ورود روزانه 650 تن زباله به پروژه پسماند کرمانشاه/ اجرای طرح تفکیک از مبدا نیازمند تجهیزات و مشارکت انسانی است.


ساعت: 12:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۹
کد خبر: 1891172

مدیرعامل شرکت بازیافت مواد و تولید کودهای آلی کرمانشاه بیان کرد؛

هایده شیرزادی با اشاره به اینکه مسئولان باید بتوانند از ابتدا طرح تفیق را اجرایی کنند، گفت: اجرای این طرح نیازمند تجهیزات، فرهنگ سازی و مشارکت مردمی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هایده شیرزادی در گفتگو با مرصاد نیوز گفت: حفاظت از محیط زیست و تفکیک زباله نیازمند تامین زیرساخت ها، خرد جمعی، همکاری نهادهای مرتبط و تامین مالی است.

مدیرعامل شرکت بازیافت مواد و تولید کودهای آلی کرمانشاه با اشاره به اینکه میزان تولید زباله در فصول مختلف متفاوت است افزود: در فصل تابستان به دلیل تولید سبزیجات و میوه هایی مانند هندوانه، خربزه و …. اکثر مردم مصرف می کنند، تولید زباله بیشتر است.

شیرزادی گفت: میانگین تولید زباله روزانه توسط هر شهروند حدود 700 گرم با احتساب زباله های تجاری 750 گرم است. به گفته جمعیت کرمانشاه، بیش از 650 تن زباله از شهر کرمانشاه و حدود 30 تن از روستاها و شهرهای همجوار کرمانشاه وارد طرح بازیافت کرمانشاه می شود. کرمانشاه بازیافت نمی شود و شامل فرآیند پردازش نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: قسمت ارزشمند زباله ها توسط زباله جمع کن ها جدا می شود و قسمت دیگر که ضایعات غذای باغی است برای فرآوری به کارخانه بازیافت ارسال می شود.

دکتر شیرزادی همچنین گفت: زباله ها به سه قسمت تقسیم می شوند; ضایعات آلی شامل مواد غذایی، میوه ها و سبزیجات است که به آنها ضایعات مرطوب گفته می شود و پسماندهای دارای ارزش بازیافت شامل کاغذ، شیشه، فلز و پلاستیک که پسماند خشک نامیده می شود و جزء زباله های بسته بندی است، مانند مواد یکبار مصرف، کیسه، پلاستیک. ، منسوجات، لاستیک و مواد بهداشتی و … که ارزش بازیافت پایینی دارند اما ارزش حرارتی دارند. مقدار بسیار کمی ضایعات خاص مانند باتری، لامپ و غیره است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین ضایعات مربوط به مواد غذایی است که حدود 70 درصد زباله ها را تشکیل می دهد که در صورت عدم بازیافت، آلودگی محیط زیست را به همراه دارد. زیرا از هر تن زباله حدود 600 لیتر آب آزاد می شود و هر تن تقریباً 5000 متر مکعب گاز گلخانه ای ایجاد می کند.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: از این رو به منظور حفظ آب های جاری و زیرزمینی، کاهش آلودگی و جلوگیری از تولید شیرابه، تلاش شد تا 100 درصد پسماندهای غذایی که مواد آلی نامیده می شود، در فرآیند فرآوری و تبدیل بازیافت شوند. به کمپوست..

شیرزادی بیان کرد: بخشی دیگر از زباله ها مواد با ارزش بازیافتی مانند کاغذ، فلز، شیشه، جعبه، پلاستیک است که بیشتر آنها در سطح شهر توسط زباله جمع کن ها برای فروش جمع آوری می شود و تنها قسمت کوچکی وارد کارخانه می شود که در آنجا تفکیک می کنیم. .

وی بیان کرد: بخشی دیگر از زباله ها که حدود 15 تا 20 درصد است و میزان آن در دوران کرونا افزایش یافته است، مواد پلاستیکی و تجهیزات یکبار مصرف است. وقتی با ضایعات مواد غذایی تداخل پیدا کند، رطوبت را جذب کرده و وزن آن را افزایش می دهد. که از این مواد می توان برای سوخت جایگزین در کارخانه سیمان استفاده کرد. به دلیل کمبود اعتبار هنوز نتوانسته ایم برای استفاده از این مواد در کارخانه سیمان به توافق برسیم، بنابراین بیشتر این نوع زباله ها به محل دفن زباله منتقل می شود.

مدیرعامل شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه افزود: بخشی دیگر از زباله هایی که در صورت ورود به طبیعت بسیار سمی و خطرناک است و جزو آلاینده ها محسوب می شود باتری ها و لامپ هایی است که شهرداری باید برای جمع آوری آنها برنامه ریزی کند. و مردم باید همکاری کنند و جعبه هایی برای جمع آوری جداگانه این مواد سمی – باتری ها، لامپ ها و کارتریج های چاپگر – در مدارس، مغازه ها و ادارات نصب شود. شیرزادی با بیان اینکه آموزش تفکیک زباله پرهزینه است، گفت: شهرداری می تواند حدود 60 درصد از هزینه های فرآوری را در کارخانه بازیافت تامین کند، اما مابقی برای آن مقدور نیست، بنابراین طبق قانون مردم باید هزینه زباله خود را بپردازند.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: همانطور که گفته شد مواد با ارزش بازیافتی مانند فلزات، شیشه، پلاستیک، کاغذ و… توسط زباله‌گیرها جمع‌آوری می‌شوند، اما برای تامین حداقل بخشی از این هزینه‌ها وارد کارخانه بازیافت نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه طی دو دهه جمع آوری زباله، افزود: طبق بررسی های انجام شده بیش از هفتاد درصد این زباله گردها معتاد متجاهر هستند و تعدادی نیز به دلیل شرایط اجتماعی، اقتصادی و بیکاری وارد این بخش شده اند.

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه در راستای حل معضل زباله گفت: مسئولان مربوطه باید بتوانند طرح تفکیک از مبدا را اجرا کنند که این امر مستلزم مشارکت جدی مردم است، هرچند از سال 1379 طرح تفکیک از مبدا را برای زباله های ارگانیک اجرا کرده ایم. تا سال 1386 در مناطقی از شهر کرمانشاه شروع کردیم و مردم بسیار همکاری داشتند. به دلیل کمبود بودجه نتوانستیم کار را در کل شهر کرمانشاه توسعه دهیم و بعد با تغییر مدیران شهرداری، در ابتدا تمام کارهای تفکیک بسته شد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی بخشی از شهر کرمانشاه تحت پوشش طرح تفکیک مبدا قرار گرفته و مشارکت مردم بر اساس مطالعات انجام شده کم است و باید امکانات طرح تفکیک از مبدا (نصب مخزن) در آپارتمان ها فراهم شود و ماشین های جمع آوری زباله مناسب تا مردم بتوانند همکاری کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید