آیا جایگاه متزلزل وزرای اقتصاد در کابینه اصلی / کار مجلس به استیضاح وزرا می انجامد؟

آیا جایگاه متزلزل وزرای اقتصاد در کابینه اصلی / کار مجلس به استیضاح وزرا می انجامد؟

روز جدید : مجلس یازدهم تاکنون حتی یک وزیر را برکنار نکرده است اما بعید است این روند ادامه پیدا کند. طنز ماجرا اینجاست که ناکارآمدی نخست وزیران به حدی است که مجلسی که وزرای معتدل روحانی را استیضاح نکرده است، اکنون آنقدر جدی است که حامیان خود را استیضاح نمی کند. صدای انتقاد از دولت ریاست جمهوری هر روز بیشتر به گوش می رسد.

آقای رئیس جمهور، ما انتظار داریم وزرای شما مسئولیت پذیر، کوشا، فعال و مراقب باشند. اگر وزیر شما به موقع به نماینده مجلس پاسخ ندهد، آیا فکر می کنید چاره ای جز استفاده از موضوع باقی نمی ماند؟ آیا چاره ای جز استفاده از ابزارهای مندرج در قانون اساسی از جمله استیضاح نخواهیم داشت؟

این مطلب را اخیراً مقتدایی نماینده اصفهان در جلسه علنی مجلس بیان کرد. اظهارات مقتدی مورد انتقاد عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی قرار گرفت. به گزارش رویداد۲۴، لطف الله سیاهکلی، نماینده قزوین، روند استیضاح فاطمی امین، اولین وزیر صمت دولت سیزدهم آغاز شده است. وی گفت: همین یک ماه پیش فاطمی امین درباره خودروهای ارزان قیمت و تمرکزش بر تنظیم بازار صحبت کرد و اکنون به همراه خودروسازان از افزایش 18 درصدی قیمت خودرو صحبت می کند که کاملا غیرقانونی است.

سلیمی، عضو کمیسیون صنایع مجلس، استیضاح را آخرین گام دانست و گفت: این کمیسیون هنوز به چنین تصمیمی برای وزیر صنعت، معدن و تجارت نرسیده است.

مجلسی که تا حد امکان به دولت ابراهیم رئیسی شباهت دارد، حالا شروع به گلایه از دولت کرده است. شاید خیلی زودتر از حد انتظار، ماه عسل مجلس و دولت به پایان رسید. هم ابراهیم رئیسی و هم نمایندگان مجلس می دانند که بودجه دولت رئیسی با تصویب مجلس کالیباس در فروردین 1401 اجرا می شود و هیچ بهانه ای برای مشکلات اقتصادی وجود نخواهد داشت.

سومین وزیری که رفتارش با انتقادات زیادی مواجه شده، احسان هندوزی وزیر اقتصاد است. هفته گذشته، سرمایه گذاران بازار سهام هشتگی برای استیضاح خانواده در رسانه های اجتماعی مانند توییتر منتشر کردند. سید مصطفی رضا حسینی نماینده مجلس نیز درباره احتمال استیضاح هندوزی گفت: شرایط اقتصادی و معیشتی. «مذاکراتی که نمایندگان چه در مجلس و چه در کمیسیون های تخصصی با یکدیگر دارند نشان می دهد که از عملکرد این وزیر راضی نیستند، زیرا در سیاست های فعلی وزیر اقتصاد و دارایی شاهد آسیب هستیم. برای اقتصاد کشور و معیشت خانواده ها.»

گلمرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس البته خبر استیضاح وزیر اقتصاد را تکذیب کرد. اما از عملکرد وزیر نیز انتقاد کرد. برخی رسانه ها نیز می نویسند ابراهیم رئیسی تاکنون از عملکرد هندوزی راضی نیست و به او تذکرات جدی داده است. برخی رسانه ها نیز مدعی هستند که این عروسی اولین خروجی دولت سیزدهم خواهد بود. روزنامه شرق نوشت: حداقل در اخبار دو سه هفته اخیر و همچنین در گمانه زنی های برخی از نزدیکان دولت، هندوزی برای اولین حضور احتمالی کابینه سیزدهم اعلام شده است. این احتمال بر اساس اخبار غیررسمی هفته های اخیر مبنی بر تذکر ابراهیم رئیسی به هندوزی در مورد شرایط بورس بود و اکنون ریشه در مجلس و صحبت های برخی نمایندگان مرتبط با حوزه اقتصادی دارد.

سید کاظم موسوی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس صبح دیروز در گفت و گو با رویداد۲۴، طرح سوال از وزیر اقتصاد را به همان اندازه جدی دانست که: وزیر امور خارجه باید به سوالات نمایندگان در کمیسیون پاسخ دهد و اگر نمایندگان قانع نشدند که من یکی از آنها باشم، توضیحات خود را به مجلس بدهد تا مردم بشنوند.

نمایندگانی چون احسان ارکانی، کاظم موسوی و محمدحسن آصفری از مهمترین چهره هایی هستند که از عملکرد وزارت اقتصاد ناراضی هستند و به دنبال تغییر رهبری وزارت اقتصاد قبل از بودجه سال آینده هستند. با این حال، هندوزی قبلاً در مجلس بوده است و رفقای خود را برای بازداشت او در دست اقدام دارند.

چندی پیش محمد حسن آصفری نماینده مجلس با انتقاد از عملکرد هندوزی وزیر اقتصاد و دارایی با استناد به توئیت های وی به این وزارتخانه گفت: «آقای هندوزی در توییتی گفته که اگر کاری انجام شود، بورس ایجاد می شود. “خب حالا همین کار را بکن.”

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه پیش از این گفته بود: سید احسان هندوزی پیش از آغاز به کار یکی از منتقدان سرسخت عملکرد دولت روحانی در بازار سرمایه بود و وعده رصد مشکلات بورس را داد.

وضعیت در وزارت کار نیز چندان خوشایند نیست. در آخرین اقدام سوال سید محمد مولوی نماینده مردم آبادان توسط حجت عبدالملکی دریافت شد. وزیر کار به وزارتخانه گفته بود که ما آموزش ندیده ایم و به ازای هر میلیون یک شغل ایجاد می شود، الان وزیر کار است و با میلیاردها جلد از بودجه زیرمجموعه اش باید کل مشکل را در میانه حل کند. شرق! با این تصمیم مجلس از وی پرسید که چرا برای کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار و کارآفرینی در کشور کاری انجام نداده اید؟

پیش از این 31 نماینده به عبدالملکی برای پرداخت فوق العاده مستمری بگیران تامین اجتماعی تذکر داده بودند. نمایندگان منتقد عبدالملکی آن را بخشی از ارائه و کارشناسی یک برنامه تلویزیونی دانستند، نه بیشتر. همانطور که عبدالحسین روح الامینی نماینده تهران گفت: کمیته امداد با وزارتخانه بسیار متفاوت است.

سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورا نیز گفت: . شما که سال ها پیش برنامه نوشتید، وقتی به وزارت رسیدید باید آن را اجرا می کردید. برنامه رو بعدا نوشتی یا قبلا نوشتی؟ اگر قبلاً به مشکلات فکر کرده اید، چرا از هم اکنون شروع نکنید؟ اگر الان فکرش را بکنید، نوعی پسرفت و عقب ماندگی است، پس قانع نشدم. اگر جوان های بیکار قانع شوند، من هم قانع می شوم، اصلاً.»

البته کار عبدالمالکی در مجلس مطرح شد و حرف های او مورد قبول نمایندگانی که همراهش بودند نبود و در نهایت به دلیل خوشحالی نمایندگان به صحن علنی رفت. این نماینده به وزیر مهلت قانونی داد تا وی را مورد بازخواست قرار دهد اما یکی از نمایندگان قانع نشد و موضوع به اطلاع عموم رساند.

وزرای اقتصادی دولت مانند احسان خاندوزی، حجت عبدالملکی و سیدرضا فاطمی امین بیشترین فشار را برای مدیریت نکردن اوضاع اقتصادی کشور دارند و طبیعی است که هیچ یک از آنها جایگاه و توانایی جدی برای مدیریت اوضاع اقتصادی کشور نداشته باشند. کشور تقریباً خیالی است.

تهدید چهره به چهره به استیضاح وزرا از سوی دولت اصلی

تهدید وزرای استیضاح حتی به دیدارهای حضوری نیز کشیده می شود. در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس با حضور مهدی عیسی زاده وزیر ورزش و جوانان، نماینده مردم میاندوآب خطاب به وزیر ورزش گفت: چگونه می خواهید موانع ازدواج جوانان را برطرف کنید؟ قوانین تسهیل ازدواج جوانان و جوانان و حمایت از خانواده در تضاد است».

مجلس یازدهم برخلاف تصور تاکنون به هیچ وزیری مراجعه نکرده است. اما بعید است این روند تا اسفند 1402 ادامه پیدا کند و طنز ماجرا اینجاست که ناکارآمدی نخست وزیران به قدری است که مجلسی که وزرای معتدل روحانی را استیضاح نمی کند، برای استیضاح رفقای سابقش جدی است. صدای انتقاد از دولت ریاست جمهوری هر روز بیشتر به گوش می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید