عضو کمیسیون صنعت مجلس: استیضاح وزیر صمت در هیئت رئیسه مجلس در دست بررسی است/ خودروسازان انگیزه ای برای افزایش تولید ندارند.

عضو کمیسیون صنعت مجلس: استیضاح وزیر صمت در هیئت رئیسه مجلس در دست بررسی است/ خودروسازان انگیزه ای برای افزایش تولید ندارند.

روز جدیدیکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت تنها راه حل را همسان سازی قیمت خودرو با حاشیه بازار عنوان کرده است اما چه تضمینی وجود دارد که خودروسازان قیمت را با حاشیه بازار یکسان کنند. قیمت ها دوباره افزایش نمی یابد؟

علی جدی درباره گرانی دوباره خودروها در بازار و ادامه وضعیت فروش آن از طریق قرعه کشی گفت: تا زمانی که تقاضا و عرضه خودرو در کشور متعادل نباشد و تولید افزایش پیدا نکند، قرعه کشی هم بالا نمی رود. لغو خواهد شد «هیچ یک از این مسائل حل نشده است.

عضوکمیسیون صنعت و معدن مجلس با تاکید بر نقش دولت در رابطه با خودرو ادامه داد: دولت باید در این زمینه تصمیم گیری کند و تاکنون در بودجه آنچه که وظیفه مجلس است از جمله آن را درج کرده ایم. تصویب طرح مجلس در عمل در این زمینه کار خود را انجام داده است و مابقی را باید دولت و شورای تشخیص تشخیص دهند.

وی افزود: در غیر این صورت وقتی 10 کالا داشته باشید که متقاضی آن 20 نفر باشد، قیمت ها به صورت خودکار افزایش می یابد. ما در حال حاضر به یک میلیون و 500 هزار خودرو در سال نیاز داریم، وقتی سالی یک میلیون تولید نداریم، این تقاضا هر سال در حال جمع شدن است و شرایط فعلی را ایجاد می کند که باید برای آن قرعه کشی کنند. مثلاً می خواهند 100 هزار خودرو بفروشند که چند هزار نفر برای آن ثبت نام کرده اند که این خود باعث گران شدن خودرو می شود.

جدی گفت: تنها راه حل این مشکل همسو کردن قیمت خودرو با حاشیه بازار است، کی گفته این مشکل خودرو را حل می کند؟ اگر 100 هزار تن به قیمت کارخانه خودرو اضافه شود، قیمت حاشیه بازار 200 هزار تن افزایش می یابد. بنابراین این مشکل اساسی باید حل شود. تا تولید افزایش پیدا نکند این مشکل حل نمی شود.

وی گفت: قرعه کشی خودرو نوعی قرعه کشی است که در آن هرکس برنده شود از تفاوت قیمت کارخانه و بازار سود اضافی کسب می کند که مشروعیت آن نیز مورد تردید است.

وی افزود: مجلس برای واردات و افزایش تولید برنامه داده تا تا زمانی که بازار به تعادل نرسد، افزایش تولید تغییری در قیمت ها ایجاد نکند. خودروسازان می گویند که با عرضه خودرو به بازار و به همان اندازه که تولید را افزایش می دهند، ضرر و زیان انباشته کرده اند. یعنی انگیزه ای برای افزایش تولید ندارند، بلکه می گویند قیمت را بالا ببرید و در نهایت این اختلاف قیمت در بازار نیز آنها را تحریک می کند و می خواهند از این سود برخوردار شوند.

یکی از اعضای کمیسیون صنعت و معدن مجلس درباره وضعیت استیضاح وزیر صمت گفت: این موضوع در هیئت رئیسه مجلس در حال بررسی است و باید در این زمینه تصمیم گیری کنند. در جلسه ای که با وزیر در کمیسیون داریم تصمیم گرفته می شود.

علی جدی در پایان با تاکید بر اینکه در حالی که تولید و تقاضا برای خودرو متعادل نیست، هیچ چیزی قیمت خودرو را تعیین نمی کند، خاطرنشان کرد: این بدان معناست که در عمل نه مصرف کننده تعیین کننده است و نه می توان قیمت را برنامه ریزی کرد. وقتی بازار رقابتی شد و تولید افزایش پیدا کرد و خودروی کاندید حق انتخاب داشت آن وقت می توان بازار را منطقی دانست اما الان نه نامزد حق انتخاب دارد و نه فروشنده حق قیمت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید