مجلس ضعیف نمی تواند وزرا را استیضاح کند/ مجلس یازدهم ضعیف ترین مجلس پس از انقلاب است

مجلس ضعیف نمی تواند وزرا را استیضاح کند/ مجلس یازدهم ضعیف ترین مجلس پس از انقلاب است

روز جدید : استعفای حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به افزایش تقاضا برای ترمیم کابینه منجر شده است. برخی از نمایندگان مانند روح الامینی نماینده تهران خواستار استعفای دو یا سه وزیر دیگر شده اند. نمایندگان مدت هاست درخواست استیضاح برخی وزرا از جمله فاطمی امین وزیر را به هیئت رئیسه مجلس ارسال کرده اند اما هیئت رئیسه استیضاح را اعلام نکرده است. هفته گذشته اعلام شد که استفساریه اعلام شده است اما چند روز بعد تعدادی از نمایندگان برای استفساریه فاطمی امین امضای خود را پس گرفتند. از سوی دیگر روز جمعه تریبون نماز جمعه به فاطمی امین قبل از خطبه ها داده شد. ستاره صبح در همین رابطه با محمدرضا حباز نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت وگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

به نظر شما چرا برخی از امضاکنندگان استیضاح وزیر صمت امضای خود را پس گرفتند؟

به نظر من مجلس یازدهم به دو دلیل ضعیف ترین مجلس بعد از انقلاب است. دلیل اول این است که نمایندگان مجلس یازدهم با حداقل رای وارد مجلس شدند و دلیل دوم کسانی هستند که به نمایندگان فعلی در تبلیغات انتخاباتی کمک کردند و انتظار می رود امروز این کار را انجام دهند. البته این موضوع برای همه نمایندگان صدق نمی کند، زیرا برخی از آنها رای واقعی خود را در حوزه انتخابیه به دست آورده اند، اما اکثریت این مشکل را دارند.

متاسفانه برخی از نمایندگان از جایگاه خود و مجلس آگاهی کامل ندارند. امام فرمودند مجلس مسئول قضایا است و این بالاترین تعریف از بدن است اما نمایندگان حق امام را ادا نکردند و راهی را انتخاب کردند که امروز جز شرم چیزی برایشان باقی نگذاشته است.

هفته گذشته مجلس قطعنامه ای را تصویب کرد که بر اساس آن مردم و نمایندگان از حق مسلم دینی و حقی که قانون اساسی برای آنها قائل شده است، محروم شد. در واقع مجلس به جای خدمت به ارباب رجوع صدمات جبران ناپذیری را وارد کرده است.

مجلس با این مصوبه به دو نهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی اختیار داد تا مصوبات آنها به تصویب مجلس نرسد. سلب حقوق قانونی مردم توسط نمایندگان مردم بدعت است. چگونه می توان از چنین نمایندگانی انتظار اصلاح دولت داشت؟ نمایندگان نه قدرت اصلاح دولت را دارند و نه می توانند.

چندین استیضاح قبل از عید از سوی نمایندگان ارائه شد که پس از آن نمایندگان امضای خود را پس گرفتند و گفتند استیضاح باید برای سال آینده و امسال باقی بماند که در سه ماه گذشته خبری از استیضاح نیست. البته ضعیف ترین وزیر که عقل دیوانه داشت مجبور به استعفا شد. دولت نمی خواست تابو شکسته شود و باب استیضاح به مجلس باز شود.

اگر وزیر ناتوان است نباید روزی سر کار باشد اما اگر مناسب است چرا نمایندگان مجلس با افراد اصلح برخورد می کنند؟ این یک معامله دو طرفه است.

در روزهای رای اعتماد به وزارتخانه که نماینده ای له یا علیه وزیری صحبت می کرد، من که 4 دوره در مجلس بودم متوجه نشدم این نماینده موافق است یا نه. دلیل این امر این است که نمایندگان تجربه و دانش کافی برای تصمیم گیری ندارند.

به همین دلیل، نمایندگان مجلس نتوانستند شعارهای تبلیغاتی خود را اجرا کنند. قول شفافیت دادند اما به عدم شفافیت رای دادند. بهترین مثال، لایحه بودجه 1401 است. در مقایسه با تمام حساب های بودجه سالانه کشور، بودجه امسال شفافیت کمتری دارد.

نمایندگان می گویند وقتی پای صندوق می روند مردم به آنها توهین می کنند. بنابراین امید چندانی به این مجلس نیست.

اگر رئیس جمهور نمی خواهد بیش از پایگاه اجتماعی خود ضرر کند، باید به طور جدی در ترکیب کابینه تجدید نظر کند.

ایجاد سکوی نماز جمعه برای وزیری که در آستانه استیضاح است یعنی چه؟

این حرکت نشان می دهد که نمایندگان قصد جدی برای استیضاح ندارند. گذاشتن تریبون نماز جمعه به کارمند در آستانه استیضاح او را تقدیس می کند. تا نمایندگان نتوانند این وزیر را استیضاح کنند. دیوار مجلس آنقدر کوتاه شده که همه را صالح به امر و نهی می دانند سوال این است که اگر مجلس نتواند وزیری را استیضاح کند دارایی چیست؟

البته رای اعتماد رده بالای کابینه باعث شد تا امروز نمایندگان مجلس نتوانند اعضای کابینه را استیضاح کنند.

آه توآیا این به مکان نماز جمعه لطمه می زند؟

تریبون دادن به وزیر نالایق که در آستانه استیضاح است به همه چیز لطمه می زند. از همه مهمتر به باورهای مردم لطمه می زند. در اصل 84 و 86 قانون اساسی آمده است که نماینده در اظهار نظر در همه مسائل داخلی و خارجی آزاد است و در مسائل داخلی و خارجی در برابر ملت پاسخگو است. هیچکس حق ندارد نماینده ای را به خاطر اظهاراتش تحت تعقیب قرار دهد. فقط قدرت معرف زبان و تریبون آن است. نمایندگان وقتی به دولت اعتراض می کنند مورد حمله قرار می گیرند که شما از دولت انقلابی انتقاد می کنید.

نظر شما در مورد نظر نماینده اصفهان که گفته بود «دختران ایرانی بزرگتر می توانند با شیعیان کشورهای دیگر ازدواج کنند» چیست؟

من نظرم را بیان نمی کنم. من نظر قرآن را می گویم، سوره مبارکه در آیه دوم و سوم می گوید چرا به آنچه می گویید عمل نمی کنید؟ اگر کسی چیزی بگوید و عمل نکند خدا عصبانی می شود. نماینده ای که پیشنهاد داده است باید از خانواده خودش شروع کند و بعد موضوع را برای دیگران تجویز کند. اگر این کار را نکند، به فرموده قرآن، مورد غضب الهی قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید