استیضاح/پیشنهاد به وزیر؛ استعفا!/ قصد سوء استفاده از دستورات مدیریتی را دارند/ گفتند استیضاح نکنیم…

استیضاح/پیشنهاد به وزیر؛  استعفا!/ قصد سوء استفاده از دستورات مدیریتی را دارند/ گفتند استیضاح نکنیم…

همشهری آنلاین نوشت: احمد رسولی نژاد یکی از طراحان استیضاح وزیر صمت گفت: آقای فاطمی امین ضعیف ترین وزیر صنعت، معدن و تجارت و حتی قبل از ایجاد این وزارت کشور ضعیف ترین وزیر است. صنعت و معدن پس از پیروزی انقلاب اسلامی.

در آستانه پایان تعطیلات مجلس، جمعی از استیضاح کنندگان وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تشکیل جلسه دادند. سیداحمد رسولی نژاد در مصاحبه ای با اعلام این خبر گفت که این استیضاح همچنان پابرجاست و دست نمایندگان برای عزل وزیر است. به گفته رسولی نژاد، امضای ۴۵ نماینده همچنان بخشی از طرح استیضاح رضا فاطمی امین است و او احتمالا یکشنبه هفته آینده باید برای کسب رای اعتماد دیگری از مجلس تلاش کند.

در ادامه مشروح گفتگو با این نماینده مجلس درباره محورهای این استیضاح و ناگفته های پشت پرده مجلس در این زمینه را می خوانید.

استیضاح وزیر صمت چند محور دارد و مهمترین محورهای آن چیست؟

استیضاح دارای 29 بند است که می توان آنها را در چهار محور طبقه بندی کرد. به دلیل اهمیت خودرو، هشت بند مربوط به حوزه خودرو است. از دیگر محورهای بازار تولید و نیروی انسانی است که در مجموع 29 بخش را تشکیل می دهند. در جلسه امروز سوال بین همکاران توزیع می شود و در روز استیضاح بین هشت تا ده نفر صحبت می کنند.

بازجوها دستشان پر است و اسناد زیادی دارند. ابتدا به وزیر سمات پیشنهاد می کنم که بهتر است قبل از جلسه استیضاح استعفا دهد. به آقای رئیس جمهور پیشنهاد می شود هر چه سریعتر آقای فاطمی امین را برکنار کنند. من معتقدم آقای فاطمی امین ضعیف ترین وزیر صنعت، معدن و تجارت از بدو تاسیس وزارت صمت است و حتی قبل از تاسیس این وزارتخانه ضعیف ترین وزیر صنایع و معادن از زمان پیروزی انقلاب اسلامی است. انقلاب.

آیا ممکن است برخی امضاهای خود را پس بگیرند و استیضاح منتفی شود؟

استیضاح ثابت ماند و 45 امضا زیر استیضاح وجود دارد. همانطور که می دانید استیضاح برخلاف گذشته به صورت فیزیکی انجام می شد و برخی از نمایندگان می توانستند امضای خود را پس بگیرند. اما بر اساس ضوابط، روال جدید سیستماتیک است و نماینده ملی می تواند قبل از اعلام جلسه در مجلس انصراف دهد اما پس از اعلام جلسه، چنین امکانی وجود ندارد. بنابراین استیضاح رسمی به قوت خود باقی است و نمایندگان مردم با تمام قوا برای روز استیضاح ایستادند.

پس از سخنان مقام معظم رهبری، برخی رسانه ها موضوع همبستگی قوا را به عنوان چشم پوشی از استیضاح تفسیر کردند. نظر بازجویان در این مورد چیست؟

از منظر خوشبینانه این برداشت نادرست و از منظر بدبینانه سوء استفاده از فرمایشات مقام معظم رهبری است. در این زمینه رسانه های حامی دولت دست به رفتارهای نامناسبی زدند که در اذهان نمایندگان و مردم ایران به عنوان قهرمان باقی خواهد ماند. آنچه رهبری فرمودند رعایت قوانین مجلس است و ما نمایندگان مردم دو وظیفه مهم داریم اول تصویب قانون و بعد عمل کنیم. نظارت نیز ابزارهای خاص خود را دارد از جمله استیضاح، تحقیق و تکذیب و …. استیضاح یکی از وظایف قانونی نمایندگان مجلس است و ما با اقتدار این کار را انجام می دهیم.

مردم مطالباتی دارند و استیضاح فرصت خوبی برای شنیدن مطالبات مردم است. نمایندگان مردم در ماه مبارک رمضان و سفره های افطاری و هفته ای که در حوزه انتخابیه سپری کردند، قطعاً صدای ناله های بلند مردم را شنیدند. امروز استیضاح آقای فاطمی امین خواست و مطالبه عمومی مردم است. بنابراین حضور نمایندگان مجلس در یک ماه اخیر نیز در رای آنها تاثیرگذار خواهد بود.

آیا معتقدید مردم خواهان استیضاح وزیر صمت هستند؟

بله، امروز مردم می خواهند که مجلس به وظایف قانونی خود عمل کند. همانطور که می دانید یک سال و چند ماه از فعالیت مجلس یازدهم مصادف با سال پایانی دولت دوازدهم بود. بعد هم گفتند استیضاح نکنیم چون سال آخر است و آقایان را توجیه نکنیم که نگذاشتند کار کنیم الان یک سال و چند ماه از دولت سیزدهم می گذرد و عملا فرصتی باقی نمانده است. . سال آینده هم مثل سال اول مجلس دوازدهم و سال آخر دولت سیزدهم می شود و حتماً می گویند در سال آخر استیضاح نکنید. این یک دور باطل است که نمی توانیم آن را ادامه دهیم و باید به وظیفه قانونی خود عمل کنیم. بنابراین چنین برداشت هایی از سخنان مقام معظم رهبری نیز کاملاً اشتباه است و قطعاً با این استیضاح جایگاه مجلس تقویت خواهد شد.

آیا فراکسیون اکثریت مجلس به توافق می رسد، یعنی؟ فراکسیون انقلاب برای استیضاح وزیر و آیا تشکیل جلسه می دهد؟

من فکر نمی‌کنم قبل از استیضاح احتمال ملاقاتی وجود داشته باشد. از آنجایی که استیضاح یکشنبه هفته آینده انجام می شود و نمایندگان مجلس معمولا عصر شنبه از حوزه انتخابیه بازمی گردند، جلسه در این خصوص باید صبح یکشنبه قبل از جلسه علنی تشکیل شود. این در حالی است که هنوز به اعضای فراکسیون اطلاع رسانی نشده است، اما در صورت وقوع، اعضا برای صحبت در این خصوص شرکت خواهند کرد.

به احتمال زیاد تصمیم نهایی به دادگاه واگذار خواهد شد. اما من جای رضایت برای استیضاح را می بینم و صحبت هایی که با نمایندگان مختلف داشته ام نیز در همین زمینه بوده است. من معتقدم اکثریت قاطع مجلس با اکثریت قاطع مردم و اراده عمومی آنها پیش خواهد رفت.

با آقای فاطمی امین دیداری نخواهید داشت؟

ملاقات دیگری با آقای فاطمی امین نخواهیم داشت. هفته گذشته در کمیسیون صنایع و معادن با آقای فاطمی امین جلسه داشتیم و قبول کردیم که از توضیحات کلیشه ای و تکراری آقای وزیر که با اطلاعات نادرست همراه بود قانع نشدیم. لیستی از وعده های وزیر صمت را آماده کرده ایم که بسیاری از آنها بر زمین مانده است. بلایی که بر سر سازنده بومی آمد بی سابقه است. به عنوان مثال به سیستم بهینه سازی توجه کنید که کارخانه ها باید مواد اولیه خود را از این طریق تامین کنند.

یادآوری می کنید که حدود یک سال است که این اتفاق می افتد و سازنده در بلاتکلیفی به سر می برد و زمانی که می خواهد برای تامین مواد اولیه به بازار آزاد روی بیاورد با جریمه وزارت اقتصاد و دارایی مواجه می شود. . این هم یکی دیگر از موارد عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت است. از این قبیل مشکلات زیاد است و انشالله به عنوان یکی از سخنرانان استیضاح پرونده های مختلفی را تهیه کردم تا مردم بدانند چه بر سر تولید آمده است.

در بحرانی که در بهمن ماه سال گذشته رخ داد و منجر به خاموشی شد، جلسه ای با وزیر کشور داشتیم. آقای رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صنایع ما در شش ماهه اول سال گذشته چهار ماه قطع برق منظم و متناوب داشته اند، گفت: در شش ماهه دوم قطعی برق به طور منظم و نامنظم بوده است. قطعی گاز چهار ماهه وزیر صمت با وجود همه این مشکلات گزارش می دهد که پارسال 11.6 درصد رشد داشتیم چطور باور می کنید؟ روزی که آقای رئیس جمهور بر اساس گزارش وزارت امنیت در حضور مقام معظم رهبری آمار می دادند، آمار بسیار عجیب و غیرقابل قبول بود. ما یک کمیته تخصصی هستیم و زمانی که این گزارش را ارائه می کردیم به برخی از دوستان گفتیم این آمار مربوط به کدام کشور است؟ این یک محاسبه ساده ریاضی است. من پیشنهاد می کنم مرکزی در دولت ایجاد شود تا امکان بررسی وزرا و رهبرانی که اجازه نمی دهند اطلاعات نادرست به مقامات بالاتر ارائه شود را بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید