را انجام دهند. جالب اینجاست که این دو خودروساز نیز ظلم زیادی به قطعه سازان می کنند تا جایی که گاه دو سال بعد آنها را مطالبه می کنند.

این نماینده مجلس گفت: اما با همه امتیازاتی که دارند روز به روز شاهد افزایش قیمت هستیم. دلار بالا می رود، خودشان را توجیه می کنند و قیمت ها را بالا می برند، اما وقتی پایین می آید، کالای خود را ارزان نمی کنند و حتی دوباره قیمت را بالا می برند. قیمت فولاد بالا می رود، خودروها گران می شوند، اما وقتی ارزان می شوند باز هم توجیه می شوند و قیمت ها کاهش نمی یابد. اساس قیمت گذاری اصلا مشخص نیست، امیدواریم این مبنا تغییر کند.


تلاطم بازار خودرو به دلیل ضعف مدیریتی است که مردم برای آن هزینه می کنند

وی افزود: این نابسامانی ناشی از ضعف حاکمیتی است که مردم هزینه آن را پرداخت می کنند. از طرفی مردم باید هزینه های اضافی دکل های خودروسازان را بپردازند. به راستی چرا باید جیب مردم از دستمزد هزاران کارمند و خودروساز اضافی خالی شود؟ اینها مسائلی است که مجلس باید جدی بگیرد.

سلیمی افزود: امیدواریم بتوان موضوع واردات خودرو را به صورت مدیریت شده پیگیری کرد. البته در این خصوص هیئت عالی نظارت بر هیأت نیز برحسب مقتضی ایراداتی داشت که امیدواریم بتوانیم قانع باشیم که شرایط فعلی باعث شده خودروسازان برای ارتقای خودروی داخلی تلاش نکنند.

نماینده مردم محلات و دلیجان تاکید کرد: از سوی دیگر مجلس به دنبال شناخت پلت فرم خودرو و برخی مسائل دیگر در صنعت خودروسازی است. چرا که متأسفانه خودروسازان در تحقیق و پژوهش چندانی انجام نداده اند و همین امر منشأ مشکلات و بلاهایی برای مردم بوده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید