صبر مجلس با دولت رو به اتمام است/ شمارش معکوس برای «استیضاح» وزرا؟

صبر مجلس با دولت رو به اتمام است/ شمارش معکوس برای «استیضاح» وزرا؟

روز جدید اگرچه برخی از نمایندگان مجلس می گویند از اعلام تحقیق و تفحص از سوی هیئت رئیسه جلوگیری شده و برخی دیگر می گویند باید به وزرا فرصت داده شود، اما به نظر می رسد فرصت بهرستان برای دادن کابینه ابراهیم رئیسی به آخرین نفس خود رسیده است.

چندی نگذشته بود که نامه نمایندگان مجلس به ابراهیم رئیسی مبنی بر دعوت از وی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 1400 و همچنین رای اعتماد قاطع بهاریان به وزرای وی، هشدارهایی به کابینه و دهان به دهان درباره استیضاح شنیده شد. وزرا بایستید

افزایش قیمت، انتصاب در وزارتخانه ها، کیفیت خودرو و … از جمله موضوعاتی بود که در قالب سوالات نمایندگان از نخست وزیران مطرح شد و آنها را به جلسه علنی مجلس کشاند، اما ماجرا به همین جا ختم نشد و نماینده مجلس که زمانی خواهان روی کار آمدن ابراهیم رئیسی و کابینه اش بود، اکنون دولت را تهدید می کند. با نظارت شما

آیا نخست وزیران استیضاح خواهند شد یا خیر؟

از زمانی که دولت وارد اصلاح قیمت خودرو شد، مجلس تاکنون استیضاح وزیر را مسکوت گذاشته است، اما اگر وزارت صمت این آیین نامه را به درستی اجرا نکند و مطالبات مردم برآورده نشود، استیضاح را اجرا می کنیم. مجددا خطاب به وزیر صمت: «ابتدا واردات خودرو مطرح و آزادسازی شد. در تنظیم واردات خودرو بر اساس واژه خودرو اقتصادی دو شرط در نظر گرفته شد؛ 1_ قیمت سقف 7000 دلار! 2_ حجم موتور 1000 سی سی. اگر وزیر صمت این توهین آشکار به مردم ایران را اصلاح نکند قطعا منتظر استیضاح خواهد بود.» و به سمت مجلس نمی رود؛ «و الان فکر می کنم 5-6 وزیر زیر سوال رفته اند و استفساریه برای دو وزیر نسبت به سایر وزرا جدی تر است، یکی وزارت صمت و دیگری وزارت کار و … .

اینها گوشه ای از هشدارهای نمایندگان به دولت درباره استیضاح وزرا است.

شمارش معکوس برای «استیضاح» وزرا صبر مجلس لبریز شد و کلیباف به جمع حامیان پیوست

تهدیدات تحقیق و تفحص که گاه تا مرحله جمع آوری امضا هم می رسید اما به گفته نمایندگان مجلس، هیئت رئیسه مانع از اعلام وصول آنها شد. مثل لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین که در رویداد۲۴ گفت: باید در دستور کار مجلس باشد.

احمد امیرآبادی، یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس نیز گفت: به نظرم تغییر سه یا چهار وزیر، یک معاون و چند استاندار ضروری است، زیرا حدود یک سال برای نشان دادن عملکرد کافی بود. هیئت رئیسه مجلس از نمایندگان خواست منتظر استیضاح باشند، شاید رئیس جمهور بخواهد خودش کابینه را ترمیم کند. نمایندگان در حال حاضر از معرفی وزیر ارتباطات صحبت می کنند. این دولت با دولت قبلی قابل مقایسه نیست، اما ما انتظار بیشتری داریم.

باید به دولت فرصت داد

در میان نارضایتی برخی نمایندگان مجلس از عملکرد وزرا و تذکر آنها به دولت، نمایندگانی هستند که معتقدند باید به دولت فرصت داد. به عنوان مثال فریدون عباسی نماینده مردم کازرون به قرن نو گفت: نمی توان در چند ماه اخیر رای بالایی به وزرا داد و الان استیضاح کرد. باید به وزرا فرصت داده شود و آنها مجبور نباشند همیشه در برابر کمیسیون ها و فراکسیون های مختلف پاسخگو باشند. ما باید به دولت اجازه دهیم کشور را تحکیم و اداره کند. می خواهم بگویم نفهمیدم الان وقت استیضاح وزرا است. باید به وزرا فرصت داد تا مشکلات را حل کنند و مشکلات کشور زیاد است و دولت نباید برای انجام تعهدات خود دچار تفرقه شود. نمایندگان پارلمان اروپا نیز معتقدند که موضوع استیضاح وزرا تاکنون مطرح نشده و ربطی به آقای کلیباف ندارد.

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا، نماینده مردم سنقر و کلیایی نیز در این مراسم گفت: برنامه های عملیاتی و رفع نواقص آنها وجود دارد و اگر تغییر مثبتی در کارشان ایجاد نشود، ممکن است نمایندگان به دنبال استیضاح باشند. وزرای ناکارآمد

رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی با اشاره به استیضاح وزرا گفت: باید فرصت بیشتری به دولت داده شود. با این حال، وضعیت اقتصادی کشور، اگرچه بیشتر این تحریم ها در داخل قابل حل است. «آنها این کار را کردند و رئیس جمهور از آنها دفاع کرد و نمایندگان رای مثبت دادند.

کلیباف اولتیماتوم داد

اگرچه برخی از نمایندگان مجلس می گویند از اعلام تحقیق و تفحص از سوی هیئت رئیسه جلوگیری شده و برخی دیگر می گویند باید به وزرا فرصت داده شود، اما به نظر می رسد فرصتی که بهارستان به کابینه ابراهیم رئیسی داده است به آخرین نفس خود رسیده است.

محمدباکر کلیباف، رئیس مجلس که زمانی برای وزیر کار ایستاده بود، گفت: «ما باید حدود پنج یا شش ماه به دولت فرصت دهیم تا برنامه‌های اشتغال‌زایی خود را اجرا و اجرا کند». وی در جریان بررسی گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق رسیدگی و نظارت بر حسن اجرای اصل 44 قانون اساسی برای ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی در اجرای اصل 7 اصل 44 قانون اساسی، اظهار داشت: به وزارت اقتصاد گفت: پورتال ملی صدور پروانه کسب و کار در حوزه مسائل فنی و کنترلی دارای مشکلاتی است که باید برای استناد سایر دستگاه ها برطرف شود. 4 باید در پرتال ملی مجوز کار شود که شامل صدور، تمدید، استعلام و توسعه است که در حال حاضر در مرحله صدور هستیم. سه کار دیگر باید انجام شود و دستگاه ها باید به بندر ملی مجوز ملحق شوند تا این مجموعه کار تکمیل شود.»

وی افزود: در آبان ماه این گزارش ها را در جلسه مجلس بررسی خواهیم کرد. اگر هر اقدامی رها شود، مجلس از همه ابزار خود مانند استیضاح قوه قضائیه برای افزایش روند استخدامی کشور استفاده می کند.«متحد باشید، آبان روز تکلیف دیگری است نه برای تذکر دادن.

به نظر می رسد کم کم صبر مجلس در قبال دولت رو به پایان است و بعید به نظر نمی رسد با اجرای طرح های متعدد استیضاح شاهد مرحله جدیدی از روابط دو قوه باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید