چشم انداز تبدیل ارز دارویی 4200 تومانی به نیمایی / فعلا حذف «ارز داروی ترجیحی» توصیه نمی شود.


ساعت: 10:46
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1816878

رئیس سابق اتحادیه واردکنندگان دارو در گفت وگو با دانا گفت؛

این فعال واردات دارو گفت: در حال حاضر به دلیل نبود زیرساخت ها حذف ارز ترجیحی دارو به صلاح نیست چرا که در چنین شرایطی نه بانک ها و نه هیچ شرکت دیگری نمی توانند ارز نیم ریالی را تامین کنند و این یعنی بیمار مجبور است. دارو را 60. «هزار تومان 400 هزار تومان بخر که بعید است دولت بکند.


به گزارش خبرنگار شبکه های اجتماعی راه دانا؛ یکی از موضوعات مهم در حوزه دارو در سال 1400 بحث حاشیه ای حذف ارز ترجیحی یا همان 4200 تومان بود که با توجه به موارد سوء استفاده از این ارز که تنها برای واردات کالاهای اساسی مانند. داروهای اساسی و در دولت روحانی گذری برای سوء استفاده از بیت المال باز شده است. از این رو وقتی دولت سید ابراهیم رئیس کابینه سیزدهم در اولین لایحه بودجه خود روی کار آمد، رسما اعلام کرد که می خواهد این ارز را حذف کند و نمی تواند این طرح را تامین و ادامه دهد.

از سوی دیگر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی اگرچه در ابتدا موافق و مایل به حذف طرح و ارز بودند، اما به تدریج کمی محتاط شدند و جزئیات طرح و حاشیه ها و قیمت های ثابت را در اواخر دهه 1400 مطرح کردند. این اتفاق برای اینکه با لغو این طرح اوضاع بدتر نشود و مردم در تامین مایحتاج خود و تامین نیازهای اولیه و اولیه خود دچار مشکل نشوند.

از این رو با وجود اخبار جنجالی که در روزهای پایانی سال در رسانه ها منتشر شد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی هنوز رای به حذف ارز ترجیحی نداده اند و همچنان محل بحث است. در مصوبات اخیر، اعضای کمیته مشترک و در جریان بررسی بودجه برای بررسی همه جوانب، ضمن مخالفت با درخواست دولت برای آخرین تصمیمات خود، اعلام کردند که وام 9 میلیارد دلاری برای سال 1401 در صورت عدم تحقق پیش بینی های دولت، تامین می شود. اقلام اساسی استراتژیک برخی از کالاهای استراتژیک مانند دارو بلاتکلیف نخواهد بود و دولت قادر خواهد بود به نیازهای اساسی کشور به صورت معقول پاسخ دهد.


***


55215efa 64a5 4892 b03e 535a5590eb63 خبر خاکستری


در حال حاضر حذف ارز ترجیحی دارو توصیه نمی شود


دکتر سید علی سبحانیان رئیس سابق اتحادیه واردکنندگان مواد مخدر در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی راه دانا; وی در خصوص نکات مغفول مانده در موضوع حذف ارز ترجیحی دارو با توجه به همه حواشی آن از نگاه ایشان، گفت: انصافاً در مورد حذف ارز ترجیحی دارو بحث زیادی وجود دارد؛ اما در مورد حذف ارز ترجیحی دارو بحث زیادی وجود دارد. اما تا جایی که من می دانم دولت قدرت استفاده از ارز ترجیحی را دارد و دولت باید بتواند بهترین تصمیم ممکن را در مورد ارز ترجیحی از همه لحاظ بگیرد. اگرچه کاملاً قابل درک است که دولت جدید قصد دارد راه های سوء استفاده از بیت المال را مسدود کند، اما با تصمیم نمایندگان مجلس چنین درخواستی را از مجلس خواسته است تا برای همیشه ارز ترجیحی را حذف کند. اما پیشنهاد من این است که دولت همه جوانب را در نظر بگیرد، اگر این ارز حذف شود، اگر حذف شود در حوزه پزشکی چه اتفاقی می افتد؟

وی ادامه داد: اما به دلیل نبود زیرساخت‌های پزشکی فعلی واقعاً صلاح نمی‌دانم که در سال آینده در فروردین 1401 دولت ارز ترجیحی را لغو یا به ارز نیم‌بندی کند. “


9a4282e6 34f5 4774 b8bd 739139672726 خبر خاکستری


دارویی که ناگهان از 60000 تن به 400000 تن رسید.

سبحانیان علت این اظهارات را آسیب دیدن مردم دانست و گفت: از اوایل دهه 1400 مثلاً حدود 5 یا 6 قلم دارو، داروهایی که ما مسئولیت تحویل آن را بر عهده داشتیم تغییر کرده است. بخش‌هایی از دولت به کمک ما می‌آمدند، اما متأسفانه هیچ بخش دیگری از دولت به میدان نیامد و نتیجه این شد که خود مردم از جیب خود برای مابه‌التفاوت این تغییر و افزایش قیمت دارو هزینه کردند. و این خیلی خیلی دردناک بود که جای بحث زیادی دارد مثلاً دارویی با قیمت 60 هزار تن از ارز ترجیحی به نیم ارز تغییر قیمت داد و ناگهان قیمت آن به بالای 400 هزار تومان رسید.


به دلیل ناهماهنگی بخش‌های مختلف حکومت، به شدت ضربه بزنید

رئیس سابق اتحادیه واردکنندگان دارو در تشریح این مشکل گفت: این امر به این دلیل است که نهادهای مختلف دولتی تنها نیستند. بلکه با تشکل های صنفی و سایر تشکل های فعال در زمینه واردات دارو همسو نبودند و با تقسیم و تقسیم این بار با یکدیگر نتوانستند بار سنگین افزایش نرخ ارز را از دوش بیماران بردارند. حل اختلافات جدی ناشی از افزایش قیمت دارو و جلوگیری از آسیب به مردم.

وی افزود: با همین کار ساده دولت می تواند کاری انجام دهد، خانواده ای که یکی از اعضای آن بیمار است و باید از هر طریق ممکن داروهای خود را تهیه کنند، نباید بیشتر حقوق ماهیانه خود را به یکباره خرج دارو کنند. اندام بیمار


e664891b d10a 4177 bfbe dbc8243bd50a خبر خاکستری


زیرساخت اولیه برای حذف ارز ترجیحی هنوز فراهم نشده است

سبحانیان در پایان گفت: اما اگر قبل از این هماهنگی ها و حمایت ها که برای انجام و ساماندهی همه چیز و مسائل مهم نیاز است، ارز ترجیحی حذف شود، قطعا وضعیت بازار دارو به مراتب آشفته تر خواهد شد. از آنجایی که زیرساخت های اولیه این اقدام هنوز مهیا نشده است و همه در این ماجرا منافع خود را در نظر می گیرند.


بعید است که دولت به زودی ارز واردات دارو را به طور کامل کاهش دهد

رئیس سابق اتحادیه واردکنندگان دارو خاطرنشان کرد: بنابراین فکر نمی‌کنم دولت فعلی متأسفانه با این ناهماهنگی برخورد کند. بعید است دولتی که حامی حقوق بشر است بتواند به زودی ارز واردات دارو را به طور کامل متوقف کند و ارز ترجیحی را برای همیشه حذف کند.


3ac5d90a 1617 4aed b964 123ee4c1415a خبر خاکستری


مشکل تامین ارز نیم ریالی

سبحانیان در ادامه بحث به مهم ترین مشکل واردکنندگان دارو اشاره کرد و گفت: موضوع بعدی این است که شرکت های عرضه کننده دارو به تنهایی نمی توانند نیمی از ریال را تامین کنند. به عنوان مثال اگر شرکتی ۷ میلیون یورو دارو وارد کند، این رقم حدود ۳ تریلیون تن برآورد می شود. با این حال، بانک ها اجازه چنین وام هایی را نمی دهند. چون خیلی از بانک ها در این گونه موارد می گویند ما ریال نداریم. بنابراین نه بانک ها و نه شرکت ها نمی توانند چنین عددی را به صورت ریالی ارائه کنند.


چشم انداز تبدیل ارز ترجیحی دارو به نیم ارز

این فعال واردات دارو در ادامه این بحث با ارائه راهکاری برای غلبه بر این معضل بازدارنده، اظهار کرد: از این رو ادارات متولی دولتی برای اطمینان از اینکه دارو همچنان با قیمت پایین به دست مردم می رسد، باید نتیجه تبدیل مرجح باشد. ارز به نصف ارز نباید اینگونه باشد که بیمار مابه التفاوت افزایش قیمت داروهای وارداتی را از جیب خود بپردازد.


شرکت ها نمی توانند ریال نیم نرخی را به صورت ارزی عرضه کنند

وی افزود: در کنار بحث فوق، نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است و می توان آن را نکته دومی دانست که نیازمند توجه ویژه کارمندان دولت است این است که بخش های یاد شده در دولت باید در نظر داشته باشند که شرکت های خصوصی حتی بزرگترین شرکت ها تامین ارز به صورت نیم نرخی امکان پذیر نیست و این جهش بسیار بزرگی است که می طلبد دولت در این کار همکاری، مساعدت و مساعدت لازم را داشته باشد و این نکات باید ادارات باشد. مسئول دولت، وزارت بهداشت است. و شخصاً به رئیس جمهور گزارش دهد.


f3610865 dd16 4380 9c8f 743b331a472d خبر خاکستری


ریالی را هنگام واردات داروهای اورژانسی به بانک ها تحویل دهند

سبحانیان نقش بانک ها در واردات دارو را یادآور شد: در نهایت خود بانک ها باید در جریان باشند. چرا که بانک ها نمی توانند این میزان یورو را به صورت ریالی تامین کنند و باید برای این کار فکری عاجل و موثر باشد.


یک ارز ترجیحی با شیب معقول را برای یک دوره دو تا سه ساله حذف کنید

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من اما در حال حاضر امکان تغییر لغو ارز ترجیحی وجود ندارد. و برای این کار باید طی دو تا سه سال طبق برنامه و زمانبندی مشخص ارز 4200 تومانی را به تدریج حذف کنند. چرا که لغو ناگهانی ارز ترجیحی با اختلاف قیمتی که ایجاد می کند بدون شک در این بخش خلاء ایجاد می کند، اما با توجه به همه جوانب و فراهم شدن زیرساخت ها برای واردات دارو و تامین ارز لازم، طبیعتاً این امر باعث ایجاد خلأ نخواهد شد. امکان استفاده از این خلاء وجود دارد و در این میان هیچ یک از این بخش ها از افزایش قیمت دارو متضرر نمی شوند.


3558f09a 2191 4e1b a03e b672a9b96bad خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید