تغییرات در دولت رئیس جمهور سریع است/ کدام وزرا در نوبت عزل هستند؟

تغییرات در دولت رئیس جمهور سریع است/ کدام وزرا در نوبت عزل هستند؟

واکنش ها به تغییرات در دولت ریاست جمهوری متفاوت بود. برخی از منتقدان معتقدند که هسته اصلی تیم تصمیم‌گیری در دولت رئیس‌جمهور همچنان پابرجاست و تغییرات اصلی باید در این دایره انجام شود. برخی معتقدند رئیس جمهور برای پیشبرد امور چاره ای جز تغییر ندارد، اما مهمتر از تغییر این است که افراد جایگزین شده موثرتر و با تجربه تر از برکنار شده ها باشند.

پایگاه خبری جماران: «تغییرات» در دولت رئیس جمهور به طور ناگهانی پایان یافت. اگر فاصله زیادی بین استعفای عبدالملکی و رستم قاسمی و البته وزیر آموزش و پرورش وجود داشت، حالا رئیس دولت دیگر منتظر نمی ماند و نامه های برکناری چند نفر را در یک روز امضا می کند.

این تغییرات که حتی گفته می شود در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت، رایضی مصمم به احیای کابینه خود است.

خداحافظی رئیسی با میرکاظمی و ساداتی نژاد

روز گذشته بهادری جهرمی سخنگوی دولت از تغییرات مهمی در دولت خبر داد که در نتیجه این تغییرات، میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه برکنار شد و وزیر جهاد کشاورزی نیز با ساختمان این وزارتخانه خداحافظی کرد.

البته این تغییرات ناگهانی و تکان دهنده نبود چرا که در روزهای اخیر زمزمه هایی مبنی بر تغییر کابینه به گوش می رسید. تایید این تغییرات از سوی رسانه های اصولگرا و حامی دولت نیز احتمال جدی بودن آنها را افزایش داد.

سرانجام رئیسی روز گذشته تصمیم خود را علنی کرد و با مسعود میرکاظمی یکی از مهره های اصلی تیم اقتصادی خود خداحافظی کرد. وزیر جهاد کشاورزی نفر بعدی لیست رئیس جمهور بود که مانند سه وزیر مستعفی دیگر فرصت استعفا پیدا نکرد و سوابق خدمتی وی پلمپ شد.

تغییرات کابینه ادامه دارد

روایت رسانه های نزدیک به دولت حاکی از طولانی شدن لیست تغییرات کابینه است و رئیسی در روزهای آینده جایگزین برخی دیگر از اعضای کابینه خواهد شد.

به گزارش تسنیم، گمانه زنی هایی مبنی بر جایگزینی دو وزیر دیگر در کابینه دولت طی روزهای آینده وجود دارد. به گفته این رسانه تغییراتی در تیم اقتصادی دولت رخ خواهد داد.

در صورت صحت ادعای این رسانه می توان عده ای مانند خاندوزی و فاطمی امین را در فهرست مفروضات قرار داد.

تسنیم به نقل از برخی منابع خود حتی مدعی شد که احتمال جابجایی وزیر یکی از وزارتخانه های غیراقتصادی دولت در هفته های آینده وجود دارد. این وزیر با توجه به وضعیت جسمانی خود از رئیس جمهور خواسته است تا برای ادامه فعالیت خود تصمیم بگیرد.

اگر ادعای این رسانه بر اساس واقعیت باشد، نام حمید سجادی وزیر ورزش را می توان در این لیست قرار داد، به ویژه با توجه به مشکلات فوتبالی که این روزها گریبانگیر وزارت ورزش شده و پس از اتفاقی که برای وزیرش رخ داد. در لیست کسانی که او می تواند پس از 20 ماه با دولت خداحافظی کند.

رئیسی رکورد زد

اما تغییرات کابینه سیزدهم در 20 ماهه دولت را باید رکوردی جدید در میان دوره های مختلف ریاست جمهوری دانست.

مقایسه دو سال اول ریاست جمهوری با دولت های گذشته نشان می دهد که این دولت رکورددار بیشترین تغییرات بوده و پس از آن دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی با 4 تغییر در این بازه زمانی در رتبه بعدی قرار دارد.

چرا یک رئیس تغییراتی ایجاد کرد؟

انتقادات از کابینه رایضی از همان روزی آغاز شد که لیست پیشنهادی وارد مجلس شد. فهرستی که حتی اصولگرایان را هم شوکه می کند. در فهرست پیشنهادی رئیسی، کمک به برخی جریانات سیاسی مشهود و کارآمدی و تخصص در آن ضعیف بود.

حضور چشمگیر فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) در لیست پیشنهادی از یک سو و دولتمردان دولت احمدی نژاد از سوی دیگر به همراه برخی از معاونان مجلس و… همگی دست به دست هم دادند تا انتقادات را از ابتدا آغاز کنند.

هرچند نمایندگان مجلس با همکاری کامل دولت به همه وزرای پیشنهادی به جز یک وزیر پیشنهادی رای دادند، اما اولین انتقاد از عملکرد وزرا از همین مجلس بود و هر روز که می گذشت دامنه آن بیشتر می شد. یک کلید ایجاد شده است.

این در حالی است که هر چند سه وزیر با استعفانامه از پاستور خارج شدند، اما بر اساس گزارش ها، استعفای آنها اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از استیضاح و استیضاح مجلس بوده است. برای میرکاظمی و ساداتی نژاد هر اتفاقی افتاد هر دو با حکم رئیس جمهور برکنار شدند.

آیا این تغییرات نظر منتقدان دولت را جلب کرد؟

واکنش ها به تغییرات در دولت ریاست جمهوری متفاوت بود. برخی از منتقدان معتقدند که هسته اصلی تیم تصمیم‌گیری در دولت رئیس‌جمهور همچنان پابرجاست و تغییرات اصلی باید در این دایره انجام شود. برخی معتقدند رئیس جمهور برای پیشبرد امور چاره ای جز تغییر ندارد، اما مهمتر از تغییر این است که افراد جایگزین شده موثرتر و با تجربه تر از برکنار شده ها باشند.

غلامعلی رجایی، چهره اصلاح طلب، اگرچه از تغییرات دولت استقبال می کند، اما می گوید: «انتخاب آقای رئیسی در محدوده دانشگاه امام صادق است. آنها هرگز باقری کنی یا امیر عبداللهیان را به جای فردی مثل ظریف رها نمی کنند. افراد جدید، چون انگیزه تغییر دارند و به شهرت خود فکر می کنند، روزنه امیدی وجود دارد، اما عموماً همه به یک نتیجه می رسند. البته امید چندانی به این تغییرات نیست.»

دیدگاهتان را بنویسید