چرا استیضاح، استعفا یا عزل وزرا کمکی به دولت اصلی نمی کند؟

چرا استیضاح، استعفا یا عزل وزرا کمکی به دولت اصلی نمی کند؟

روز جدید : فاطمی امین سقف وزارت صمت در دولت اصلی است همانطور که محمد محبر سقف معاون اول است. جانشین فاطمی امین با نیروی دانشگاهی نمی شود و کسی مثل مرحوم حسن حبیبی جای محمد محبر را نمی گیرد.

: پس از استعفای حجت عبدالملکی، وزیر سابق کار، زمزمه های ترمیم کابینه بالا گرفته است. برخی در انتظار استعفا و برخی دیگر خواهان استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت هستند. اکنون درخواست استیضاح فاطمی امین اعلام شده و دولت و صف اول حامیان آن در مجلس به دنبال پس گرفتن امضای خود هستند.

استیضاح فاطمی امین حامیان خود را دارد. لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنعت مجلس و از مخالفان قدیمی وزیر صمت است.

علی محمد نمازی نماینده سابق مجلس نیز معتقد است اگر وزیر صمت استعفا ندهد باید استیضاح شود. وی می گوید: اگر در پرونده فعلی روال به همین منوال پیش برود و فاطمی امین استعفا ندهد، مجلس باید به استیضاح ادامه دهد وگرنه به اعتبار وی لطمه می زند.

دولت، فاطمی امین و حامیانش هم بیکار نیستند. فاطمی امین خطیب نماز جمعه بود، حامیانش در مجلس لابی می کنند و برخی اخبار حکایت از رفع استیضاح وی دارد.

سیدکاظم موسوی نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس از حامیان وزیر صمت به خبرنگار ایرنا گفت: طرح استیضاح را امضا نکرده ام و فکر می کنم وزیر باید مورد حمایت قرار گیرد. جواد کریمی کودوسی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مخالف استیضاح وزیر صمت است و وی را وزیری موفق می داند.

در همه این دعواها یک نکته را باید گفت و آن این است که استیضاح یا استعفای فاطمی امین و سایر وزرا کمکی به دولت ابراهیم رئیسی نمی کند. اما چرا؟

دو دلیل برای چنین اظهاراتی وجود دارد. تجربه تاریخی حرف اول را می زند. استیضاح، استعفا یا برکناری در بین وزرا کمتر بود که منجر به ظهور معاونان قدرتمندتر شد. فرهاد دیپسند بهتر از مسعود کرباسیان در دولت روحانی بود؟ آیا محمد اسلامی بهتر از عباس آخوندی عمل کرد؟ پاسخ این سوال به طور کلی منفی است.

دلیل دوم به برنامه ریزی های کلان دولت ها برمی گردد. اولین مشکل ابراهیم رئیسی وزرا بد و ضعیف نیست، اینها قول و کتاب بی شمار است. رستم قاسمی یا عباس آهوندی مشکلی ندارند، حتی قدرتمندترین وزیر مسکن در شرایط فعلی هم نمی تواند سالانه یک میلیون خانه بسازد. در شرایط فعلی امکان ایجاد یک میلیون شغل در سال وجود ندارد. با سیاست های فعلی نه تنها نمی توان قرعه کشی خودرو را لغو کرد، بلکه نمی توان انتظار کوچک ترین بهبودی در وضعیت صنعت خودروی ایران داشت.

در چنین شرایطی با برکناری رضا فاطمی امین چه کسی جایگزین او می شود؟ فاطمی امین از رهبران دوران آستان قدس رضوی و نمونه ای از مدیران انقلابی موثر در دوران تشکیل کابینه بود. آیا امین قابل اعتمادتر از فاطمی پیدا می شود؟ چه چیزی انقلابی تر از فاطمی امین؟ آیا رئیس به دنبال افراد خارجی است؟

فاطمی امین سقف وزارت صمت در دولت اصلی و محمد محبر سقف معاونت اول است. جانشین فاطمی امین با نیروی دانشگاهی نمی شود و کسی مثل مرحوم حسن حبیبی جای محمد محبر را نمی گیرد. اگر خبر نداشته باشد نوبت محسن رضایی است، اگر راضی نباشد اینجا جایگاه فرهاد رهبر است و اگر رهبری نباشد نوبت به یکی مثل مسعود میرکاظمی می رسد.

نباید انتظار داشت که با چند تحقیق و تفحص در دولت اصلی اتفاقی بیفتد، زیرا ضعف اصلی در نوع نگاه دولت به مدیران و حاکمیت دولت است.

دیدگاهتان را بنویسید