دریافت چندین استیضاح در هیئت رئیسه مجلس / برای استیضاح وزرا باید تا عید صبر کنیم.

دریافت چندین استیضاح در هیئت رئیسه مجلس / برای استیضاح وزرا باید تا عید صبر کنیم.

روز جدید یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس با تایید خبر جمع آوری امضا برای چند استفساریه گفت: اگر بر اساس مصالح کشور و مردم باشد اشکالی ندارد، اما اگر خدای ناکرده در یک زمان اتفاق بیفتد. زمان بر اساس ذائقه سیاسی، نگاه نفسانی یا دادن و گرفتن، الهی نیست و ارزشی ندارد.»

وی در پاسخ به این سوال که «ما شاهد آغاز روند استیضاح وزرا هستیم، اما مجلس برای همکاری با دولت استیضاح نمی کند»، گفت: باید برای هر سطح نظارتی به فکر زمان عادلانه باشیم. هرگز برای تذکر شفاهی زود نیست، تذکر کتبی باید زمان عادی خود را طی کند. در بحث موضوع فکر می‌کنم این وضعیت زود نیست و اگر کسی سوالی بپرسد نمی‌توان گفت سریع است. استیضاح 3 یا 4 ماه از شروع کار اوایل است و باید کمی صبور باشیم تا بتوانیم قضاوت صحیح تری داشته باشیم مگر اینکه مورد خاصی پیش بیاید.

وی ادامه داد: در حال حاضر فکر می کنم باید سؤالاتی مطرح شود، اما فکر می کنم حداقل تا عید باید مراقب استیضاح باشیم، اما به هر حال مجلس باید مراقب باشد که در بعد نظارتی کار خود را انجام دهد، زیرا نظارت است. بسته نیست.”

نماینده شاهین شهر در پاسخ به این سوال که «آیا نزدیکی و تقریب مجلس و دولت نباید مانع نظارت باشد؟»، گفت: معتقدم همگرایی اگر بر اساس مصالح باشد، باید بر اساس منافع مردم باشد. از مملکت و مردم، خدای ناکرده روزگاری رسیده که بر اساس سلیقه سیاسی، نگاه نفسانی یا دادن و گرفتن باشد، اصلاً الهی نیست و ارزشی ندارد.

حاجی دلیگانی در پاسخ به اینکه مجلس علیرغم انتقادات جدی بودجه کلی را تصویب کرد، گفت: آیا امکان اصلاح در ترکیب وجود دارد؟ بنابراین با توجه به توافقات انجام شده می توانم بگویم بله، امکان ادغام وجود دارد. زیرا این اعداد و نت ها هستند که باید تعویض و اصلاح شوند و این از نظر زمان و نوع کاری که باید انجام شود امکان پذیر است. فقط کافی است نمایندگان دولت کمک کنند، یعنی روی موضع خودشان پافشاری نکنند و ببینند اگر ایده یکپارچگی درست است به کجا می‌روند. از سوی دیگر، اگر دولت حرف درستی بزند، اعضای کمیسیون نمی خواهند با آنها مقابله کنند. با این فضا می توان با همکاری کار بودجه را پیش برد.

وی افزود: از همان ابتدا این احساس را داشتیم که اگر این فضا باشد، بودجه عمومی می تواند رای بیاورد و همین نظر را از همکاران خود در مجلس شنیدیم. ما از آقای میرکاظمی دعوت کردیم و در حضور ایشان به عنوان نماینده تام الاختیار دولت و آقای حاجی بابای رئیس کمیته مشترک که دو رکن کمیته مشترک هستند بر این توافق با رئیس جمهور تاکید کردند که می توانند اصلاحات را انجام دهند. به نفع مردم و آنچه لازم است، بپذیرید که انجام شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی جلسات برای جمع آوری امضا برای 2-3 تحقیق و تفحص و اینکه آیا به هیئت رئیسه آمده است یا خیر؟ وی گفت: این موضوع صحت دارد و مذاکرات و رایزنی ها برای رعایت حقوق نمایندگان همانطور که در ابتدا گفتم در حال انجام است تا زمان و فرصت بیشتری به آنها داده شود تا بتوانیم بهتر قضاوت کنیم. پیشنهاد استفساریه حق نمایندگان است اما به نظر من کمی زود است.

دیدگاهتان را بنویسید