پرونده استیضاح وزرا راه اندازی شد تولیدکننده فرش کنار گذاشتن تعارف رمزگشایی از تفاوت دولت و مجلس

پرونده استیضاح وزرا راه اندازی شد تولیدکننده فرش کنار گذاشتن تعارف رمزگشایی از تفاوت دولت و مجلس

روز جدید سوال: رای ندادن مجلس به وزیر پیشنهادی کار چه پیامی داشت؟ آیا پیام اختلاف دو قوه را می رساند یا تاکتیک نمایندگان جدایی از دولت ریاست جمهوری و جلب رضایت مردم حوزه انتخابیه خود است؟

پس از گذشت بیش از یک سال از روی کار آمدن دولت رئیس جمهور با حمایت قاطع اصولگرایان به ویژه نمایندگان مجلس، انتقادات از گوشه و کنار اردوگاه اصولگرایان مطرح شده است.

بسیاری از نمایندگان و سیاستمداران بر این باورند که عملکرد دولت تاکنون چندان موفق نبوده و شعارهای انقلابی دولت خالی مانده است.

هرچند نمایندگان مردم در ابتدای کار به 18 وزیر از 19 وزیر پیشنهادی رایضی رای اعتماد دادند، اما عملکرد یک ساله بازار به نارضایتی دولتمردان دامن زد. تا جایی که حتی برخی از تندروهای حامی دولت نیز لب به انتقاد می گشایند، چنانکه در یک مورد مجتبی ذوالنور، نماینده مردم قم در انتقادی تند از عملکرد رئیسی گفت: دولت رئیسی مانند فراری است. تردمیل و آن را دور نمی رود; امروز نقاط (الف) و (ب) شما برای ارزیابی اینکه آیا پیشرفتی در مورد مسائل وجود دارد یا خیر کجا هستند؟
وزرا زیر تیغ استیضاح
ساختار دولت باید بازنگری شود

انتقادات اصولگرایان به ویژه نمایندگان مجلس از عملکرد دولت به حدی بود که در کمتر از یک سال وزیر کار و رفاه اجتماعی استعفا داد و تعدادی دیگر از وزرای دولت سیزدهم نیز توسط مجلس استیضاح شدند.

اما انتقاد به نمایندگان مجلس محدود نمی شود. روند توسعه در یک سال اخیر به گونه ای است که برخی از چهره های اصولگرا ضرورت بازنگری در ترکیب و ساختار دولت ریاست جمهوری را مطرح می کنند.
فرش وارد میدان شد

حتی کلیباف که تمام تلاش خود را می کرد تا اختلاف دو قوه را پنهان کند، مدتی طنز را پشت سر گذاشت و آشکارا از نوع حکومت و مدیریت اجرایی کشور انتقاد کرد.

اوج اختلاف دو مرجع را می توان در مورد وزیر پیشنهادی کار مشاهده کرد که نمایندگان مجلس علیرغم حساسیت دولت در انتخاب سریعتر وزیر کار، تسلیم درخواست جمور رئیس مجلس نشدند. و زاهدی وفا مجوز وزیر شدن را از نمایندگان دریافت نکرد.
دادگاه استیضاح آغاز شده است

اگرچه طرح استیضاح وزرا در سال گذشته بارها مورد بحث قرار گرفته است، اما به دلیل لابی گری یا مصلحت اندیشی هنوز محقق نشده است.

این روزها اما باز هم زمزمه های استیضاح برخی وزرا مانند وزیر راه و کشاورزی به گوش می رسد. پرونده استیضاح وزیر صمت همچنان مفتوح است و نمایندگان مجلس از نتیجه دوره ای که به وزیر داده اند راضی نیستند.
رمزگشایی از تفاوت دولت و مجلس

برخی گزارش ها حاکی از آن است که علاوه بر عملکرد انتقادی دولت ریاست جمهوری، بی توجهی دولتمردان به نمایندگان مجلس، فضای بین دو قوه را تندتر کرده و عزم نمایندگان را برای کنار گذاشتن مماشات و مصلحت اندیشی با دولت ها افزایش داده است.

نمونه این بی دقتی در ماجرای برجام مشهود بود و در روزهایی که مذاکرات ادامه داشت، نمایندگان بارها همانطور که از تیم مذاکره کننده دولت روحانی می خواستند، خواستار اطلاع مجلس از روند مذاکرات شدند. پاسخی که از سوی دولت رئیس جمهور دیدند جز سکوت و بی تفاوتی لازم نبود.

جبار کوچی نژاد نماینده رشت در این باره گفت: «پارلمان هنوز متن پیشنهادی توافق را ندیده است. از نظر قانونی دولت باید متن را به مجلس می داد و دیدیم پیشنهاد اروپایی ها چه بود». بی توجهی دولت به مجلس در حالی بود که در سال پایانی دولت روحانی، نمایندگان بارها ظریف را برای شفاف سازی در صحن علنی مجلس به مجلس آوردند و دو بار برای موضوعاتی مانند تلاش برای مذاکره به وی کارت زرد دادند. ایالات متحده

این نابرابری در مورد وزارت کار آشکارتر شد. عبدالملکی وزیری که حضورش در وزارت کار بسیار پرحاشیه بود و در لیست استیضاح قرار داشت در نهایت استعفا داد و به همین دلیل زاهدی وفا سرپرست آن وزارتخانه شد. زاهدی وفا در دوران تصدی خود رابطه مناسبی با نمایندگان برقرار نکرد تا این بی تفاوتی در روز رای اعتماد برایش دردسرساز شد و تنها یک رای از رسیدن به کرسی وزیری فاصله گرفت.

برخی تحلیلگران بر این باورند که رای منفی به زاهدی وفا ناشی از عصبانیت و ناراحتی نمایندگان دولت ها و کار دولت بوده است.

از سوی دیگر انتخابات 1402 نیز نزدیک است و می تواند عامل دیگری در نوع رابطه دو قوه باشد. نمایندگان فعلی مردم باید در ماه های باقیمانده تا انتخابات تمام تلاش خود را بکنند تا مردم حوزه انتخابیه خود را راضی نگه دارند و عملکرد دولت را بر اساس حمایت خود ننویسند.

به همین دلیل برخی پیش بینی می کنند که اختلافات دو نیرو در ماه های آینده عمیق تر شود و پایان استیضاح برخی وزرا و پیاده شدن آنها از قطار پاستور بعید به نظر می رسد.

منبع: قرن جدید

دیدگاهتان را بنویسید