نوری نماینده مجلس: تا امروز نمی توان از کارآمدی دولت دفاع کرد/ دولت فقط باید کابینه را نوسازی کند; استیضاح وزرا هزینه بر است/ حذف ارز ترجیحی فعلا درست نبود

نوری نماینده مجلس: تا امروز نمی توان از کارآمدی دولت دفاع کرد/ دولت فقط باید کابینه را نوسازی کند;  استیضاح وزرا هزینه بر است/ حذف ارز ترجیحی فعلا درست نبود

روز جدید رومن: نظر من این است که دولت باید تعمیرات اساسی در ساختار خود انجام دهد تا اختلافی پیش نیاید و بتواند از وضعیتی که در آن قرار دارد خارج شود. مجلس نقش نظارتی خود را دارد، اما چنین اقدامات زمان‌بر و پرهزینه‌ای تفاوتی بین دو مرجع تلقی می‌شود و باعث ایجاد تنش در بازار می‌شود. بنابراین خود دولت باید این تغییرات را انجام دهد تا برای مردم و دولت ارزان‌تر شود. در غیر این صورت مجلس وارد می شود.

گمانه زنی درباره استیضاح وزرا از دولت سیزدهم یکی از موضوعاتی بود که در هفته های اخیر در رسانه ها مطرح شد. خیلی ها از مجلس گلایه دارند که مجلس باید از تکرار اتفاقات وزارت آموزش و پرورش جلوگیری کند تا دوباره شاهد شلوغی و عملکرد ضعیف در ساختار این وزارتخانه نباشیم، کار بومی سازی شده است.

در همین رابطه غلامرضا نوری کزالجه عضو کمیسیون کشاورزی به خبرنگار جماران گفت: در حال بحث و بررسی درباره کار وزرا هستم. نه در حدی که وزرا باید استیضاح شوند. من معتقدم دولت باید در ساختار خود تعمیرات اساسی کند تا اختلافی پیش نیاید و بتواند از وضعیتی که در آن قرار دارد خارج شود. مجلس نقش نظارتی خود را دارد، اما چنین اقدامات زمان‌بر و پرهزینه‌ای تفاوتی بین دو مرجع تلقی می‌شود و باعث ایجاد تنش در بازار می‌شود. بنابراین خود دولت باید این تغییرات را انجام دهد تا برای مردم و دولت ارزان‌تر شود. در غیر این صورت مجلس وارد می شود.

دولت باید کابینه را بازسازی کند

وی ادامه داد: مجلس نسبت به سال قبل منتقد دولت است و طبیعتا سوالات و مشکلاتی را مطرح می کند، صدای مردم باید شنیده شود وگرنه مجلس دیگر شخصیتی ندارد. مجلس و به دلیل مشکلاتی که در دولت وجود دارد، طبیعی است که بین مجلس و دولت تضاد ایجاد شود. پیشنهاد من این است؛ دولت فقط باید کابینه را بازسازی کند تا پارلمان بتواند کار کند.

استعفای عبدالمالکی بهتر از استیضاح بود

نوری در خصوص استعفای وزرا گفت: استعفای عبدالمالکی بهتر از استیضاح است. من فکر می کنم دولت باید در چند وزارتخانه این کار را انجام دهد. در غیر این صورت مجلس وارد می شود و فضای تنش ایجاد می کند، زیرا بحث یک یا دو وزیر نیست، بلکه تعداد وزرا در حال افزایش است و این نشان می دهد که وزرا در اجرا مشکل دارند.

من کار دولت را قابل دفاع نمی دانم

وی تصریح کرد: کار دولت را تا به امروز قابل دفاع نمی بینم. رئیس جمهور چند روز پیش در مذاکرات خود از عملکرد دولت خود دفاع جدی نکرد. اتفاقات اخیر مانند تورم، وضعیت بازار و کمبودهایی که در حال رخ دادن است نشان می دهد که دولت نیاز به تجدید نیرو دارد.

بخشی از مشکلات امروز حذف ارز ترجیحی و بخشی دیگر مربوط به لایحه بودجه است

نوری در خصوص مشکلات اقتصادی امروز گفت: بخشی از مشکلات امروز حذف ارز ترجیحی، بخشی دیگر لایحه بودجه و بخشی دیگر داخلی و بین المللی است و یکی از مشکلات حاکمیتی عدم اجرای قانون در تبصره است. یکی حذف ارز ترجیحی که به ترتیب لیست کالاها صادر می شود و قیمت ها تغییر نمی کند اینها مشکلات مدیریتی است که پیش بینی نشده بود و تورم هم بالا رفت اخیرا مرکز آمار مرکزی بانک گزارشی از تورم ارائه کرد که رقم بالایی بود.

تاکنون دولت حتی در مقیاس یک صفحه برنامه مشخصی ارائه نکرده است

این معاون در خصوص ارز ترجیحی افزود: من از ابتدا با حذف ارز ترجیحی مخالف بودم. من اولین مصاحبه را برخلاف این طرح انجام دادم و این جمله را دوباره تکرار می کنم. در نهایت، ارز ترجیحی باید حذف شود، اما نه در شرایطی که تورم 50.40 درصد باشد.

وی یادآور شد: البته جنگ روسیه و اوکراین و اتفاقاتی که با کالا در سطح بین المللی می افتد در این تصمیم بی تاثیر نیست. اما در حال حاضر حذف ارز از 4200 درست نبود. اجرای این طرح باید به تدریج و در شرایط عادی اقتصادی انجام شود و برنامه مناسبی برای اجرای آن ارائه شود. اما دولت تاکنون حتی در یک صفحه برنامه مشخصی ارائه نکرده است.

برخی از دوستان در داخل که نمی دانند با مخالفت خود چقدر به کشور آسیب می رسانند

عضو کمیته کشاورزی در پایان ادامه داد: خواسته یا ناخواسته بخشی از اقتصاد ما به برجام متصل است. اگر برجام احیا شود؛ نفت خود را بفروشید و پول را پس بگیرید، کشتی ها بیمه می شوند و انتقال مالی انجام می شود. البته می تواند کمک زیادی کند، اما بخشی از آن روانی است و اثرات مثبت زیادی خواهد داشت. در این دوره، مخالفت های شناخته شده دشمنان بیرونی و مخالفت ناخودآگاه برخی دوستان در درون که نمی دانند با مخالفت های خود چقدر به کشور آسیب می رسانند.

دیدگاهتان را بنویسید