تدوین سند جامع پسماند در خراسان شمالی کلید خورد/ آغاز اجرای مدیریت پسماند در روستاهای استان از سال آینده


ساعت: 14:28
تاریخ انتشار: 1301/05/24
کد خبر: 1890121

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری خراسان شمالی اعلام کرد؛

امین کلاته گفت: تهیه سند جامع پسماند استان به منظور ارائه برنامه راهبردی مدیریت پسماند آغاز شده است و در این راستا پسماندهای مناطق روستایی استان نیز جمع آوری، دفن و بازیافت می شود. روش استاندارد بر اساس این سند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امین کلاته مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصرترک گفت: در حال حاضر 830 روستای استان دارای ساکنان دائمی هستند که از این تعداد 716 روستا بیش از جمعیت دارند. خانوار 20 نفره

کلاته گفت: با توجه به اینکه مطالعات دقیقی در خصوص میزان زباله تولیدی در روستاها انجام نشده است، بر اساس برآوردهای غیررسمی، روزانه 47 تا 73 تن زباله خشک و تر در مناطق روستایی استان تولید می شود. تولید می شود که البته کمتر از میزان زباله تولیدی در مناطق شهری استان است.

وی با بیان اینکه در مناطق روستایی استان تولید فضولات مرطوب بیشتر از تولید پسماند خشک است، اظهار داشت: در این مناطق حجم زیادی از زباله تر به عنوان خوراک دام استفاده می شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی افزود: زباله های خشک نیز به روش غیراخلاقی دفن می شود که مورد تایید سازمان محیط زیست استان نیست.




سند جامع پسماند در استان تدوین نشده است

وی در ادامه با اعلام اینکه خراسان شمالی هنوز سند جامع پسماند به منظور جمع آوری و مدیریت زباله های استاندارد دریافت نکرده است، افزود: نبود این سند جامع باعث شده است که در مناطق شهری و روستایی استان موضوع استاندارد جمع آوری و دفع زباله آنها با مشکل جدی روبرو هستند.

کلاته افزود: مناطق روستایی استان حتی سطل زباله استاندارد برای جمع آوری زباله های خانگی ندارند.

وی با بیان اینکه دفع استاندارد زباله نیازمند اعتبارات زیادی است، گفت: تاکنون در مناطق روستایی زباله به ویژه زباله های خشک به صورت غیراستاندارد دفع می شد تا در طبیعت باقی نماند.

این مسئول خاطرنشان کرد: دهیاری ها توان مالی لازم برای جمع آوری و دفع استاندارد زباله را ندارند، در عین حال سند جامعی برای تایید محل های دفع زباله وجود ندارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تمامی مناطق شهری و روستایی استان با مشکل جدی مدیریت پسماند مواجه هستند، اعلام کرد: بر اساس وجود این مشکل، امسال تهیه و تدوین سند جامع پسماند استان برای شهری و مناطق روستایی در دستور کار قرار دارد.




برگزاری مناقصه انتخاب شرکت تدوین سند جامع پسماند

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی گفت: در این راستا شرکتی که باید این سند را تهیه و تدوین کند از طریق مناقصه انتخاب شد و اکنون باید با این شرکت قرارداد منعقد شود.

وی گفت: این سند جامع برای تعیین برنامه های راهبردی جمع آوری و دفع زباله های استاندارد و همچنین محل های دفع زباله تنظیم و تدوین می شود.

کلاته همچنین افزود: در این سند سایر نیازهای مدیریت پسماند استان در زمینه تامین ماشین آلات مورد نیاز حمل پسماند، نیازسنجی و برنامه تفکیک از مبدا ترسیم خواهد شد.

وی گفت: تدوین این سند جامع پسماند استان تا پایان سال جاری ادامه دارد و اجرای این طرح راهبردی از سال 1402 آغاز می شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی یادآور شد: اگر اراده جمعی دستگاه های اجرایی ذیربط عمل کند، حداقل دو سال زمان نیاز است تا شاهد نتایج مثبت اجرای این برنامه راهبردی باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید